Co to jest? Czyli brazylijski pomysł Volkswagena na miejskie auto - Trends Magazines

Co to jest? Czyli brazylijski pomysł Volkswagena na miejskie auto

Brazylijski Volkswagen BY widok z przodu

Jednym ze sztandarowych modeli w brazylijskiej ofercie Volkswagena był Gol. Na jego bazie postanowiono stworzyć mniejsze i bardziej nowoczesne auto.

W 1953 roku rząd Brazylii zakazał importu gotowych samochodów. Przepis mający na celu ożywienie lokalnego przemysłu stał się zaczątkiem jednego z najciekawszych rozdziałów w historii Volkswagena. Początkowo w São Paulo Garbusy tylko składano, dopiero w 1959 roku uruchomiono ich produkcję.

Brazylijski Volkswagen BY widok z boku

Ponieważ oczekiwania tamtejszych klientów odbiegały od preferencji nabywców z Europy, a możliwości lokalnych poddostawców były inne, brazylijska oferta modelowa Volkswagena szybko zaczęła ewoluować. Kolejne auta produkowano na bazie Garbusa. Jednym z ostatnich modeli utrzymanych w tej konwencji był Volkswagen Brasília. W 1980 roku zadebiutował jego następca – subkompaktowy model Gol.

Tajny projekt BY

Brazylijski oddział Volkswagena szukał pomysłu na stworzenie samochodów wywodzących się z Gola. Tajnym projektem był BY, który przez ponad 30 lat był owiany legendą i nigdy nie ujrzał światła dziennego. Obecnie jedyny istniejący prototyp z 1987 roku jest ozdobą kolekcji przy fabryce Volkswagen Anchieta.

Brazylijski Volkswagen BY bagażnik

Założenia projektu były obiecujące. Firma chciała tworzyć najmniejszy model w ofercie, który do słupka B miał być podobny do Gola w celu ograniczenia trudności i kosztów produkcji. Inżynierowie brali jednak pod uwagę kilka modyfikacji poprawiających wygląd czy funkcjonalność auta – przymierzano się do wklejania przedniej szyby, usunięto boczne rynienki dachu i zamontowano przesuwaną kanapę, która pozwalała na powiększanie bagażnika kosztem ilości przestrzeni dla pasażerów drugiego rzędu. Taka kanapa pojawiła się w 2004 roku w Foksie – produkowanym w Brazylii maluchu Volkswagena. Kolejną ciekawostką jest belka tylnego zawieszenia, która nie ogranicza przestrzeni bagażowej.

Brazylijski Volkswagen BY widok od tyłu

 

Dlaczego nie odniósł sukcesu?

Mocne skrócenie tyłu zaburzyło proporcje nadwozia, co przyczyniło się do niepowodzenia projektu. Dla uzyskania równowagi nie było jednak możliwe skrócenie pasa przedniego, gdyż pracował tam silnik AP o pojemności 1,6 l – doskonale znany z brazylijskich modeli Gol, Voyage, Parati oraz Saveiro. Zarząd koncernu obawiał się też dodatkowych kosztów, które wynikały z unikatowej wówczas konstrukcji  belki tylnego zawieszenia.

Brazylijski Volkswagen BY spód auta

Pozostaje żałować, że projekt BY nie doczekał się seryjnej produkcji. Ten miejski samochód mógłby sporo namieszać na rynku.

Łukasz Szewczyk

Fot. VW
(VW TRENDS 4/2020)

Podobne

orlen rafineria fabryka

Paliwo wytwarzane z CO2? Jest już pierwsza instalacja

Ceny paliw szaleją i biją kolejne rekordy. 8 zł za litr przestaje kogokolwiek dziwić, dlatego każde alternatywne źródła pozyskania paliwa są na wagę złota. Do ciekawego odkrycia doszły dwa chińskie instytuty.  Na świecie są już znane alternatywne paliwa, do których swoje samochody dostosowują już nawet producenci aut. Przykład to chociażby VW i silniki TDI napędzane…

BMW iX5 Hydrogen – tym razem nie elektryczne

BMW nie tylko stopniowo wprowadza elektryfikację swoich modeli, ale widać że chce też wypełnić lukę w samochodach zasilanych alternatywnymi źródłami energii. BMW iX5 Hydrogen nie jest bowiem autem elektrycznym. Ma napęd wodorowy. BMW iX5 Hydrogen zostało zaprezentowane podczas trwających targów IAA Monachium 2021. Z zewnątrz przypomina tradycyjne X5, no może oprócz nietypowego malowania, innych zderzaków…