Czy używane BMW E36 323i to dobra lokata kapitału? - Trends Magazines

Czy używane BMW E36 323i to dobra lokata kapitału?

BMW E36 323i

Wielu kierowców marzy o BMW E36 w mocnej wersji 328i, ale jego ceny stały się na tyle zaporowe, że warto rozejrzeć się za słabszą o 23 KM odmianą 323i.

Przede wszystkim silnik

Sercem debiutującego w 1995 roku BMW E36 323i jest oznaczony kodem M52B25 silnik 2.5 R6. Motor dostępny we wszystkich wersjach nadwoziowych, z Compactem włącznie, zajął miejsce jednostki M50B25 z 325i, która oferowała 192 KM. Ubytek mocy jest więc spory, ale utrzymanie momentu obrotowego na poziomie 245 Nm i jego maksimum dostępne o 750 obr./min wcześniej sprawiają, że osiągi znacząco się nie pogorszyły. Osoby, które miały do czynienia z 325i oraz 323i, chwalą drugą wersję za elastyczność, aksamitne oddawanie mocy i niższe zużycie paliwa.

BMW E36 323i silnik

323i było jedną z najdroższych dostępnych odmian E36 (wyżej stały tylko 328i oraz M3), więc nie powinno dziwić, że wiele samochodów ma bogate wyposażenie, które obejmuje automatyczną klimatyzację, skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele, tempomat czy pakiet M.

BMW E36 323i

Problemy M52

Jeden z problemów z silnikiem M52 dotyczy powlekanych nikasilem gładzi cylindrowych –zasiarczone paliwo powodowało ich uszkodzenia. Mogą o tym świadczyć dymienie na niebiesko z wydechu przy zimnym silniku oraz niska kompresja. Jeżeli silnik nie wykazuje takich objawów, 323i można spokojnie kupować. Obecnie w benzynie siarka nie występuje, a nikasil jest odporny na zużycie. Po zakupie samochodu warto przygotować się na naprawę pojedynczego VANOS-a. Do rzadkości nie należą też wycieki oleju czy płynu chłodzącego – zwłaszcza w pobliżu termostatu. Nie są to jednak problemy, których usunięcie byłoby kosztowne.

BMW E36 323i wnętrze

Niestety, coraz większym problemem staje się znalezienie wymarzonego samochodu. Rynek wtórny jest już mocno przetrzebiony, a po odrzuceniu 323i w złym stanie technicznym wybór zawęzi się dosłownie do pojedynczych egzemplarzy. Podczas oględzin trzeba zwrócić szczególną uwagę na ślady napraw powypadkowych czy ogniska korozji, które mogą okazać się dużo większe niż oszacowaliśmy na pierwszy rzut oka.

Ile warto zapłacić?

W Polsce ceny ofertowe wynoszą zwykle 16–30 tys. zł. Na zakupy w Niemczech trzeba przeznaczyć 10,5 tys.–11 tys. euro (do tego trzeba dodać aż 18,6 proc. podatku akcyzowego). Najmniej kosztują Touringi. Więcej wydamy na sedana i Compact, a na szczycie ofert znajdują się 323i w nadwoziach Coupé i Cabrio.

Dobra wiadomość jest taka, że zadbane i dobrze wyposażone egzemplarze przestały już tracić na wartości. To więc pewna lokata kapitału. Co równie istotne, wyposażenie czy osiągi 323i są na tyle współczesne, że auto może być używane na co dzień.

Szymon Łukasik

Fot. BMW (Eisbach Studios Pasing), archiwum

BMW E36 323i

Dane techniczne

BMW E36 323i Limousine 

Silnik 2.5 R6 (170 KM, 245 Nm)
Skrzynia biegów pięciostopniowa ręczna lub automatyczna
Długość/ szerokość/ wysokość 4433/ 1698/ 1393 mm
Rozstaw osi 2700 mm
Koła 205/60 R15
Masa własna 1385 kg
0–100 km/h 8,0 s
V maks. 227 km/h
Średnie zużycie paliwa 8,3 l/100 km

 

WARTO WIEDZIEĆ

  • 323i było jedną z najdroższych odmian E36
  • silnik M52B25 trafił do wszystkich wersji nadwoziowych 

NIE PRZEJMUJ SIĘ

  • Drobnymi usterkami mechanicznymi

WARTO SPRAWDZIĆ

  • Zgodność samochodu z oryginałem
  • Stan nadwozia

BMW E36 323i (1995–1999)

Model 323i Limousine (VI 1995–XI 1998) 323i Touring (XII 1995–V 1999) 323i Coupé

(VI 1995–IV 1999)

323i Cabrio (V 1995–IX 1999) 323ti Compact (IX 1997–VIII 2000)
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy 328.371 8.435 26.684 15.530 15.155

(BMW TRENDS 3/2020)

Podobne

W segmencie premium kryzysu brak. Najlepiej sprzedają się najdroższe auta

Segment premium ma się świetnie. Analitycy Carsmile wytypowali 10 modeli aut klasy premium, za które trzeba miesięcznie zapłacić średnio 14 tys. zł netto. Zestawienie otwiera auto, za które trzeba płacić aż 5 miesięcznych średnich pensji. Chętnych na luksusowe samochody nie brakuje, choć na niektóre z nich trzeba poczekać prawie półtora roku. Marki premium dominują obecnie…

Wizja niedalekiej przyszłości według Volkswagena – PROTOTYP

Volkswagen zaprezentuje bezemisyjny ID. SPACE VIZZION w przeddzień Salonu Samochodowego w Los Angeles 19 listopada 2019 r. VW zapowiada, że jest to pojazd dla nowej ery, nowego myślenia i nowej mobilności. Ten samochód łączy w sobie właściwości aerodynamiczne Gran Turismo z przestronnością SUV-a. ID. SPACE VIZZION opiera się na modułowej elektrycznej płycie podłogowej Volkswagena (MEB). MEB w…