BMW serii 3 to jeden z kluczowych modeli bawarskiego giganta motoryzacyjnego. W 2018 roku zadebiutowała siódma już generacja popularnej trójki. Historia modelu rozpoczęła się jednak dużo wcześniej…
Po raz pierwszy w historii cyfra 3 pojawiła się w oznaczeniu BMW w 1975 roku. Nowe auto, zastępujące starzejący się model E114, otrzymało oznaczenie kodowe E21. Historia trójek rozpoczęła się na dobre. Jednak początki nie były łatwe.
Pierwsza trójka dostępna była tylko jako dwudrzwiowy mało praktyczny sedan, obiegowo nazywany coupé. Co prawda gama silnikowa oraz klasyczny tylny napęd gwarantowały frajdę z jazdy, ale frajdę i praktyczność na co dzień zapewniała dopiero kolejna generacja serii 3.
Model E30 przez wielu uznawany jest za pierwszą prawdziwą trójkę. W przeciwieństwie do poprzednika oferowany był nie tylko jako dwudrzwiowy sedan lub kabriolet, ale także jako dużo bardziej praktyczne kombi oraz czterodrzwiowy sedan.
E30 nie ma już charakterystycznego rekiniego nosa. Szczególnie w odmianie czterodrzwiowej jest bardziej stonowany, ale i masywniejszy niż E21. Co ciekawe, widoczne na zdjęciach bordowe auto jest ostatnią trójką, która obok charakterystycznych nerek posiada osobne okrągłe reflektory.
Wnętrze drugiej generacji serii 3 to połączenie klasyki z odrobiną sportowego stylu. Typowa dla BMW konsola centralna jest zwrócona w stronę kierowcy. Taki zabieg jednoznacznie dawał do zrozumienia, kto jest najważniejszy w aucie.
Oferta silnikowa E30 była bardzo bogata. Dostępne były zarówno silniki wysokoprężne, jak i benzynowe w wersji cztero- lub sześciocylindrowej. Fani oszczędnej i spokojnej jazdy doceniali jednostki Diesla, napędzające modele 324d, 324td oraz 325td.
Co prawda moce ropniaków nie były imponujące, podobnie jak imponujące nie były osiągi, ale niewielkie zużycie paliwa rekompensowało inne niedostatki. Fani mocniejszych wrażeń zdecydowanie częściej wybierali wersje benzynowe.
Podstawowa odmiana 316i z silnikiem o pojemności 1,8 litra oraz gaźnikiem Pierburg nie była demonem szybkości. Jednak każda inna wersja o mocy powyżej 100 KM potrafiła już pokazać pazur. Nawet 104-konna odmiana 316i rozpędzała auto do pierwszych 100 km/h w niewiele ponad 10 sekund. Ponadto połączenie tylnego napędu z lekkim nadwoziem dawało znakomite efekty, szczególnie sprawdzając się na mokrej nawierzchni.
Królami mocy oraz osiągów były wersje 6-cylindrowe, które w zależności od pojemności skokowej rzucały na tylne koła 170 KM (lub prawie 200 KM w egzotycznych wersjach 325iS/333i). Jednak król mógł być tylko jeden. Nazywał się M3 i występował tylko w wersji dwudrzwiowej.
To pierwsza pełnokrwista M3 dziś bardzo wysoko ceniona przez kolekcjonerów. E30 była także pierwszą trójką, która mogła mieć napęd 4×4. Wersja 325ix odpychała się od podłoża kołami zarówno tylnej, jak i przedniej osi. Produkcję generacji E30 zakończono w 1993 roku, zastępując ją modelem oznaczonym kodem E36.
24 lata po zakończeniu produkcji drugiej serii 3 i zarazem pierwszej w wersji z czterodrzwiowym nadwoziem BMW zaprezentowało siódmą generację popularnej trójki. Pomimo upływu wielu lat oraz niesamowitego postępu technologicznego podobieństwa w obu autach widoczne są gołym okiem.
Wystarczy spojrzeć na przednie nerki, które były i nadal są znakiem rozpoznawczym każdego BMW. W środku zarówno w nowym aucie, jak i w klasyku konsola środkowa zwrócona jest w stronę kierowcy. Generacja G20, podobnie jak E30 może mieć napęd tylny lub 4×4. Jednak kiedyś odmiany czteronapędowe były rzadkością, a obecnie napęd xDrive jest bardzo popularny.
Podobnie wygląda oferta silnikowa, w której zarówno kiedyś, jak i dziś są silniki benzynowe i wysokoprężne. Niestety, do modelu G20 nie jest oferowana sześciocylindrowa jednostka benzynowa. Rzędowe sześciocylindrowe silniki, które były znakiem rozpoznawczym starszych BMW, uważa się za mało ekologiczne i ekonomiczne. Ot, znak naszych czasów. Z drugiej jednak strony standardem stało się turbodoładowanie, które zapewnia ogromny zapas momentu obrotowego i czyni jazdę przyjemną i bezpieczną.
Znakiem naszych czasów są także różnice w wymiarach obu opisywanych aut. Nowa trójka ma 4709 mm długości, 1827 mm szerokości oraz 1435 mm wysokości i na tle przedstawiciela starszej generacji wygląda bardziej atletycznie. Podkreśla to szereg dodatków z linii M Performance (listwy boczne, zderzaki, progi) oraz olbrzymie i niesamowicie efektowne 20-calowe aluminiowe felgi.
Wnętrze? Tutaj również widać upływ czasu i postęp. E30 była 100 proc. analogowa. W wielu egzemplarzach nie było nawet wspomagania kierownicy. G20 jest natomiast mocno cyfrową trójką.
Przed kierowcą znajdują się cyfrowe zegary o wzorze znanym z takich modeli, jak seria 8 oraz X5. Centralne miejsce na konsoli środkowej zajmuje dotykowy ekran systemu multimedialnego z zupełnie nową grafiką. Podobnie jak w nieco starszych generacjach jest obsługiwany za pomocą pokrętła iDrive.
A jakie są wrażenia z jazdy nową trójką? W tej kwestii nic się nie zmieniło. Co prawda auto ma elektryczne wspomaganie kierownicy, ale prowadzi się je z ogromną przyjemnością. Egzemplarz widoczny na zdjęciach to wersja 320d xDrive, czyli 190-konny ropniak z napędem na obie osie.
Jego osiągi są więcej niż zadowalające (6,9 s od 0 do 100 km/h), a średni apetyt na paliwo (ok. 7 l/100 km) nie zmusza do częstego odwiedzania stacji benzynowych. Warto też wspomnieć o świetnym wyciszeniu wnętrza. Czterocylindrowy diesel nigdy nie brzmiał zbyt dobrze. W modelu G20 jest podobnie, ale specjalistom z BMW udało się zminimalizować niezbyt przyjemne odgłosy jednostki napędowej.
Ceny najnowszej serii 3 rozpoczynają się od 148.900 zł. Ceny używanych egzemplarzy E30 są nieporównywalnie niższe. Auto zdatne do jazdy można kupić już za kilka tysięcy złotych. Jednak niedoceniane jeszcze do niedawna czterodrzwiowe sedany drugiej generacji serii 3 mocno zyskują na wartości.
Dwa auta widoczne na zdjęciach dzieli grubo ponad dwadzieścia lat. Czy za kolejne dwadzieścia kilka lat trójka G20 postawiona obok kolejnej dużo nowszej wersji będzie trzymała klasę?
Paweł Kaczor
Fot. autor
BMW G20 320d xDrive BMW E30 318
NADWOZIE
długość/szerokość/wysokość (mm) 4709/1827/1435 4325/1662/1400
rozstaw osi (mm) 2851 2570
pojemność bagażnika (l) 480 425
masa własna (kg) 1615 1065
koła 255/30R20 175/70R14
SILNIK/NAPĘD
typ, liczba zaworów R4 16V R4 8V
poj. skokowa (ccm) 1995 1990
maks. moc (KM/przy obr./min) 190 KM/ 4000 115 KM/ 5500
maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min) 400 Nm/ 1750-2250 165 Nm/ 4250
skrzynia biegów automatyczna 8 manualna 5
napędzana oś 4×4 tylna
OSIĄGI/ZUŻYCIE PALIWA
0–100 km/h (s) 6,9 10,8
V maks. (km/h) 233 189
spalanie (l/100 km) śr. katalogowe/test) 4,8/7 7,9
CENA
Podstawowa 148.900 zł od. ok 5.000 zł
testowanego modelu 179.300 zł bezcenny
(BMW TRENDS 2/2019)