BMW Nazca M12 - hiperauto od BMW? Pojawiły się ciekawe zdjęcia - Trends Magazines

BMW Nazca M12 – hiperauto od BMW? Pojawiły się ciekawe zdjęcia

BMW Nazca M12 było próbą Niemców stworzenia supersportowego samochodu, którego przecież BMW nigdy nie miało (może nie licząc modelu M1). Nazca powstał jako bardzo ekskluzywny projekt, bo szacuje się że powstało zaledwie 4 egzemplarze. Co ciekawe, jeden z nich jest w rękach prywatnych.

BMW TRENDS prenumerata

BMW Nazca M12 miało być wstępem do ligi supersportowych aut – pięknych, szybkich i technicznie doskonałych. Piękne nadwozie, centralnie umieszczony potężny silnik i kosmiczne osiągi – wydawałoby się, że BMW ma wszystkie atuty, żeby M12 odniosło sukces. A jednak, zaniechano dalszego rozwoju tego modelu. 

Tylko 4 BMW Nazca M12 na świecie

Mówi się, że powstały tylko cztery sztuki super-BMW. W szczególności trzy wersje Nazca: M12 (1991), C2 (1992) i C2 Spider (1993), z których wszystkie zostały wyprodukowane przez słynną firmę projektową Giugiaro, na podstawie licencji udzielonej przez BMW.

Pierwszy samochód z tej serii, BMW Nazca M12 z 1991 r. (prezentowany na zdjęciu), został zaprojektowany przez założyciela Italdesign, syna Giorgetto Gougiaro, Fabrizio, który miał wtedy zaledwie 26 lat. Duet ojca i syna czerpał inspirację z Formuły 1, aby stworzyć nisko zawieszoną, zaokrągloną konstrukcję, co zaowocowało świetnymi właściwościami aerodynamicznymi, a to przekładało się na rewelacyjne osiągi. 

NAZCA: supersportowe BMW

W sieci pojawiły się zdjęcia, świadczące o tym, że jedno z czterech „uber-BMW” może znajdować się w prywatnych rękach. Widzimy zdjęcia auta w domowym salonie, a także na podjeździe. Zdjęcia pochodzą prawdopodobnie z Kalifornii. Co ciekawe, przy okazji poszukiwań natknęliśmy się na drugie, niebieskie M12. Miało być ono zamówione przez sułtana Brunei, ale nigdy nie zostało dostarczone i obecnie znajduje się w Singapurze. 

BMW Nazca M12 było bardzo mocne i szybkie

Źródłem mocy był silnik M70B50, znany chociażby z BMW 850i. Aluminiowe 5-litrowe V12 generowało 300 KM przy 5200 obr./min oraz 450 Nm przy 4100 obr./min. W 850i to pozwalało na przyspieszenie do setki w 6,8 sekundy i rozpędzało się do elektronicznie ograniczonych 250 km/h.

Osiągi BMW Nazca M12 nie są do końca znane, ale były z pewnością dużo lepsze niż w ciężkiej „ósemce”. Nazca waży zaledwie 1100 kilogramów, czyli aż o 700 kg mniej niż luksusowe coupe. To przepaść! Różne źródła szacują, że przyspieszanie od 0 do 100 km/h powinno być kwestią 4 – 4,5 sekundy. Mówi się, że Nazca M12 mogła osiągnąć nawet 365 km/h.

Co ciekawe, na Salonie Samochodowym w Tokio w 1992 r., zaprezentowano zaktualizowany i poprawiony egzemplarz M12, obecnie nazywany C2, z nowym nadwoziem i mocniejszym silnikiem V12 o mocy 380 KM, który został teraz dostrojony przez Alpinę

Cena tego BMW 850i E31 jest astronomiczna. Wygląda jak auto „Nikosia”

Dlaczego BMW Nazca M12 nie było produkowane seryjnie?

Bawarczycy nie było zainteresowani wykupieniem praw do projektu od Włochów i rozpoczęciem jego seryjnej produkcji. Podobno Italdesign podjęło się próby stworzenia własnego prototypu, już bez logo BMW i jest to właśnie pojazd sułtana Brunei. 

O wyjątkowym aucie ponownie zrobiło się głośno w 2011 roku. Czeski salon wystawił je na sprzedaż za 725 tys. euro. Czy samochód zmienił właściciela? Szczegóły transakcji są objęte tajemnicą. Prawdopodobnie doszła do skutku, gdyż Nazca nie została powtórnie wystawiona na sprzedaż. Być może to właśnie srebrna sztuka z Kalifornii, na którą patrzymy?

fot. exclusivecarregistry.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Świąteczna edycja #klasykiempomieście

Tuż przed Świętami odbyła się ostatnia tegoroczna przejażdżka z serii #klasykiempomiescie ulicami Poznania. Organizatorzy zrobili co w ich mocy, by pogoda nie sprawiała problemów, a wszyscy miłośnicy klasycznej jak i nowoczesnej motoryzacji mogli przewietrzyć swoje 4-kołowe oczka w głowie, przybrane w świąteczne ozdoby. Tym razem zaplanowana trasa miała niecałe 5 km, uczestnicy pokonywali ją w…

VW Golf GTI 25 Jahre

Wszystko (prawie) o Golfie 25 Jahre GTI- HISTORIA

Tym razem przedstawimy rodzinę aut zapoczątkowaną przez model jeszcze rzadszy niż dwa legendarne sleepery (Golf R32 i Passat W8). Niewielka liczba Golfów GTI 25 Jahre wystarczyła, by stał się on filarem modyfikacji OEM+ dla czwartej generacji kompaktowego Volkswagena. HISTORIA i WŁAŚCICIELE: Pierwszym rocznicowym hot-hatchem Volkswagena jest sprzedawany w latach 1996 – 1997 Golf III 20 Jahre GTI, występujący w wersjach z silnikami benzynowymi i Diesla. Naturalną kontynuację…