Czy kobiety są dobrymi kierowczyniami? Te dane mówią jasno - Trends Magazines

Czy kobiety są dobrymi kierowczyniami? Te dane mówią jasno

Kobiety za kierownicą obrosły przez lata wieloma mitami. Według Instytutu Transportu Samochodowego, w 2023 roku kobiety za kierownicą spowodowały 28,2 proc. wypadków drogowych. Na tle mężczyzn to niezwykła statystyka. Czy kobiety są dobrymi kierowczyniami?

BMW TRENDS prenumerata

Dane Instytutu Transportu Samochodowego nie pozostawiają złudzeń: kobiety za kierownicą wypadają znacznie lepiej niż mężczyźni. Jeżdżą wolniej, przestrzegają przepisów ruchu drogowego, zachowują większą kulturę na drodze, nie podejmują niepotrzebnego ryzyka, są dużo bardziej odpowiedzialne i co najważniejsze – powodują mniej wypadków!

Czy kobiety są dobrymi kierowczyniami?

W 2023 roku kobiety kierujące samochodami osobowymi spowodowały 28,2 proc. wypadków drogowych, zaś mężczyźni ponad 69,2 proc. Siedem lat temu kobiety były odpowiedzialne za co czwarty wypadek drogowy w Polsce. Obecnie powodują ich dwa i pół razy mniej niż mężczyźni.

Na Dzień Kobiet: Piękna i jej bestia BMW M3 E46

Niektóre kobiety mogą mieć mniejsze zaufanie do swoich umiejętności za kierownicą, co może wynikać z ich niższej pewności siebie. Jednakże statystyki wyraźnie pokazują, że kobiety są bardziej bezpiecznymi kierowcami. Pomimo że kobiety stanowią ponad 40 proc. posiadaczy prawa jazdy kategorii B, to w minionym roku były odpowiedzialne za 28,2 proc. wypadków drogowych (kierujące samochodami osobowymi). Ponadto, panie znacznie rzadziej są sprawcami wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Mężczyźni odpowiedzialni są za śmierć na drodze aż osiem razy częściej niż kobiety – wylicza Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Co ciekawe, statystyki Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) pokrywają się z danymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), które wskazują, że kobiety są mniej narażone na śmierć w wyniku wypadku drogowego w porównaniu z mężczyznami. Analizy dowodzą również, że ryzyko uczestniczenia w wypadku – w przeliczeniu na 1 km podróży – jest dla kobiet 2 do 4 razy niższe niż dla mężczyzn.

Analizy, przeprowadzone przez ITS pod koniec 2022 roku, dowodzą także, że kobiety – w przeciwieństwie do mężczyzn – znacznie rzadziej prezentują różne formy zachowań ryzykownych na drodze. Płeć piękna również rzadziej deklaruje, że zdarza im się obserwować je u innych kierowców. Warto dodać, że poprzednie analizy dowiodły także istnienia różnic płciowych w zakresie koordynacji i podzielności uwagi w warunkach presji czasowej, także na korzyść kobiet.

Kobiety zdecydowanie rzadziej przekraczają dozwoloną prędkość. Nawet jeśli zdarzy im się to zrobić, różnica w wartościach jest znacząca na korzyść kobiet. Rzadziej też dopuszczają się niebezpiecznych manewrów, takich jak zajeżdżanie drogi, gwałtowne hamowanie czy jazda na zderzaku. Kobiety za kierownicą są bardziej opanowane i rzadziej ulegają negatywnym emocjom, co pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Oczywiście nie można uogólniać i należy pamiętać, że styl jazdy nie zawsze jest zdeterminowany płcią. Niemniej jednak, badania wyraźnie pokazują, że kobiety częściej stawiają na bezpieczeństwo i rozsądek na drodze – tłumaczy dr Ewa Odachowska-Rogalska, autorka badań, psycholog transportu z ITS.

Próbowały zatankować Teslę. Autor nagrania nie wytrzymał

Należy jednocześnie podkreślić, że nie tylko mężczyźni jeżdżą niebezpiecznie. „Męski styl”, charakteryzujący się brawurą w prowadzeniu pojazdów, przyjmują zwłaszcza młode kobiety. Mimo to wyliczenia ITS wskazują, że kobiety spowodują jeden wypadek na 6,7 miliona przejechanych kilometrów, podczas gdy mężczyźni – jeden na 4,7 miliona kilometrów.

A Wy co sądzicie o kobietach za kierownicą? Faktycznie jeżdżą bezpieczniej? Dajcie koniecznie znać w komentarzu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Passat B5 Variant po kuracji upiększającej

Passat Variant – wóz rodzinny z przepastnym bagażnikiem, doskonały samochód służbowy. Jak takie auto znosi tuningowe zabiegi? Bardzo dobrze! Proszę spojrzeć na prezentowany egzemplarz. Jak z szaraka uczynić „kozaka” Ze zwyczajnego Passata udało się „wyczarować” auto z charakterem. Sporo w tym zasługi samego właściciela. Dokonanie wyboru odpowiedniego pakietu spojlerów spośród zawrotnej liczby dostępnych na rynku…

Lexus LFA powróci?

W sieci pojawiły się plotki na temat powrotu supersportowego Lexusa LFA. Japoński producent miałby rzekomo wypuścić auto na drogi w 2025 roku. Napęd? Oczywiście hybrydowy. Lexus LFA był niezwykłym samochodem. Marka kojarzona raczej z samochodami niezawodnymi i luksusowymi zdecydowała się pokazać superauto. Tworzenie tego auta trwało 10 lat i pochłonęło gigantyczne ilości pieniędzy. Ale udało…