BMW E38 pojawiło się na rynku w 1994 roku, zastępując model E32. Auto produkowano z przeznaczeniem na rynek europejski oraz południowoafrykański. Klasyczna limuzyna od razu znalazła zwolenników – zarówno w sferach rządowych, jak i w półświatku.
Prezentowany dzisiaj samochód to model 740i z 2000 roku. Pod maską drzemie silnik w układzie V8 o pojemności 4,4 litra. Jednostka generuje 286 KM oraz 440 Nm. Pozwala to rozpędzić do setki tę prawie 2-tonową maszynę w około 7 sekund. Takie parametry w zupełności wystarczają do wygodnego i sprawnego przemieszczania się.
Filip jednak nie byłby sobą, gdyby czegoś nie zmodyfikował. Oryginalny kolektor ssący został zastąpiony kolektorem z silnika M60B40 (4.0 V8). Podobnie jak termostat. Ostatnią modyfikacją mechaniczną była zmiana końcówki tłumików na odpowiedniki marki Hamann.
Warto wspomnieć, że pod maską zostały również poczynione pewne porządki. Zniknęły wszelkie wiązki, czujniki itp. oraz pokrywa silnika, która ukrywała piękno V8. Charakteru nadają pomalowane na czerwono pokrywy zaworów.
Od strony zewnętrznej auto prezentuje się niesamowicie. Czarny, wypolerowany lakier cosmosschwarz metallic, przyciemnione szyby i klasyczna, prosta linia tej limuzyny zadają jej szyku. Przedni zderzak zdobi dokładka znanej firmy Alpina.
Zamiast przedniej blendy na tablicę zamontowana została gładka listwa z wersji amerykańskiej, a zamiast tylnej blenda na kwadratową tablicę. Filip pokusił się również o przednie kierunkowskazy i tylne lampy z narożnikami (cornerami) oraz gładkie boczne kierunkowskazy. W aucie nie brakuje takich smaczków, jak termiczna szyba przednia, hydrauliczna klapa czy podświetlane klamki zewnętrzne.
Jednak naprawdę zwraca uwagę każdego i wyróżnia to auto porządna gleba i piękne koło. BMW ma gwintowane zawieszenie Lowtec HiLOW. Nadkole natomiast pięknie wypełnia 20-calowa replika legendarnego już BBS Le Mans.
Wnętrze w tym aucie też jest niezłym rarytasem. Rzadko który klient BMW chcąc kupić wygodne E38 myślał o M-pakiecie.
W tym aucie możemy podziwiać takie właśnie oryginalne wnętrze: czarna podsufitka, sportowa kierownica, podgrzewane fotele Sportsitze ze skórzanymi bokami i środkiem z szarej alcantary, rzadko spotykane dekory z ciemnego drewna czy podświetlenie klamek wewnętrznych. Mimo sportowego M pakietu ato wyposażone jest również w dodatki typu elektryczna tylna roleta, lusterko fotochromatyczne, nawigacja czy oświetlenie wnętrza z wersji 750i.
Jak widać, pozornie niewielkie modyfikacje mogą zupełnie zmienić charakter auta. Niezależnie od miejsca i pory dnia BMW prezentuje się bardzo groźnie i zadziornie. Nie ma osoby, która przechodząc obok nie zwróciłaby na nie uwagi. Co więcej, mimo takiego obniżenia i 20-calowych kół autem nadal jeździ się bardzo wygodnie, a podróż umila nam piękny dźwięk V8. Niestety, auto ma na tyle „gangsterski” charakter, że interesuje się nim każdy patrol policji. Jak widać, każde piękno ma swoją cenę.
Łukasz Miturski
Fot. autor
BMW E38 740i 2000 r.
SILNIK: M62TUB44, kolektor ssący z M60B40, termostat mechaniczny z M60, pochowane wiązki, czujniki itp.
UKŁAD WYDECHOWY: końcowe tłumiki Hamann
ZAWIESZENIE: gwintowane Lowtec HiLOW
KOŁA: 20-calowe repliki BBS Le Mans
NADWOZIE: kolor cosmosschwarz metallic, dokładka przedniego zderzaka Alpina, gładka listwa USDM zamiast przedniej blendy, kierunkowskazy przednie i tylne lampy z cornerami, kierunkowskazy boczne clear, tylna blenda USDM na kwadratową tablicę, termiczna szyba przednia, przyciemnione szyby
ELEKTRONIKA: czujnik deszczu, hydrauliczna klapa, domykanie i otwieranie szyb z pilota, podświetlane klamki zewnętrzne
WNĘTRZE: czarna podsufitka i reszta elementów, podgrzewane fotele Sportsitze ‒ skóra po bokach, w środku szara alcantara, dekory z ciemnego drewna, sportowa kierownica M-pakiet, oświetlenie z wersji 750i, elektryczna roleta, nawigacja 16:9, podświetlane klamki wewnętrzne
(BMW TRENDS 6/2013)