Czy WORD-y zbankrutują? Jest odpowiedź rządu - Trends Magazines

Czy WORD-y zbankrutują? Jest odpowiedź rządu

WORD-y zbankrutują?

Ostatnimi czasy sytuacja finansowa ośrodków ruchu drogowego jest coraz trudniejsza. Związek Województw RP po raz kolejny zwrócił się do rządu o pomoc. Czy WORD-y faktycznie zbankrutują? 

W połowie poprzedniego miesiąca, 17 marca 2022 roku odbyło się spotkanie zwołane z inicjatywy Związku Województw RP, na którym omówione zostały problemy, z jakimi obecnie zmagają się wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. Wnioski nie napawały optymizmem. Kilka dni temu pojawiła się oficjalna odpowiedź. 

Podwyżki cen dotyczą wszystkich – również ośrodków 

Ostatnimi czasy wszyscy odczuwamy wyraźne uderzenia po naszych kieszeniach, a ośrodki egzaminacyjne nie są pod tym względem wyjątkiem. W równym stopniu są obarczone rosnącymi cenami towarów, paliw, gazu i energii elektrycznej, co osoby prywatne czy firmy. Kosztem było również dostosowanie jednostek do wymogów związanych z pandemią koronawirusa i wyposażeniem obiektów w środki niezbędne do przeprowadzania egzaminów. 

Kolejnym czynnikiem niesprzyjającym zachowaniu płynności finansowej WORD-ów jest utrzymujący się niż demograficzny, który dotyczy grupy wiekowej osób najczęściej zapisujących się na egzamin. Mniej kandydatów na kierowców oznacza mniejsze wpływy do budżetu. 

WORD traci na każdym egzaminie? 

Dla niektórych z pewnością jest to wręcz nieprawdopodobna informacja, ale z danych opublikowanych przez Zarząd ZWRP wynika, że dokładnie tak się dzieje. Wszystko za sprawą dysproporcji pomiędzy kosztami a wpływami, które odnotowują WORD-y.
Obecna wysokość opłaty za egzamin państwowy nie zmieniła się od 2013 roku. Wówczas kwota ta była adekwatna do ponoszonych wydatków, jednak w zestawieniu z dzisiejszymi kosztami życia, wydaje się być przestarzała. Dodając do tego fakt, że osób egzaminowanych jest coraz mniej, a w związku z tym mniej egzaminów niż przed blisko dziesięcioma laty, mamy już pełną genezę porażki.

zarobki egzaminatora


Przypominamy, że obecnie za egzamin teoretyczny najpopularniejszej kategorii B musimy zapłacić 30 zł, a praktyczny 140 zł. Tak niskie ceny sprawiają, że kandydaci na kierowców często nie uczą się na egzamin teoretyczny, bo ewentualna porażka nie zaboli ich po kieszeni

Koszt przeprowadzenia egzaminu kategorii B w poszczególnych miastach

Według danych opublikowanych przez ZWRP, tak wyglądał koszt przeprowadzenia pojedynczego egzaminu w 2021 roku w podanych miastach:

WORD Chełm
Teoretyczny: 29,04 zł
Praktyczny: 135,54 zł

WORD Warszawa
Teoretyczny: 33,02 zł
Praktyczny: 140,07 zł 

WORD Poznań
Teoretyczny: 36,63 zł
Praktyczny: 171 zł

WORD Opole
Teoretyczny: 37,62 zł
Praktyczny: 175,56 zł 

WORD Przemyśl
Teoretyczny: 38,92 zł
Praktyczny: 181,7 zł

WORD-y zbankrutują?

Odpowiedź zdecydowana. WORD-y zbankrutują?

Ministerstwo Infrastruktury udzieliło odpowiedzi na apel 29 Marca 2022 roku, jednak nie pozostawia ona żadnych złudzeń dla Ośrodków Egzaminacyjnych oraz egzaminatorów.

Resort infrastruktury informuje, że „aktualnie nie prowadzi prac oraz nie planuje ich prowadzenia zarówno w zakresie podwyższenia opłat za przeprowadzanie egzaminów państwowych na prawo jazdy”. Niestety, póki co również egzaminatorzy będą musieli obejść się bez podwyżek za swoją pracę. 

O pensji egzaminatorów możecie przeczytać w naszym poprzednim artykule. 

Źródła:

  1. Sprawozdanie ze spotkania ZWRP
  2. Stanowisko Zarządu ZWRP w sprawie sytuacji finansowej WORD 
  3. Prawodrogowe.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Używane BMW i3 (2013-2022) – opinie, wady, zalety

Mimo ponad 10 lat obecności na rynku BMW i3 wciąż zaskakuje nowoczesnością, osiągami i prowadzeniem. Czy warto więc kupić używane BMW i3? Przez lata samochody elektryczne były konwersjami modeli z napędem spalinowym, do których z lepszym lub gorszym skutkiem zamontowano akumulator i silnik zasilany prądem. W przypadku niektórych modeli, jak Nissan Leaf, nie sposób mówić o typowej konwersji, ale ogólne…

Volkswagen żegna się z modelem up! GTI

Niemiecki koncern robi przegląd gamy modelowej i na celownik bierze najmniejszego hot hatcha w ofercie - model up! GTI. Jeśli chcesz go kupić, musisz się spieszyć.    Volkswagen up! GTI to malutki samochód miejski z zacięciem sportowym. Biorąc pod uwagę osiągi dzisiejszych hot hatchy ten zupełnie do niech nie pasuje, ale o up! GTI możemy…