Naleśnik powinien być słodki, a limuzyna najlepiej wygląda bez modyfikacji? Nie dla Łukasza. Gdy po trzech BMW serii 5 dojrzał do kupna nazywanego popularnie naleśnikiem modelu E38, nie zrezygnował z tuningu.
Początkowo planował zachować „siódemkę” w stanie fabrycznym. Zmienił jednak zdanie, jak w przypadku swego pierwszego samochodu, E34, który zmodyfikował w German Style’u. Bawarski sedan z segmentu E był mocno obniżony i poruszał się na 18-calowych kołach MK-Motorsport. Zarówno z tyłu, jak i z przodu Łukasz zamontował światła w stylu Black Hella.
Po pewnym czasie zamienił auto na drugie E34, które pozostało seryjne. Kolejne było E39 z silnikiem 2,5 litra i automatyczną skrzynią biegów. Samochód w kolorze Oxfordgruen Metallicmiał kremowe wykończenia wnętrza. Łukasz założył mu felgiStyle 166z E60 M5 oraz obniżył go na sprężynach i amortyzatorach M Technik. Nie zadowalały go natomiast kolejne przeróbki silnika. Zaczął więc marzyć o serii 7…
E38, które stało się jego własnością pod koniec 2012 roku, ma fabryczny kolor Oxfordgruen 2 Metallic. Do pierwszego właściciela trafiło na felgach Style 60. Później zostały one wymienione na stosowany w X5 E53 model Style 63.
Wyposażenie auta obejmuje m.in. system RDC (Reifen Druck Control), kontrolujący ciśnienie w oponach, światła ksenonowe, ogrzewanie postojowe, elektrycznie otwieraną tylną klapę, fotochromatyczne lusterka, czujniki parkowania (PDC), elektrycznie regulowane we wszystkich płaszczyznach fotele z funkcją masażu, system multimedialny z nawigacją satelitarną, tunerem TV i zmieniarką na sześć płyt CD oraz telefon.
Już pierwszego stycznia 2013 roku samochód został poddany pierwszym modyfikacjom. Kierunkowskazy zostały wyposażone w podświetlenie, charakterystyczne dla edycji na rynek amerykański. Zostały też włączone światła do jazdy dziennej.
Później Łukasz dzięki nowym sprężynom zawieszenia zbliżył przód luksusowego sedana do podłoża o 45 milimetrów. Wraz ze znajomymi szybko doszedł do wniosku, że efekt nie jest wystarczający. Zakupił więc kolejne elementy resorujące i obniżył auto o 60 milimetrów z przodu i 40 milimetrów z tyłu. Amortyzatory zostały powierzone firmie, w której utwardzono je i dopasowano do sprężyn.
Już wtedy wielu forumowym znajomym Łukasza auto wydawało się zbyt niskie jak na sedana najwyższej klasy. Tymczasem w maju Łukasz zakupił gwintowane zawieszenie KW Variant 2. Początkowo możliwość zbliżania nadwozia do podłoża była jednak ograniczona przez wysoki profil opon.
Zgodnie z German Style’em, samochód powinien być w ciemnych kolorach. Łukasz przyciemnił więc wszystkie szyby oprócz przedniej. Nerki przemalował na czarnym błyszczącym lakierem, podobnie jak matowoczarne elementy w komorze silnika.
Lampy świateł drogowych i mijania oraz halogeny zmodyfikował na podobieństwo Black Hella. Naturalną konsekwencją tych zmian byłoby zaczernienie listew, czyli shadow line. Przez parę miesięcy Łukasz pozostał jednak przy fabrycznym chromowanym wykończeniu. Obecnie pracuje nad pełnym shadow line.
Priorytet stanowiły koła. Odpowiedzią fanów BMW na prognozy, iż rok 2013 upłynie pod znakiem mody na felgi wklęsłe (concave), jest przypomnienie obręczy Styling 95. Słynne „słoneczka”, znane z E65, zdaniem wielu świetnie pasują do obniżonych samochodów. W aucie Łukasza na 19-calowe felgi naciągnięto opony o rozmiarach 235/40 (z przodu) oraz 255/35 (z tyłu). Koła zostały osadzone na dystansach o grubości 25 mm z przodu i 20 mm z tyłu. Dla zmieszczenia ich w nadkolach zastosowany został ujemny kąt pochylenia.
Łukasz kontynuował przyciemnianie auta poprzez wymianę emblematów z klasycznych niebiesko-białych na czarno-białe.
Przed II Zlotem BMW Klub Gniezno, z którego wrócił z pucharem prezydenta miasta ‒ nagrodą dla właściciela najładniejszego auta imprezy ‒ nabył również blendę tylną z edycji na rynek amerykański. Później jeszcze wziął udział w 2GetAir w Przybrodzinie, WestSideShow 2013 oraz organizowanym przez grupę Style Poznań Style’d.
Po jednym z wyjazdów napędzający limuzynę silnik M57D30 wymagał regeneracji wtryskiwaczy. Parametry jednostki, wykorzystującej technikę common rail, zostały wcześniej zmodyfikowane tak, iż uzyskuje ona ok. 220 KM i 485 Nm. Silnik został też połączony z przelotowym układem wydechowym o średnicy rur 2×2,5 cala. Nasezon 2014 planowany jest montaż wydechu ze stali kwasoodpornej.
Dostrzegając potencjał agregatu nagradzanego tytułem Silnika Roku w latach 1999 ‒ 2002 Łukasz zastanawia się nad programem pozwalającym na osiągnięcie jeszcze lepszych wyników. Obawia się jednak wpływu takiego rozwiązania na trwałość automatycznej przekładni. Modyfikacje, co do których nie ma wątpliwości, to założenie felg z rantem oraz zmiany w kabinie. We wnętrzu zainstaluje czarną podsufitkę i błyszczące listwy wykończeniowe w tym samym kolorze. Wokół wskaźników na desce rozdzielczej zostaną umieszczone ramki. Zmieniony zostanie też kolor wskazówek.
Trudno znaleźć samochód po tuningu, który został zmodyfikowany przez samego właściciela. Łukasz zarówno na forach, jak i w rozmowach z nami szczególnie mocno podkreśla wdzięczność wobec przyjaciółek i przyjaciół, wspierających go w chwilach zwątpienia i pomagających mu podejmować właściwe decyzje. Można spodziewać się, że grono doceniających jego pracę będzie rosło. Tak jak liczba smakoszy lubiących pikantne naleśniki.
Andrzej Szczodrak
Fot. Piotr Mokwiński
BMW E38 730d A, 1999 r.
SILNIK/NAPĘD: M57D30, fabryczne osiągi: 193 KM przy 4000 obr./min, 410 Nm w przedziale 1750 ‒ 3000 obr./min, całkowicie przelotowy układ wydechowy o średnicy rur 2×2,5 cala, modyfikacja elektroniczna komputera sterującego, uzyskane parametry: ok. 220 KM i ok. 485 Nm
NADWOZIE: przyciemnione wszystkie szyby oprócz przedniej, czarne błyszczące kraty wlotu powietrza, biało-czarne emblematy BMW
KOŁA/OPONY: obręcze Styling 95 o średnicy 19 cali i szerokości 9 cali z przodu i 10 z tyłu,opony o rozmiarach 235/40 (przednie) oraz 255/35 (tylne)
ZAWIESZENIE/HAMULCE: zawieszenie gwintowane KW Variant 2 (regulacja prześwitu i siły odbicia), zmienione wszystkie wahacze; przednie czterotłoczkowe zaciski hamulcowe firmy Brembo,dystanse o grubości 25 mm na osi przedniej i 20 mm na osi tylnej
WNĘTRZE: matowoczarne elementy w komorze silnika przemalowane i drewniane listwy pomalowane czarnym błyszczącym lakierem
AUDIO: fabryczne nagłośnienie z systemem DSP
INNE: II Zlot BMW Klub Gniezno I miejsce w kategorii Najładniejsze Auto
STYL: dążenie do German Style’u
WŁAŚCICIEL: Łukasz z Poznania
PODZIĘKOWANIA: przeróbki E38 to nie tylko moja zasługa. Spory wkład mają również moje przyjaciółki i moi przyjaciele, którzy pomagali przy projekcie, wspierając w najgorszych momentach i trudnych wyborach. Pozdrawiam ich serdecznie i przekazuję ogromne podziękowania!
(BMW TRENDS 5/2013)