Kombi kupowane są zwykle ze względu na przestronność wnętrza, w którym wygodnie może podróżować rodzina. W takim samym celu Dawid nabył swoje BMW E36 318i. Ostatecznie skupił się jednak na walce o… jak najmniejszą przestrzeń. Między kołem a nadkolem.
Zgodnie z założeniem stylu Hellaflush w tę lukę można włożyć zaledwie banknot. W stylu Hellaflush błotnik zbiega się z krawędzią felgi. Efekt ten uzyskuje się w pionie dzięki obniżeniu samochodu (stance) oraz w poziomie poprzez zastosowanie odpowiednio szerokich kół, czasem wysuniętych za pomocą dystansów. Polskim synonimem wyrazu „fitment”, używanego w tuningowej angielszczyźnie w odniesieniu do bliskości błotnika i koła w poziomie, jest „dopasowanie”. Kupując touringa Dawid miał na celu raczej dopasowanie auta do potrzeb swoich i swoich bliskich.
Nie zrezygnował jednak z tuningowej pasji, którą realizował już w kilku samochodach BMW, m.in. w prezentowanym na naszych łamach w 2009 roku E36 Coupé.
Rodzinne kombi w kolorze Avusblau zostało sprowadzone z Niemiec na początku 2010 roku. Wyprodukowane w 1998 roku auto było w niemal idealnym stanie. W skład wyposażenia z tzw. pakietem ekskluzywnym (P971A) wchodził m.in. zewnętrzny i wewnętrzny pakiet sportowy M wraz z obniżonym zawieszeniem fabrycznego tunera BMW, automatyczna klimatyzacja, kontrola przepływu powietrza i podgrzewane fotele Sportsitze.
Już po trzech miesiącach jazdy Dawid obniżył auto dzięki zestawowi amortyzatorów i sprężyn KONI Sport. Później poszerzył nadkola, by móc zmieścić szerokie felgi. Wypróbował kilka modeli. Były wśród nich 18-calowe repliki obręczy M Technik, koła Zender o średnicy 17 cali i szerokościach 8,5 oraz 9,5 cala oraz RH ZW4 mające średnicę 18 cali i szerokie na 8,5 cala z przodu oraz 10 cali z tyłu.
W końcu wybrał widoczne na naszych zdjęciach RH ZW3 o szerokości 17 cali i średnicach 9,5 cala z przodu oraz 10,5 cala z tyłu. Na obręcze te naciągnięto opony o rozmiarach 215/40/17. Tak przygotowane koła Dawid osadził na oryginalnych dystansach RH o grubości 25 i 35 mm i ustawił pod ujemnym kątem. Negatyw z przodu uzyskał dziękipodkładkom. Z tyłu wyregulował na maksymalne pochylenie śruby mimośrodowe. W nadchodzącym sezonie wraz z dalszym zwiększeniem szerokości kół zamierza użyć płyt camber plates oraz regulowanych wahaczy.
Wprowadził też kilka zmian w wyglądzie. Przemalował na czarno nerki i przyciemnił przednie kierunkowskazy. Lampy z przodu wymienił na boschowskie w montowanej do września 1994 roku wersji soczewkowej, a kolor kloszy świateł drogowych zmienił na żółty przy użyciu foli. Ten sam zabieg wykonał przy halogenach.
Innymi zmianami widocznymi od frontu są dokładka z pakietu sportowego M oraz kwadratowa tablica rejestracyjna.
Dawid zaznacza, iż pielęgnuje karoserię auta przy użyciu kosmetyków renomowanych firm. Jednak nie tylko wygląd niebieskiego kombi stanowi powód do dumy dla właściciela. Pokrywa silnika skrywa pochodzący z E46 motor M52B28 z systemem BiVANOS. Jednostka została przeniesiona wraz ze skrzynią biegów i układem elektrycznym. Dawid zadbał o jej kondycję, zlecając wymianę pasków, rolek, świec, płynu chłodniczego oraz oczywiście oleju i filtrów.
Osiągi zostały zwiększone poprzez wgranie do komputera sterującego programu firmy AC Schnitzer. Układ wydechowy został na nowo poddany spawaniu i zakończony tłumikiem Eisenmann SS. Skierowane ku górze końcówki, zwane DTM od słynnej serii wyścigowej, wymieniono na dwie proste ze stali kwasoodpornej o średnicy 80 mm każda.
Dla poprawy dopływu powietrza fabryczny filtr zastąpiono elementem Simota Carbon.
By zwiększone osiągi nie wpłynęły negatywnie na podzespoły auta, wymienione zostały również: sprzęgło, wał napędowy, mechanizm różnicowy i półosie. Ostatnio Dawid zdecydował się na montaż kolejnego dyferencjału. Jest to szpera z M3 o przełożeniu 3,15 i stopniu spięcia równym 25 procent.
W niebieskim kombi zamontowane są hamulce przeznaczone dla modelu 328i. Nowe tarcze Speed Max i klocki ATE zostały połączone z wypiaskowanymi i pomalowanymi proszkowo zaciskami. Wymieniono też uszczelniacze, cylinderki i płyn.
Przegląd przeszło również zawieszenie. Zamontowane zostały nowe stabilizatory z modelu 328i, drążki kierownicze i sworznie wahaczy. Niektóre elementy gumowe zastąpiono poliuretanowymi. Dla dodatkowego usztywnienia nad silnikiem umieszczona została polerowana rozpórka.
Wśród planów Dawid wymienia modyfikacje wnętrza, założenie jeszcze szerszych rantów felg, dalsze przeróbki układu hamulcowego oraz, być może, nowy lakier. Spośród trzech opcji zamierza wybrać nową jednostkę napędową, zapewniającą rodzinnemu autu jeszcze więcej mocy. Dawid ocenia, że przed nim jeszcze wiele pracy, zanim samochód stanie się bliski ideału. Jak mówi, nie prezentował swojego auta uczestnikom zlotów ani forumowiczom, gdyż bardzo wysoko postawił sobie poprzeczkę.
Andrzej Szczodrak
Fot. Piotr Mokwiński
E36 318i Touring, 1998 rok
SILNIK/NAPĘD: M52TUB28 z systemem BiVANOS, dane fabryczne: 190 KM przy 5500 obr./min, 210 Nm przy 3500 obr./min, filtr powietrza Simota Carbon, program komputera sterującego AC Schnitzer, tłumik Eisenmann SS z końcówkami ze stali nierdzewnej 2×80 mm, dyferencjał o ograniczonym uślizgu z M3 o przełożeniu 3,15 i stopniu spięcia równym 25 procent
NADWOZIE: soczewkowe lampy przednie Bosch z instalacją ksenonową o temperaturze barwowej 6000 K, kolor kloszy świateł drogowych i halogenów zmieniony za pomocą folii na żółty,fabryczny kolor nadwozia Avusblau, poszerzone nadkola, kraty wlotu powietrza pomalowane na czarno,dokładka z pakietu sportowego M oraz kwadratowa tablica rejestracyjna
KOŁA/OPONY: RH ZW3 o szerokości 17 cali i średnicach 9,5 cala z przodu oraz 10,5 cala z tyłu, rotory pomalowane na biało, pozłacane śrubki, polerowane ranty, opony o rozmiarach 215/40/17
ZAWIESZENIE/HAMULCE: zestaw zawieszenia KONI Sport, rozpórka kielichów przednich, wymiana tulei stabilizatora oraz przednich wahaczy na poliuretanowe, stabilizatory z modelu 328i, oryginalne dystanse RH o grubości 25 i 35 mm, hamulce dla modelu 328i, tarcze Speed Max, klocki ATE, wypiaskowane i pomalowane proszkowo zaciski
AUDIO: radioodtwarzacz Sony Xplod
STYL: Hellaflush/Stance
WŁAŚCICIEL: Dawid z Poznania
PODZIĘKOWANIA: pozdrowienia dla redakcji BMW TRENDS, jak i dla wszystkich miłośników marki. Podziękowania dla niewiarygodnie cierpliwej Żony, firm SWAP-GARAGE i FELGI-NAPRAWA oraz wszystkich pomocnych znajomych. Wielkie dzięki.
(BMW TRENDS 6/2013)