Volkswagen SP2? - brazylijska piękność | VW Trends

Brazylijska piękność VW SP2

VW SP 2 z Brazylii

To auto należy do Darka z classiccars4you.com. To jeden z najpiękniejszych Volkswagenów, jakie kiedykolwiek zostały wyprodukowane – brazylijskie SP2.

VW SP 2 z Brazylii

Silnik Bokser

To piękne coupé było napędzane umieszczonymi z tyłu silnikami typu bokser. Niestety, w ofercie zabrakło jednostki, która sprawiłaby, że SP2 byłoby równie szybkie jak piękne. Oto wszystko, co musisz wiedzieć o najbardziej urodziwym samochodzie, jaki kiedykolwiek powstał.

VW SP 2 z Brazylii

Podróż w czasie

Chcąc zrozumieć fenomen Volkswagena SP2, musimy przenieść się do Brazylii lat 70. Wtedy w kraju nad Amazonką istniał zakaz importowania samochodów. Volkswagen założył więc brazylijską spółkę zależną, która mogła budować samochody do sprzedaży na lokalnym rynku. Do modeli montowanych w Ameryce Południowej należał Karmann Ghia. Niestety, nie przypadł do gustu południowcom. Wtedy stworzono unikatową wersję – Karmanna Ghię TC. Obecnie uważa się, że ten model był porażką, ale to dowód, że Volkswagen de Brasil w pewnym stopniu uniezależnił się od centrali.

VW SP 2 z Brazylii

Projekt X

W 1969 roku brazylijski oddział VW zdecydował, że chce pracować nad czymś zupełnie innym niż to, co można kupić gdzie indziej na świecie. Za zgodą Wolfsburga powstał „Projekt X”. Chodziło o zasygnalizowanie niezależności firmy od Europy, ale zbudowanie samochodu od podstaw okazało się zbyt drogie. Nowe auto sportowe musiało być oparte na pojeździe, który firma sprzedała już w Brazylii. Dlatego SP2 został zbudowany na ramie Volkswagena Type III.

VW SP 2 z Brazylii

Sem Potência

Podstawowym problemem było to, że SP2 przejął z Type III zbyt wiele rozwiązań, aby uznać go za naprawdę sportowy. Na przykład miał ten sam chłodzony powietrzem silnik – choć został powiększony do 1,7 litra, wciąż wytwarzał jedynie 75 KM. Ze względu na płaskie położenie w komorze zyskał przydomek „naleśnik”. Natomiast SP2 ironicznie nazywano Sem Potência, co w języku portugalskim oznacza „bez mocy”. Nazwa była w pełni uzasadniona. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h trwało mniej więcej 16 sekund. SP2 jest potwierdzeniem tego, że nawet jeśli samochód jest lekki, to nadal potrzebuje trochę mocy.

VW SP 2 z Brazylii

Minimalistyczny zespół

Volkswagen twierdzi, że samochód był owocem pracy zaledwie sześciu mężczyzn i kobiety – Helgi Leiding, żony Rudolfa Leidinga, ówczesnego CEO VW Brazylii i przyszłego szefa VW. Dołączyła do zespołu, aby spojrzeć na SP2 kobiecym okiem. Jej mąż bardzo chciał, aby spodobało się paniom. W wywiadzie powiedział, że zbudował je dla niej i wszystkich kobiet.

VW SP 2 z Brazylii

Niemiecka krew

Niestety, kiedy Leiding przeprowadził się do Niemiec, aby przejąć VW, nie wprowadził SP2 na rynek – samochód nie pasował do nowej filozofii marki. W Europie brylował Golf, napęd na przednie koła i umieszczony poprzecznie z przodu chłodzony cieczą silnik. SP2 wymagał zbyt wielu modyfikacji, by mógł trafić do sprzedaży na europejskich rynkach, poza tym Golfa uprzedził też sportowy model Scirocco.

VW SP 2 z Brazylii

Mimo docenionego przez krytyków wyglądu SP2 nie pokonał swojego głównego konkurenta – opisywanej w VW TRENDS 2/2029 Pumy. Chociaż oba auta korzystały z podobnych silników, Puma z nadwoziem z włókna szklanego była znacznie lżejsza.

Cenny okaz

W sumie wyprodukowano 10.205 sztuk SP2. 670 zostało eksportowanych, z czego 155 trafiło do Nigerii. Tylko jedna sztuka trafiła do Europy, do Portugalii. SP2 jest teraz poszukiwany jako cenny przedmiot kolekcjonerski, jeden znajduje się w AutoMuseum Volkswagen. W czasie produkcji SP2 kosztował mniej więcej tyle co Beetle, dziś cena dobrze zachowanego egzemplarza jest znacznie wyższa niż innych modeli z tego okresu.

VW SP 2 z Brazylii

Bardzo niewiele SP2 przetrwało do dziś. Szkoda, bo mimo niezbyt porywającej mocy to prawdopodobnie najładniejszy Volkswagen, jaki kiedykolwiek powstał.

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. autor

VW SP 2 z Brazylii

VW SP2

NADWOZIE                                          

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)       4217/ 1610/ 1158

Rozstaw osi (mm)                                     2400                                    

SILNIK/ NAPĘD

Typ, liczba zaworów                                 4 cyl., chłodzony powietrzem typu bokser

Poj. skokowa                                            1,7 l

Maks. moc                                                75 KM

Skrzynia biegów                                       manualna

Napędzana oś                                            tylna

OSIĄGI/ ZUŻYCIE PALIWA

0–100 km/h (s)                                          16

V maks. (km/h)                                         160

CENA

Wartość kolekcjonerska – zależna od stanu technicznego


Zobacz więcej

(VW TRENDS 4/2019)

Podobne

Tarcze i klocki: hamulce seryjne czy tuningowe? Co wybrać?

Jeśli ktoś szuka bezwzględnie najlepszych klocków i tarcz hamulcowych, powinien dać sobie spokój i nie tracić czasu. Ideał świetnie sprawdzający się we wszystkich warunkach nie istnieje. Większość seryjnych kompletów hamulcowych tarcza + klocki jest zawsze rozwiązaniem kompromisowym, które zdaje egzamin we wszystkich możliwych warunkach. Rozwiązania tuningowe mają dla odmiany przeznaczenie specjalistyczne – wzorowo sprawdzają się…

Konkurs dla fanów VW

Poniżej prezentujemy Wam szczegółowy regulamin naszego nowego  Facebookowego konkursu dla fanów Volkswagena: REGULAMIN KONKURSU: I POSTANOWIENIA OGÓLNE Niniejszy Regulamin określa warunki, na jakich odbywa się Konkurs. Przedmiotem Konkursu jest wybór czterech najciekawszych odpowiedzi uznanych według Organizatora Konkursu. Uczestnicy muszą spełniać wszystkie warunki uczestnictwa. Zwycięzcy otrzymają nagrodę w postaci: Power Tube 5100mAh, etui na dokumenty (czarne), pendrive…