Czerwony. Żółty. Niebieski. I nie chodzi nam o filmy Kieślowskiego, tylko obrazy zamówione przez BMW - Trends Magazines
4 °C Warsaw, PL
5 marca 2021

Czerwony. Żółty. Niebieski. I nie chodzi nam o filmy Kieślowskiego, tylko obrazy zamówione przez BMW

BMW ART

Czerwony. Żółty. Niebieski. Wszystko zaczęło się od trzech wielkoformatowych obrazów Gerarda Richtera, które BMW zamówiło u artysty w 1971 r. Dzisiaj firma angażuje się na całym świecie i bierze na siebie odpowiedzialność społeczną również w dziedzinie kultury. Zaangażowanie BMW Group w kulturę jest silnie ugruntowane poprzez ponad 100 długoterminowych inicjatyw w dziedzinie sztuki nowoczesnej i współczesnej, muzyki klasycznej, jazzu oraz dźwięku, a takżearchitektury i designu.

Zaangażowanie BMW Group w kulturę 

Dlaczego kultura? A dlaczego nie! Kultura to wiedza, to ostoja piękna, głębi, sensu i spokoju. To inspirujące schronienie z dala od niespokojnej codzienności. W najlepszym wypadku wzruszające, czasem wstrząsające. BMW Group jako obywatel korporacyjny bierze na siebie społeczną odpowiedzialność i od 50 lat angażuje się w setki kulturalnych inicjatyw na całym świecie – zarówno w sztukę, muzykę i dźwięk, jak i architekturę i design. Nie stawia żadnych granic swobodzie twórczej – takie podejście to nasza misja. Jest gwarantem zarówno przełomowych dzieł sztuki, jak i ważnych innowacji w dobrze prosperującym przedsiębiorstwie.

BMW ART

Dialog międzykulturowy

Od Muzeum Guggenheima po Tate Modern, od Centre Georges Pompidou po Neue Nationalgalerie. Od Staatsoper Unter den Linden i La Scali po Teatr Bolszoj w Moskwie. Od Art Basel po Frieze i Kochi-Muziris Biennale. To, co wyróżnia BMW Group w zaangażowaniu w kulturę, to podejście. Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwadialog międzykulturowy to podstawa firmy odnoszącej sukcesy na arenie międzynarodowej. Podczas współpracy BMW gwarantuje swoim partnerom pełną swobodę twórczą, a wszelkie zobowiązania są zawsze zrównoważonedługoterminowe. BMW Group postrzega siebie jako mecenasa i partnera, a w mniejszym zakresie jako sponsora. Zamiast czystej transakcji opartej na pieniądzach, chodzi tu o interakcję w zakresie know-how, sieci i transferu wiedzy.BMW ART

Rok 1971 – Richard Richter otrzymuje zamówienie na trzy wielkoformatowe obrazy

Kamień węgielny zaangażowania w kulturę BMW Group położyły trzy wielkoformatowe prace zamówione u niemieckiego artysty Gerharda Richtera. W 1971 r. Eberhard von Kuenheim, ówczesny prezes zarządu BMW AG, poprosił artystę o wykonanie trzech obrazów do hallu nowej siedziby głównej BMW w Monachium. Od otwarcia budynku w kształcie czterech cylindrów, zaprojektowanego w 1973 roku przez architekta Karla Schwanzera, w hallu można podziwiać prace zatytułowane „Rot”, „Gelb” i „Blau”.BMW ART

1973/74 – Zakład w Dingolfing i wystawy BMW Group

Przyczyna zaangażowania się w kulturę od początku była silnie powiązana z pracownikami. Na początku lat 70. BMW otworzyło zakład w Dingolfing. W tym czasie nie było jeszcze połączenia autostradowego z Monachium, ale lokalizacja stała się atrakcyjna dla wykwalifikowanych pracowników, ponieważ firma współpracowała z instytucjami kulturalnymi i w ten sposób stworzyła dostęp do lokalnej sztuki i kultury. Niemal w tym samym czasie na terenie BMW Group w północnej części Monachium powstała galeria, w której pracownicy mogli prezentować własne dzieła sztuki, a także miejsce na wystawy takie jak „Samochód w sztuce współczesnej”, które później zaowocowały współpracą z Haus der Kunst i Pinakoteką.BMW ART

1975 – Narodziny BMW Art Car

Z inicjatywy francuskiego kierowcy wyścigowego i wielbiciela kultury Hervé Poulaina oraz przy ścisłej współpracy z ówczesnym dyrektorem BMW Motorsport Jochenem Neerpaschem artysta Alexander Calder został w 1975 r. poproszony o zaprojektowanie samochodu wyścigowego BMW dla Poulaina. Rezultatem było pomalowane BMW 3.0 CSL, które wzięło udział w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans, a dzięki przyciągającym wzrok kolorom nadwozia stało się ulubieńcem publiczności. Od tego czasu 19 artystów z całego świata zaprojektowało BMW Art Car na podstawie dostępnych modeli samochodów BMW – Roy Lichtenstein (1977, BMW 320i), Andy Warhol (1979, BMW M1) oraz Robert Rauschenberg (1986, BMW 635 CSi), Esther Mahlangu (1991, BMW 525i), David Hockney (1995, BMW 850 CSi), Jenny Holzer (1999, BMW V12 LMR), Jeff Koons (2010, BMW M3GT2), Ólafur Elíasson (2007, BMW H2R), John Baldessari (2016, BMW M6 GTLM) Cao Fei (2017, BMW M6 GT3). „Jeżdżące rzeźby” fascynują zarówno na płaszczyźnie sportu motorowego i designu, jak i sztuki i techniki.

BMW ART

1979 – pierwsze partnerstwo publiczno-prywatne w Niemczech

Wspólnie z miastem Monachium BMW Group zaangażowała się w Spielmotor München e.V., jedno z najstarszych partnerstw publiczno-prywatnych w Niemczech. Celem współpracy była lokalna i międzynarodowa promocja miasta jako centrum kulturalnego oraz jego dalszy rozwój. W 1988 r. stowarzyszenie Spielmotor uwzględniło w swoim programie Monachijskie Biennale jako nowy teatr muzyczny, w 1995 r. festiwal SPIELART, a od 1998 r. festiwal tańca współczesnego DANCE.

Główne wydarzenia i cyfryzacja

W ciągu ostatnich pięciu dekad zaangażowanie kulturalne BMW Group wykroczyło daleko poza projektowanie samochodów BMW Art Car przez znanych artystów. Poszerzyło się o światowe gwiazdy muzyki, takie jak Daniel Barenboim i Anna Netrebko, którzy arcydziełami muzyki klasycznej oczarowali dziesiątki tysięcy słuchaczy na berlińskim Bebelplatz, i młodych artystów, takich jak Samson Young i Leelee Chan, którzy opuścili swoje studia, aby czerpać inspirację z całego świata. BMW Group wspólnie z partnerami stworzyła własne wydarzenia, takie jak BMW Guggenheim Lab, BMW Tate Live, BMW Open Work by Frieze, BMW Welt Jazz Award, BMW Art Guide by Independent Collectors, BMW Art Journey oraz bezpłatne koncerty operowe w Berlinie, Monachium, Moskwie i Londynie.

BMW ART

Dzięki programowi artystycznemu Rolls-Royce Arts oraz współpracy z projektantami MINI wszystkie marki koncernu są aktywne na płaszczyźnie kulturalnej. Ponadto BMW Group sponsoruje wiodące muzea, targi sztuki, orkiestry, festiwale jazzowe oraz opery na całym świecie. BMW OPERA NEXT, cyfrowe partnerstwo ze Staatsoper Unter den Linden, od 2019 roku rozwija cyfryzację sztuki, ułatwia młodym widzom dostęp do świata opery i pokonuje bariery w dostępie do kultury wysokiej. Niezależnie od tego, czy jest to nagroda Art/Tech Prize zainicjowana wraz z Garage Museum w Moskwie, setki dronów latających w choreografii po nocnym niebie Zatoki Meksykańskiej we współpracy ze Studio Drift, strategiczna współpraca z Artsy i Acute Art czy Cao Fei, która wystawiła swój BMW Art Car w przestrzeni wirtualnej za pomocą aplikacji i rzeczywistości rozszerzonej: jako firma technologiczna BMW Group będzie w przyszłości w pełni uwzględniać transformację cyfrową w swoim zaangażowaniu w kulturę.

BMW ART

Podobne

Zautomatyzowane skrzynie SMG w BMW. Jak działają i czy trzeba się ich bać?

SMG, SSG, DKG i DCT to oznaczenia, za którymi kryją się zautomatyzowane skrzynie. Teoretycznie znane wszystkim miłośnikom marki BMW. W praktyce okazują się zagadką, która budzi wiele obaw. Zautomatyzowane skrzynie, w szczególności jednosprzęgłowe SMG i SSG, od dłuższego czasu znajdują się pod ogniem krytyki jako awaryjne i zbyt ospałe. Mamy wrażenie, że podzieliły los diesli…

BMW E24 635 Turbo

1200 KM w klasycznym rekinie E24

Każdy rekin typoszeregu E24 jest niezwykły, ale ten egzemplarz 635 CSi to klasyk z innego świata! Auto jest podręcznikową definicją sleepera. Z daleka widać, że to pieszczotliwie odbudowane Coupé, ale nikt nie spodziewa się tornada, które jest pod maską. To BMW generuje ponad 1200 KM! Wóz jest napędzany silnikiem S38B36, który został w pełni odbudowany…