Prezentowane BMW E30 nie jest pierwszym w posiadaniu Karola, ale jako jedyne przeszło tak duże zmiany. Przedstawimy projekt z archiwum BMW TRENDS. Ciekawe co nim sądzicie?
Karol, właściciel prezentowanej E30, już jako dzieciak miał zacięcie do modyfikacji samochodów. Zaczęło się od resoraka. Autko szybko zostało obniżone i usportowione spojlerami z plasteliny. Tuningiem pasjonuje się do dziś. Marką BMW Karol zainteresował się dzięki starszemu koledze z podstawówki. Z zazdrością patrzył na E30 325 sedan z głośnym wydechem i spojlerami, aż w końcu doczekał się jazdy tym autem na fotelu pasażera. Wtedy zakochał się w tym modelu.
Zaczęło się gołej karoserii
Historia tego auta zaczęła się od kupna wyremontowanej gołej karoserii od forumowego kolegi. To model 325i z tzw. wąską lampą. Nadwozie przyjechało na lawecie do Poznania w 2009 roku i od tego czasu wciąż się zmieniało.
Zaczęło się mozolne gromadzenie brakujących elementów. Teraz BMW na pewno odróżnia się od innych E30. Najbardziej charakterystycznym jego elementem jest kolor, podkreślony bardzo rzadkim pakietem ospojlerowania BBS. Skompletowanie zestawu zajęło ponad rok! Cierpliwość została nagrodzona, bo z pewnością beżowe E30 wyróżnia się spośród innych z bardziej popularnymi body-kitami, jak M-Technic itp.
Z założenia auto miało pozostać czarno-kremowo-złote, więc zamontowano Shadow-line oraz czarne kliny szyb. Zderzaki łącznie z nerką zostały pomalowane czarnym matowym lakierem. Do osiągnięcia założonego efektu brakowało lamp Black Hella z przodu, ciemnych kierunkowskazów i lamp tylnych.
Pewnym smaczkiem są też boczne naklejki zaprojektowane na wzór oryginalnych dekorów z BMW z dodatkami BBS, wymyślonymi przez właściciela. Całości dopełniają brązowe oryginalne szyby i żółte halogeny Hella. Auto jest także oklejone kremową matową folią na masce, klapie i dachu, na których widnieją napisy z prospektów firmy BBS z lat 80.
Oryginalny BBS pakiet to za mało
Jednak oryginany pakiet BBS to było zbyt mało dla Karola. Marzeniem był komplet oryginalnych felg BBS E50, jednak cena szybko ostudziła zapał.
Wtedy Karol wpadł pomysł stworzenia własnych felg, aby mieć pewność, że nigdy nie spotka podobnych. Po kilku pomiarach zrobił komplet customowych felg. Przerabianie rotorów innych felg na 3-częściowe zaczął w 2009 roku i robi to do dziś. Co pewien czas pojawiają się w sieci felgi, które są dziełem Karola, znanego jako Dzidziusbmw, i jego kolegi Zbifa. Jako pierwsze przerobił jednoczęściowe ATS-y z Opla na 3-częściową obręcz skręcaną, przypominającą BBS Rennsport.
Obecne felgi w jego E30 to popularne fabryczne 14-calowe „słoneczka” BMW, które zostały przekonwertowane na 16-calowe z wykorzystaniem części BBS. Całe pomalowane czarnym matowym lakierem pasują idealnie do kolorystyki auta, zaś złote śrubki BBS podkreślają ich charakter i nie pozwalają zapomnieć, że mamy do czynienia ze skręcanymi felgami.
Parametry, jakie uzyskano, to 9×16 cali z przodu z oponami 195/45 TOYO T1R, natomiast z tylu 10×16 cali z oponami 215/40 TOYO T1R.
Zawieszenie mocno w dół
Auto oczywiście zostało dość znacznie obniżone. W beżowym E30 zostało wykorzystane gwintowane zawieszenie pomysłu Karola z amortyzatorami FK przeznaczonymi do tego modelu i bardzo twardymi sprężynami wykonanymi na zamówienie. Dodatkowo zostały zamontowane cambery i rozpórki przednich oraz tylnych kielichów. Zakres regulacji wysokości to z przodu od -40 do -160 mm, a z tyłu od -20 do -100 mm.
Kultowe 6 cylindrów pod maską
„Trójkę” napędza silnik o pojemności 2,5 litra z wersji poliftingowej. Jest to kultowe 6-cylindrowe M20B25, poddane drobnym modyfikacjom.
W jednostce zmieniono układ dolotowy, przeprogramowano sterownik silnika, splanowano głowicę, zwiekszając stopień sprężania, wykonano porting kanałów oraz zamontowano barany Supersprint, od których wyprowadzono dwie rury ze stali kwasoodpornej do końcowego tłumika.
Pod maską został wykonany tzw. clean look, stare mocowania zostały powycinane, a przewody ładnie pochowane. Przerobiono także układ chłodzenia montując chłodnicę ze zbiorniczkiem wyrównawczym.
Korpus silnika również został pomalowany czarnym matowym lakierem. Moc z silnika przenosi 5-biegowa skrzynia manualna i dyferencjał ze 25-procentową szperą o przełożeniu 3,73.
BBS także w środku
Wnętrze tego samochodu jest utrzymane w jednym kolorze. Dla kontrastu z lakierem jest czarne. Fotele to skórzane podgrzewane Sportsitze z wersji Cabrio. Zamontowano także kanapę z zagłówkami i skórzane boczki, czarną podsufitkę z blendą oraz czarną półkę.
Do pakietu wyposażenia BBS-a dołączyła skórzana 3-ramienna kierownica. System nagłośnienia pozostał seryjny. Właściciela zdecydowanie bardziej cieszy muzyka wydobywająca się z końcówki wydechu niż z głośników, więc nie było sensu ich modyfikowania.
E30 jest wyposażone w wiele gadżetów. Niektóre czekają jeszcze na montaż. Trzeba pamiętać, że Karol rozpoczął modyfikacje od zupełnie gołej karoserii i na złożenie wszystkiego potrzeba było mnóstwo cierpliwości i czasu. Podczas prac montażowych części eksploatacyjne zotały wymienione na nowe. Wszystkie prace przy aucie Karol wykonuje samodzielnie z pomocą przyjaciół.
To jeszcze nie koniec zmian
Co w planach? Powrót do oryginalnego lakieru, usunięcie naklejek z maski, klapy oraz dachu, montaż nazbieranych gadżetów, drobne modyfikacje silnika i wydechu to tylko ich część.
Znając zamiłowanie Dzidziusia do felg, na pewno w następnym sezonie zobaczymy jego projekt na zupełnie nowych kołach. My już wiemy, na jakich, ale Karol prosił nas o dochowanie tajemnicy.
Piotr Błaszkiewicz
Fot. autor
BMW E30 325i BBS Coupé (1985 r.)
SILNIK/NAPĘD: seryjny M20B25 bez kat., zmieniony na nowszy M20B25 z katalizatorem, zmodyfikowany dolot (do zamontowania MAF) i program silnika, zmieniony układ chłodzenia, porting głowicy, doprężony silnik, pomalowany czarnym matowym lakierem; sportowy kolektor Supersprint, X-pipe przelot z kwasówki 2×51 mm do końcowego tłumika Supersprint, manualna 5-biegowa skrzynia, oryginalna szpera 3,73 25 proc.
NADWOZIE: lakier ‒ mieszanka Saharabeige (BMW) z Santosbeige (AUDI), oryginalny pakiet BBS (przednia dokładka, progi, tylna dokładka, lotka na tylnej klapie), w przedniej dokładce oryginalne żółte halogeny Hella, zderzaki czarne matowe (fabrycznie lakierowane ‒ wersja Shadow), ciemne kierunkowskazy ZKW, przednie lampy z soczewką przerobione na Black Hella, tylne na ciemne (malowane od środka), Shadow line (listwy boczne i kliny szyb) oraz czarna nerka, brązowe szyby, czarne matowe dekory po bokach według własnego pomysłu z motywami BBS, maska, klapa i dach oklejona kremową matową folią z w motywami z prospektów BBS, czarno-białe emblematy BMW
ZAWIESZENIE: regulowane własnej produkcji (gwintowana laga), amortyzatory FK do E30 z wersji pod zawieszenie gwintowane, sprężyny custom 140 mm z przodu i 260 mm z tyłu, cambery, rozpórki z przodu i z tyłu
KOŁA/OPONY: felgi custom 3-częściowe własnej produkcji na bazie oryginalnych 14-calowych „słoneczek” z E30 oraz części z BBS E50; 9×16 cali z przodu z oponami 195/45 TOYO T1R, 10×16 cali z tyłu z oponami 215/40 TOYO T1R
UKŁAD HAMULCOWY: seryjny z 325i
WNĘTRZE: czarne skórzane podgrzewane fotele Sportsitze z Cabrio, czarna skórzana kanapa tylna z zagłówkami, czarne skórzane boczki, czarna podsufitka z blendą, kierownica mała BBS, czarny dywan, lusterko M-technic, Radio BMW Bavaria C Business oraz tunel z miejscem na kasety, OBC2 angielskie, czarna półka i dywan
PODZIĘKOWANIA: wszystkim kolegom, którzy przyczynili się do powstania tego projektu.
(BMW TRENDS 6/2014)