Czerwony. Żółty. Niebieski. I nie chodzi nam o filmy Kieślowskiego, tylko obrazy zamówione przez BMW - Trends Magazines

Czerwony. Żółty. Niebieski. I nie chodzi nam o filmy Kieślowskiego, tylko obrazy zamówione przez BMW

BMW ART

Czerwony. Żółty. Niebieski. Wszystko zaczęło się od trzech wielkoformatowych obrazów Gerarda Richtera, które BMW zamówiło u artysty w 1971 r. Dzisiaj firma angażuje się na całym świecie i bierze na siebie odpowiedzialność społeczną również w dziedzinie kultury. Zaangażowanie BMW Group w kulturę jest silnie ugruntowane poprzez ponad 100 długoterminowych inicjatyw w dziedzinie sztuki nowoczesnej i współczesnej, muzyki klasycznej, jazzu oraz dźwięku, a takżearchitektury i designu.

Zaangażowanie BMW Group w kulturę 

Dlaczego kultura? A dlaczego nie! Kultura to wiedza, to ostoja piękna, głębi, sensu i spokoju. To inspirujące schronienie z dala od niespokojnej codzienności. W najlepszym wypadku wzruszające, czasem wstrząsające. BMW Group jako obywatel korporacyjny bierze na siebie społeczną odpowiedzialność i od 50 lat angażuje się w setki kulturalnych inicjatyw na całym świecie – zarówno w sztukę, muzykę i dźwięk, jak i architekturę i design. Nie stawia żadnych granic swobodzie twórczej – takie podejście to nasza misja. Jest gwarantem zarówno przełomowych dzieł sztuki, jak i ważnych innowacji w dobrze prosperującym przedsiębiorstwie.

BMW ART

Dialog międzykulturowy

Od Muzeum Guggenheima po Tate Modern, od Centre Georges Pompidou po Neue Nationalgalerie. Od Staatsoper Unter den Linden i La Scali po Teatr Bolszoj w Moskwie. Od Art Basel po Frieze i Kochi-Muziris Biennale. To, co wyróżnia BMW Group w zaangażowaniu w kulturę, to podejście. Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwadialog międzykulturowy to podstawa firmy odnoszącej sukcesy na arenie międzynarodowej. Podczas współpracy BMW gwarantuje swoim partnerom pełną swobodę twórczą, a wszelkie zobowiązania są zawsze zrównoważonedługoterminowe. BMW Group postrzega siebie jako mecenasa i partnera, a w mniejszym zakresie jako sponsora. Zamiast czystej transakcji opartej na pieniądzach, chodzi tu o interakcję w zakresie know-how, sieci i transferu wiedzy.BMW ART

Rok 1971 – Richard Richter otrzymuje zamówienie na trzy wielkoformatowe obrazy

Kamień węgielny zaangażowania w kulturę BMW Group położyły trzy wielkoformatowe prace zamówione u niemieckiego artysty Gerharda Richtera. W 1971 r. Eberhard von Kuenheim, ówczesny prezes zarządu BMW AG, poprosił artystę o wykonanie trzech obrazów do hallu nowej siedziby głównej BMW w Monachium. Od otwarcia budynku w kształcie czterech cylindrów, zaprojektowanego w 1973 roku przez architekta Karla Schwanzera, w hallu można podziwiać prace zatytułowane „Rot”, „Gelb” i „Blau”.BMW ART

1973/74 – Zakład w Dingolfing i wystawy BMW Group

Przyczyna zaangażowania się w kulturę od początku była silnie powiązana z pracownikami. Na początku lat 70. BMW otworzyło zakład w Dingolfing. W tym czasie nie było jeszcze połączenia autostradowego z Monachium, ale lokalizacja stała się atrakcyjna dla wykwalifikowanych pracowników, ponieważ firma współpracowała z instytucjami kulturalnymi i w ten sposób stworzyła dostęp do lokalnej sztuki i kultury. Niemal w tym samym czasie na terenie BMW Group w północnej części Monachium powstała galeria, w której pracownicy mogli prezentować własne dzieła sztuki, a także miejsce na wystawy takie jak „Samochód w sztuce współczesnej”, które później zaowocowały współpracą z Haus der Kunst i Pinakoteką.BMW ART

1975 – Narodziny BMW Art Car

Z inicjatywy francuskiego kierowcy wyścigowego i wielbiciela kultury Hervé Poulaina oraz przy ścisłej współpracy z ówczesnym dyrektorem BMW Motorsport Jochenem Neerpaschem artysta Alexander Calder został w 1975 r. poproszony o zaprojektowanie samochodu wyścigowego BMW dla Poulaina. Rezultatem było pomalowane BMW 3.0 CSL, które wzięło udział w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans, a dzięki przyciągającym wzrok kolorom nadwozia stało się ulubieńcem publiczności. Od tego czasu 19 artystów z całego świata zaprojektowało BMW Art Car na podstawie dostępnych modeli samochodów BMW – Roy Lichtenstein (1977, BMW 320i), Andy Warhol (1979, BMW M1) oraz Robert Rauschenberg (1986, BMW 635 CSi), Esther Mahlangu (1991, BMW 525i), David Hockney (1995, BMW 850 CSi), Jenny Holzer (1999, BMW V12 LMR), Jeff Koons (2010, BMW M3GT2), Ólafur Elíasson (2007, BMW H2R), John Baldessari (2016, BMW M6 GTLM) Cao Fei (2017, BMW M6 GT3). „Jeżdżące rzeźby” fascynują zarówno na płaszczyźnie sportu motorowego i designu, jak i sztuki i techniki.

BMW ART

1979 – pierwsze partnerstwo publiczno-prywatne w Niemczech

Wspólnie z miastem Monachium BMW Group zaangażowała się w Spielmotor München e.V., jedno z najstarszych partnerstw publiczno-prywatnych w Niemczech. Celem współpracy była lokalna i międzynarodowa promocja miasta jako centrum kulturalnego oraz jego dalszy rozwój. W 1988 r. stowarzyszenie Spielmotor uwzględniło w swoim programie Monachijskie Biennale jako nowy teatr muzyczny, w 1995 r. festiwal SPIELART, a od 1998 r. festiwal tańca współczesnego DANCE.

Główne wydarzenia i cyfryzacja

W ciągu ostatnich pięciu dekad zaangażowanie kulturalne BMW Group wykroczyło daleko poza projektowanie samochodów BMW Art Car przez znanych artystów. Poszerzyło się o światowe gwiazdy muzyki, takie jak Daniel Barenboim i Anna Netrebko, którzy arcydziełami muzyki klasycznej oczarowali dziesiątki tysięcy słuchaczy na berlińskim Bebelplatz, i młodych artystów, takich jak Samson Young i Leelee Chan, którzy opuścili swoje studia, aby czerpać inspirację z całego świata. BMW Group wspólnie z partnerami stworzyła własne wydarzenia, takie jak BMW Guggenheim Lab, BMW Tate Live, BMW Open Work by Frieze, BMW Welt Jazz Award, BMW Art Guide by Independent Collectors, BMW Art Journey oraz bezpłatne koncerty operowe w Berlinie, Monachium, Moskwie i Londynie.

BMW ART

Dzięki programowi artystycznemu Rolls-Royce Arts oraz współpracy z projektantami MINI wszystkie marki koncernu są aktywne na płaszczyźnie kulturalnej. Ponadto BMW Group sponsoruje wiodące muzea, targi sztuki, orkiestry, festiwale jazzowe oraz opery na całym świecie. BMW OPERA NEXT, cyfrowe partnerstwo ze Staatsoper Unter den Linden, od 2019 roku rozwija cyfryzację sztuki, ułatwia młodym widzom dostęp do świata opery i pokonuje bariery w dostępie do kultury wysokiej. Niezależnie od tego, czy jest to nagroda Art/Tech Prize zainicjowana wraz z Garage Museum w Moskwie, setki dronów latających w choreografii po nocnym niebie Zatoki Meksykańskiej we współpracy ze Studio Drift, strategiczna współpraca z Artsy i Acute Art czy Cao Fei, która wystawiła swój BMW Art Car w przestrzeni wirtualnej za pomocą aplikacji i rzeczywistości rozszerzonej: jako firma technologiczna BMW Group będzie w przyszłości w pełni uwzględniać transformację cyfrową w swoim zaangażowaniu w kulturę.

BMW ART

Podobne

BMW X6 Trophy Truck. Ekstremalny SUV do jazdy po pustyni i wydmach

Kalifornijska firma All German Motorsports jest wyspecjalizowanym dystrybutorem akcesoriów do wyczynowych samochodów terenowych. Jak wypromować swoje usługi? Recepta była tylko jedna – obecnością wśród potencjalnych klientów. W tym celu AGM postanowiło zbudować pustynną rajdówkę. Aby zaistnieć w roli nośnika reklamowego, musiała być nad wyraz oryginalna i rzucać się w oczy. Zobowiązywała też nazwa firmy. Podjęto…

E24 628 CSi vs. F13 640i – technologiczna przepaść?

BMW serii 6 nigdy nie było najpopularniejszym modelem niemieckiego producenta. Nie oznacza to jednak, że bawarska szóstka była autem pozbawionym klasy, ekstrawagancji czy sportowego zacięcia. Wręcz przeciwnie. Egzemplarze pierwszej serii są dziś poszukiwanymi przez kolekcjonerów samochodami, a współczesne wydanie tego modelu BMW jest prawdziwym Gran Turismo, które łączy uzależniające osiągi z towarzyszącym na każdym kroku…