Co to jest? Czyli brazylijski pomysł Volkswagena na miejskie auto - Trends Magazines

Co to jest? Czyli brazylijski pomysł Volkswagena na miejskie auto

Brazylijski Volkswagen BY widok z przodu

Jednym ze sztandarowych modeli w brazylijskiej ofercie Volkswagena był Gol. Na jego bazie postanowiono stworzyć mniejsze i bardziej nowoczesne auto.

W 1953 roku rząd Brazylii zakazał importu gotowych samochodów. Przepis mający na celu ożywienie lokalnego przemysłu stał się zaczątkiem jednego z najciekawszych rozdziałów w historii Volkswagena. Początkowo w São Paulo Garbusy tylko składano, dopiero w 1959 roku uruchomiono ich produkcję.

Brazylijski Volkswagen BY widok z boku

Ponieważ oczekiwania tamtejszych klientów odbiegały od preferencji nabywców z Europy, a możliwości lokalnych poddostawców były inne, brazylijska oferta modelowa Volkswagena szybko zaczęła ewoluować. Kolejne auta produkowano na bazie Garbusa. Jednym z ostatnich modeli utrzymanych w tej konwencji był Volkswagen Brasília. W 1980 roku zadebiutował jego następca – subkompaktowy model Gol.

Tajny projekt BY

Brazylijski oddział Volkswagena szukał pomysłu na stworzenie samochodów wywodzących się z Gola. Tajnym projektem był BY, który przez ponad 30 lat był owiany legendą i nigdy nie ujrzał światła dziennego. Obecnie jedyny istniejący prototyp z 1987 roku jest ozdobą kolekcji przy fabryce Volkswagen Anchieta.

Brazylijski Volkswagen BY bagażnik

Założenia projektu były obiecujące. Firma chciała tworzyć najmniejszy model w ofercie, który do słupka B miał być podobny do Gola w celu ograniczenia trudności i kosztów produkcji. Inżynierowie brali jednak pod uwagę kilka modyfikacji poprawiających wygląd czy funkcjonalność auta – przymierzano się do wklejania przedniej szyby, usunięto boczne rynienki dachu i zamontowano przesuwaną kanapę, która pozwalała na powiększanie bagażnika kosztem ilości przestrzeni dla pasażerów drugiego rzędu. Taka kanapa pojawiła się w 2004 roku w Foksie – produkowanym w Brazylii maluchu Volkswagena. Kolejną ciekawostką jest belka tylnego zawieszenia, która nie ogranicza przestrzeni bagażowej.

Brazylijski Volkswagen BY widok od tyłu

 

Dlaczego nie odniósł sukcesu?

Mocne skrócenie tyłu zaburzyło proporcje nadwozia, co przyczyniło się do niepowodzenia projektu. Dla uzyskania równowagi nie było jednak możliwe skrócenie pasa przedniego, gdyż pracował tam silnik AP o pojemności 1,6 l – doskonale znany z brazylijskich modeli Gol, Voyage, Parati oraz Saveiro. Zarząd koncernu obawiał się też dodatkowych kosztów, które wynikały z unikatowej wówczas konstrukcji  belki tylnego zawieszenia.

Brazylijski Volkswagen BY spód auta

Pozostaje żałować, że projekt BY nie doczekał się seryjnej produkcji. Ten miejski samochód mógłby sporo namieszać na rynku.

Łukasz Szewczyk

Fot. VW
(VW TRENDS 4/2020)

Podobne

Nowy silnik Lamborghini V8

Silnik Lamborghini jak w motocyklu, ma kręcić się do 10 tys. obrotów

Następca Huracana nie będzie miał już legendarnej jednostki V10, ale nie ma płakać nad rozlanym mlekiem, bowiem nowy silnik Lamborghini będzie prawdziwym majstersztykiem.  Chociaż silnik nowego Lamborghini będzie hybrydą V8, emocji tutaj nie zabraknie. Włosi, w następcy Huracana zamontują silnik, który ma kręcić się aż do 10 000 obrotów na minutę. To już terytorium motocykli!…

Alpha-N_Corse_G87_widok z przodu

Jeszcze bardziej wyścigowe BMW M2

ALPHA-N z Rheinbach (Niemcy) od lat znana jest z technologicznie perfekcyjnych i wizualnie innowacyjnych części karbonowych. Teraz firma z Nadrenii zrobiła kolejny krok i rozszerzyła swoją ofertę o markę „ALPHA-N Corse”. Co się pod nią kryje? To linia produktów o charakterze wyścigowym, początkowo przeznaczona dla BMW G87 M2 (oryginalnych i po liftingu). „ALPHA-N Corse” to…