BMW lubi sięgać do swojej historii. Nie sili się przy tym na dosłowność. Preferuje luźne nawiązania. To wystarczy, by osiągnąć więcej niż satysfakcjonujący efekt. Przykładem jest odsłonięty w 2016 roku podczas Concours d’Elegance w kalifornijskim mieście Pebble Beach prototyp 2002 Hommage Turbomeister.
Zamknijcie na moment oczy i pomyślcie o wyścigach samochodów turystycznych sprzed lat. Idziemy o zakład, że wyobraźnia podsunęła wam m.in. intensywnie pomarańczowe BMW z karoseriami ozdobionymi naklejkami z motywem głowy jelenia oraz pisaną gotykiem nazwą Jägermeister. Skojarzenia są jak najbardziej na miejscu.
W zestawieniu amerykańskiego tygodnika „Autosport” z 2008 roku kolorystykę wyścigówek zespołu Jägermeister uznano za jedną z 20 najbardziej udanych i najlepiej rozpoznawalnych w historii. Owocna i przynosząca wymierne korzyści marketingowe współpraca między kierowcami dysponującymi wyczynowymi BMW oraz producentem likierów z Wolfenbüttel rozpoczęła się w latach 70. i trwała do końca XX wieku. Kolejne obostrzenia prawne i szeroko rozumiana poprawność (alkohol i samochód to niedobre połączenie) sprawiły, że aktualnie w motosporcie nie ma miejsca na reklamy trunków.
Zbudowany na bazie M2 prototyp 2002 Hommage Turbomeister wyglądem nawiązuje do kultowego 2002, które w charakterystycznym malowaniu Jägermeister pojawiało się zarówno w rajdach, jak i wyścigach. Można też doszukać się analogii z BMW E21 320 w specyfikacji Grupy 2 czy potwornym prototypem E21 320 Turbo z silnikiem o pojemności 1,4 litra, który w specyfikacji Grupy 5 rozwijał 450 KM. Oficjalnie. Nieoficjalnie mówi się nawet o 600 KM, co również nie wydaje się przesadzoną wartością. Kilka lat później rozwojowa wersja motoru o analogicznej pojemności w bolidzie F1 Brabham BT52 generowała nawet 1400 KM w ustawieniach na czas kwalifikacji!
W dosłownym tłumaczeniu Turbomeister to mistrz turbodoładowania. W ten sposób BMW przypomniało, że jako pierwsza z europejskich marek i jako druga na świecie wprowadziła seryjnie produkowany samochód z turbodoładowanym silnikiem. Był nim model 2002 Turbo. Nawiązują do niego rozdęte błotniki, spojler klapy bagażnika i przedni zderzak z lustrzanym odbiciem słowa turbo, dzięki czemu jest ono doskonale widoczne w lusterkach poprzedzających pojazdów. Konstruktorzy milczą na temat parametrów technicznych 2002 Hommage Turbomeister. Powstał na bazie M2, więc pod maską trzeba spodziewać się trzylitrowej sześciocylindrówki o mocy przynajmniej 370 KM. Osiągi mogą być lepsze niż w oryginale – wiele elementów nadwozia wykonano z lekkiego włókna węglowego.
Wspaniały prototyp znalazłby nabywców nawet gdyby trafił na rynek w niewielkiej i wycenionej na duże pieniądze partii egzemplarzy. Tak się jednak nie stanie. Auto zostało szczelnie zamknięte w magazynach firmy, a zainteresowanym czymś oryginalnym pozostają limitowane serie M3 czy M4, a wkrótce także M2.
Łukasz Szewczyk, Fot. BMW (tekst z archiwum BMW TRENDS 3/2016)