BMW E30 325i Coupé - projekt oparty na felgach BBS - Trends Magazines

BMW E30 325i Coupé – projekt oparty na felgach BBS

Tuning BMW E30 325i widok z przodu

Prezentowane BMW  E30 nie jest pierwszym w posiadaniu Karola, ale jako jedyne przeszło tak duże zmiany. Przedstawimy projekt z archiwum BMW TRENDS. Ciekawe co nim sądzicie?

 

Karol, właściciel prezentowanej E30, już jako dzieciak miał zacięcie do modyfikacji samochodów. Zaczęło się od resoraka. Autko szybko zostało obniżone i usportowione spojlerami z plasteliny. Tuningiem pasjonuje się do dziś. Marką BMW Karol zainteresował się dzięki starszemu koledze z podstawówki. Z zazdrością patrzył na E30 325 sedan z głośnym wydechem i spojlerami, aż w końcu doczekał się jazdy tym autem na fotelu pasażera. Wtedy zakochał się w tym modelu.

Tuning BMW E30 325i widok z boku

Zaczęło się gołej karoserii

Historia tego auta zaczęła się od kupna wyremontowanej gołej karoserii od forumowego kolegi. To model 325i z tzw. wąską lampą. Nadwozie przyjechało na lawecie do Poznania w 2009 roku i od tego czasu wciąż się zmieniało.

Tuning BMW E30 325i grill

Zaczęło się mozolne gromadzenie brakujących elementów. Teraz BMW na pewno odróżnia się od innych E30. Najbardziej charakterystycznym jego elementem jest kolor, podkreślony bardzo rzadkim pakietem ospojlerowania BBS. Skompletowanie zestawu zajęło ponad rok! Cierpliwość została nagrodzona, bo z pewnością beżowe E30 wyróżnia się spośród innych z bardziej popularnymi body-kitami, jak M-Technic itp.

Tuning BMW E30 325i tylny spojler i napis BBS Design Line

Z założenia auto miało pozostać czarno-kremowo-złote, więc zamontowano Shadow-line oraz czarne kliny szyb. Zderzaki łącznie z nerką zostały pomalowane czarnym matowym lakierem. Do osiągnięcia założonego efektu brakowało lamp Black Hella z przodu, ciemnych kierunkowskazów i lamp tylnych.

Tuning BMW E30 325i widok z tyłu

Pewnym smaczkiem są też boczne naklejki zaprojektowane na wzór oryginalnych dekorów z BMW z dodatkami BBS, wymyślonymi przez właściciela. Całości dopełniają brązowe oryginalne szyby i żółte halogeny Hella. Auto jest także oklejone kremową matową folią na masce, klapie i dachu, na których widnieją napisy z prospektów firmy BBS z lat 80.

Tuning BMW E30 325i widok z góry

Oryginalny BBS pakiet to za mało

Jednak oryginany pakiet BBS to było zbyt mało dla Karola. Marzeniem był komplet oryginalnych felg BBS E50, jednak cena szybko ostudziła zapał.

Tuning BMW E30 325i widok przedniego koła

Wtedy Karol wpadł pomysł stworzenia własnych felg, aby mieć pewność, że nigdy nie spotka podobnych. Po kilku pomiarach zrobił komplet customowych felg. Przerabianie rotorów innych felg na 3-częściowe zaczął w 2009 roku i robi to do dziś. Co pewien czas pojawiają się w sieci felgi, które są dziełem Karola, znanego jako Dzidziusbmw, i jego kolegi Zbifa. Jako pierwsze przerobił jednoczęściowe ATS-y z Opla na 3-częściową obręcz skręcaną, przypominającą BBS Rennsport.

Tuning BMW E30 325i widok koła

Obecne felgi w jego E30 to popularne fabryczne 14-calowe „słoneczka” BMW, które zostały przekonwertowane na 16-calowe z wykorzystaniem części BBS. Całe pomalowane czarnym matowym lakierem pasują idealnie do kolorystyki auta, zaś złote śrubki BBS podkreślają ich charakter i nie pozwalają zapomnieć, że mamy do czynienia ze skręcanymi felgami.

Tuning BMW E30 325i widok z boku

Parametry, jakie uzyskano, to 9×16 cali z przodu z oponami 195/45 TOYO T1R, natomiast z tylu 10×16 cali z oponami 215/40 TOYO T1R.

Tuning BMW E30 325i spasowanie kołalz nadkolem

Zawieszenie mocno w dół

Tuning BMW E30 325i przód auta z napisem BBS Aerodynamik
Zakres regulacji zawieszenia z przodu to -40 do -160 mm

Auto oczywiście zostało dość znacznie obniżone. W beżowym E30 zostało wykorzystane gwintowane zawieszenie pomysłu Karola z amortyzatorami FK przeznaczonymi do tego modelu i bardzo twardymi sprężynami wykonanymi na zamówienie. Dodatkowo zostały zamontowane cambery i rozpórki przednich oraz tylnych kielichów. Zakres regulacji wysokości to z przodu od -40 do -160 mm, a z tyłu od -20 do -100 mm.

Tuning BMW E30 325i widok tyłu
Zakres regulacji zawieszenia z tyłu to -20 do -100

Kultowe 6 cylindrów pod maską

„Trójkę” napędza silnik o pojemności 2,5 litra z wersji poliftingowej. Jest to kultowe 6-cylindrowe M20B25, poddane drobnym modyfikacjom.

Tuning BMW E30 325i silnik M20B25 po swapie

W jednostce zmieniono układ dolotowy, przeprogramowano sterownik silnika, splanowano głowicę, zwiekszając stopień sprężania, wykonano porting kanałów oraz zamontowano barany Supersprint, od których wyprowadzono dwie rury ze stali kwasoodpornej do końcowego tłumika.

Tuning BMW E30 325i silnik M20B25

Pod maską został wykonany tzw. clean look, stare mocowania zostały powycinane, a przewody ładnie pochowane. Przerobiono także układ chłodzenia montując chłodnicę ze zbiorniczkiem wyrównawczym.

Tuning BMW E30 325i silnik M20B25

Korpus silnika również został pomalowany czarnym matowym lakierem. Moc z silnika przenosi 5-biegowa skrzynia manualna i dyferencjał ze 25-procentową szperą o przełożeniu 3,73.

BBS także w środku

Tuning BMW E30 325i przednie fotele

Wnętrze tego samochodu jest utrzymane w jednym kolorze. Dla kontrastu z lakierem jest czarne. Fotele to skórzane podgrzewane Sportsitze z wersji Cabrio. Zamontowano także kanapę z zagłówkami i skórzane boczki, czarną podsufitkę z blendą oraz czarną półkę.

Tuning BMW E30 325i kierownica z logo BBS

Do pakietu wyposażenia BBS-a dołączyła skórzana 3-ramienna kierownica. System nagłośnienia pozostał seryjny. Właściciela zdecydowanie bardziej cieszy muzyka wydobywająca się z końcówki wydechu niż z głośników, więc nie było sensu ich modyfikowania.

Tuning BMW E30 325i panel car audio

E30 jest wyposażone w wiele gadżetów. Niektóre czekają jeszcze na montaż. Trzeba pamiętać, że Karol rozpoczął modyfikacje od zupełnie gołej karoserii i na złożenie wszystkiego potrzeba było mnóstwo cierpliwości i czasu. Podczas prac montażowych części eksploatacyjne zotały wymienione na nowe. Wszystkie prace przy aucie Karol wykonuje samodzielnie z pomocą przyjaciół.

Tuning BMW E30 325i zegary

To jeszcze nie koniec zmian

Co w planach? Powrót do oryginalnego lakieru, usunięcie naklejek z maski, klapy oraz dachu, montaż nazbieranych gadżetów, drobne modyfikacje silnika i wydechu to tylko ich część.

Tuning BMW E30 325i widok z przodu

Znając zamiłowanie Dzidziusia do felg, na pewno w następnym sezonie zobaczymy jego projekt na zupełnie nowych kołach. My już wiemy, na jakich, ale Karol prosił nas o dochowanie tajemnicy.

Piotr Błaszkiewicz

Fot. autor

Tuning BMW E30 325i od tyłu

 

 

BMW E30 325i BBS Coupé (1985 r.)

 SILNIK/NAPĘD: seryjny M20B25 bez kat., zmieniony na nowszy M20B25 z katalizatorem, zmodyfikowany dolot (do zamontowania MAF) i program silnika, zmieniony układ chłodzenia, porting głowicy, doprężony silnik, pomalowany czarnym matowym lakierem; sportowy kolektor Supersprint, X-pipe przelot z kwasówki 2×51 mm do końcowego tłumika Supersprint, manualna 5-biegowa skrzynia, oryginalna szpera 3,73 25 proc.

NADWOZIE: lakier ‒ mieszanka Saharabeige (BMW) z Santosbeige (AUDI), oryginalny pakiet BBS (przednia dokładka, progi, tylna dokładka, lotka na tylnej klapie), w przedniej dokładce oryginalne żółte halogeny Hella, zderzaki czarne matowe (fabrycznie lakierowane ‒ wersja Shadow), ciemne kierunkowskazy ZKW, przednie lampy z soczewką przerobione na Black Hella, tylne na ciemne (malowane od środka), Shadow line (listwy boczne i kliny szyb) oraz czarna nerka, brązowe szyby, czarne matowe dekory po bokach według własnego pomysłu z motywami BBS, maska, klapa i dach oklejona kremową matową folią z w motywami z prospektów BBS, czarno-białe emblematy BMW

 ZAWIESZENIE: regulowane własnej produkcji (gwintowana laga), amortyzatory FK do E30 z wersji pod zawieszenie gwintowane, sprężyny custom 140 mm z przodu i 260 mm z tyłu, cambery, rozpórki z przodu i z tyłu

KOŁA/OPONY: felgi custom 3-częściowe własnej produkcji na bazie oryginalnych 14-calowych „słoneczek” z E30 oraz części z BBS E50; 9×16 cali z przodu z oponami 195/45 TOYO T1R, 10×16 cali z tyłu z oponami 215/40 TOYO T1R

UKŁAD HAMULCOWY: seryjny z 325i

WNĘTRZE: czarne skórzane podgrzewane fotele Sportsitze z Cabrio, czarna skórzana kanapa tylna z zagłówkami, czarne skórzane boczki, czarna podsufitka z blendą, kierownica mała BBS, czarny dywan, lusterko M-technic, Radio BMW Bavaria C Business oraz tunel z miejscem na kasety, OBC2 angielskie, czarna półka i dywan

PODZIĘKOWANIA: wszystkim kolegom, którzy przyczynili się do powstania tego projektu.

(BMW TRENDS 6/2014)

Podobne

BMW 1961 700 RS- HISTORIA

W 1960 r. 700 Coupe było ulubionym bolidem legendy wyścigów Hansa Stucka. Stuck był znany jako „Król gór” ze względu na przedwojenne wyczyny w samochodach Auto Union GP za kierowcą. 700 miał również silnik z tyłu i Stuck startował w nim mistrzostwach Niemiec w hillclimb w  1960 roku. Sukces Stucka przekonał Alexa von Falkenhausen, szefa…