BMW X4 M40i po tuningu. Aż 430 KM w małychm SUV-ie!

BMW X4 M40i po tuningu. 430 KM w małym SUV-ie!

BMW X4 M40i po tuningu
BMW X4 M40i po tuningu
fot. Jordi Miranda

BMW nie zdecydowało się na przygotowanie X4 M. Amatorom niewielkich, ale szybkich SUV-ów musi wystarczyć 360-konne BMW X4 M40i. Szwajcarska firma dÄHLer Design & Technik GmbH wzięła auto pod lupę.

Samochód został poddany kompleksowym modyfikacjom. Trzylitrowy silnik N55 jest znany z podatności na tuning. Dużo można zdziałać nawet ingerencją w nastawy komputera sterującego pracą jednostki napędowej i zamontowaniem mniej restrykcyjnego układu wydechowego. Oferta dÄHLera przewiduje trójstopniowy tuning. Programem minimum jest 400 KM i 570 Nm. Za większą dopłatą z sześciu cylindrów zostanie wyciśnięte 420 KM i 580 Nm. Kto chciałby zasmakować wrażeń na miarę litery M, może zlecić podkręcenie BMW X4 M40i do 430 KM i 590 Nm. To górna granica bezpieczeństwa. Mając na uwadze trwałość elementów układu przeniesienia napędu, a także charakterystykę motoru, specjaliści z firmy dÄHLer nie windowali momentu obrotowego, choć było to możliwe.

fot. Jordi Miranda
fot. Jordi Miranda

Przy prędkości maksymalnej na poziomie 270 km/h i czasie sprintu do 100 km/h w 4,5 s mało kto będzie tęsknił za jeszcze mocniejszym silnikiem. Tuner podkreśla, że zmodyfikowane silniki dalej spełniają normę czystości spalin Euro 6 i emitują do atmosfery tyle samo dwutlenku węgla, co przed zmianami – oczywiście w cyklu pomiarowym, który nie przewiduje pełnego wykorzystania osiągów. Aby wykorzystanie zwiększonej dynamiki X4 było możliwie bezpieczne, tuner wyposażył samochód w gwintowane zawieszenie z 18-stopniową regulacją siły tłumienia, 400-milimetrowe tarcze przedniej osi z 8-tłoczkowymi zaciskami oraz 21-calowe felgi dÄHLer CDC1.

Samochód nie rzuca się przy tym specjalnie w oczy. Za całkowicie wystarczający uznano fabryczny M-pakiet, który wzbogacono dokładką przedniego zderzaka i tylnym dyfuzorem z wycięciami – jak przystało na model ze stajni M – wycięciami na cztery rury wydechowe. Modyfikacje wnętrza dÄHLer uzależnia od preferencji klienta. Jedną z wartych rozważenia propozycji jest wielofunkcyjny wyświetlacz. Trafia w miejsce kratki wentylacji i przekazuje istotne informacje o parametrach pracy silnika – ciśnieniu doładowania, temperaturze oleju w silniku i skrzyni biegów czy napięciu ładowania akumulatora.

Podobne

BMW E28 Turbo – mistrz kamuflażu, czy profanacja?

BMW E28 śmiało można okrzyknąć klasykiem. Na tę limuzynę z lat 80. wzdycha każdy miłośnik bawarskiej marki. Pomijając wersję M5, auto niestety cierpi na brak mocy. Jednak na sprzedaż pojawiła się wersja, która zawstydzi nawet współczesne M5. Oto BMW E28 Turbo z 540-konnym silnikiem! Na naszej stronie pojawiały się różne projekty związane z "piątką" E28.…

BMW zbudowało E34 M5 Touring z niezwykłym silnikiem V12

To normalne, że producenci testują podzespoły „chowając” je w produkowanych seryjnie modelach. Dotyczy to wszystkich marek, jak i wszystkich możliwych technologii. Czasami, właśnie z tego powodu, jesteśmy świadkami narodzin legendy. Pojedynczych wspaniałych fabrycznych projektów z historiami równie zawiłymi, jak ta o potworze z Loch Ness. Poczas podcastu Collecting Cars z obecnym prezenterem Top Gear, Chrisem…