Bitwa "jedynek" od BMW: E81 120d vs. F20 118i- TEST - Trends Magazines

Bitwa „jedynek” od BMW: E81 120d vs. F20 118i- TEST

BMW_F20_118i_vs_BMW_E81_120d

BMW serii 1 to najmniejszy i zarazem najtańszy współczesny model niemieckiego producenta. Pomimo to popularna jedynka nie jest pozbawiona charakteru. Na przykładzie dwóch generacji przyjrzymy się, jak na przestrzeni kilkunastu lat zmieniła się niedoceniana seria 1.

BMW_F20_118i_vs_BMW_F81_120d
BMW_F20_118i_vs_BMW_F81_120d

W 2004 roku BMW postanowiło przerwać dobrą passę Audi. Nowo powstała seria 1 jednoznacznie celowała w klientów modelu A3 i starała się do siebie przekonać rozpoznawalnymi dla marki BMW cechami. Na pierwszym miejscu stał charakterystyczny dla bawarskich samochodów tylny napęd. Niezależnie od wersji silnikowej za przeniesienie mocy na asfalt odpowiadały koła tylnej osi. Po kilkunastu latach od premiery najmniejszego BMW kompaktowy rynek Premium nieco się rozrósł, seria 1 przeszła dużą metamorfozę, ale jedno nadal pozostało niezmienne – napęd na tylną oś, będący ewenementem w tej klasie.

BMW_F20_118i_vs_BMW_F81_120d
BMW_F20_118i_vs_BMW_F81_120d

To właśnie tylny napęd oraz sportowe właściwości jezdne były znakiem rozpoznawczym niemalże wszystkich BMW. Seria 1 nie była wyjątkiem. Już pierwsza generacja (E87), nawet z podstawowymi silnikami (1.6 115 KM lub 122 KM), prowadziła się wyraźnie inaczej od nielicznej konkurencji. Dobrze dobrana siła wspomagania kierownicy, sprężyste zawieszenie oraz sprawnie przenoszony napęd łączyły się w jedną idealną całość, dając namiastkę sportowych doznań. Większe emocje zarezerwowane były dla mocniejszych silników.

BMW_F20_118i_vs_BMW_F81_120d
BMW_F20_118i_vs_BMW_F81_120d

Pomimo kompaktowych rozmiarów pod maską jedynki mógł pracować 3-litrowy sześciocylindrowiec. Moc? 306 KM. Maksymalny moment obrotowy? 400 Nm. Sprint do pierwszych 100 km/h? 5,2 – 5,5 s w zależności od skrzyni biegów (dostępne były 6-biegowy manual i automat o takiej samej liczbie przełożeń). Jednak sporą dawkę frajdy z jazdy dawały już nieco słabsze jednostki napędowe, takie jak chociażby dwulitrowy diesel o mocy 177 KM, pracujący pod maską auta widocznego na zdjęciach.

BMW_F81_120d
BMW_F81_120d
BMW_F20_118i
BMW_F20_118i

Najnowsze wcielenie małej bawarki także ma sporo do zaoferowania, jeśli chodzi o przyjemność z jazdy. Na szczycie jednostek napędowych, podobnie jak w przypadku poprzednika, stoi rzędowa rasowa benzynowa szóstka, która napędza wersję oznaczoną M140i. Trzylitrowe TwinPower Turbo wysyła na asfalt 340 KM, pozwalając na osiągnięcie pierwszych 100 km/h w czasie znacznie poniżej 5 sekund (4,4 – 4,8 s w zależności od rodzaju napędu i skrzyni biegów). Osiągi względem poprzedniej generacji, co zrozumiałe, zostały bardziej wyśrubowane. Jednak ciekawiej zrobiło się na samym dole dostępnych jednostek napędowych.

BMW_F81_120d
BMW_F81_120d
BMW_F20_118i
BMW_F20_118i

Seria 1 E87 łączona była tylko i wyłącznie z 4- lub 6- cylindrowymi silnikami. Generacja F20 do rzędowych czwórek i szóstek dorzuca także rzędową trójkę. Świat stanął na głowie? Niekoniecznie. Tylko ekolodzy za punkt honoru wzięli sobie tłamszenie prawdziwej paliwożernej i pełnej adrenaliny motoryzacji. BMW 114i oraz 116i generacji F20 mają pod przednią maską 1,5-litrowe silniki benzynowe z trzema cylindrami ułożonymi w rzędzie. Znalazło się tam także miejsce na turbosprężarkę. Co prawda dzięki takim zabiegom jakiś ekolog poczuł ulgę, apetyt na paliwo się zmniejszył i właściwości jezdne nie ucierpiały, ale dźwięk wydobywający się z końcówki układu wydechowego przestał imponować. Wchodzące na wysokie obroty 3-cylindrowe serce BMW przypomina dźwiękiem odgłosy generowane przez wściekłe skutery osób rozwożących pizzę.

BMW_F20_118i
BMW_F20_118i
BMW_F81_120d
BMW_F81_120d

Jak już wspomniałem nieco wcześniej, topową wersją najnowszego wcielenia bawarskiej jedynki jest odmiana M140i. W przeciwieństwie do pierwowzoru prawdziwa i jadowita eMka nie jest dostępna w najnowszej generacji modelu. 1M E87 jest natomiast bardzo pożądanym autem, które powoli staje się kultowe. I właśnie na przykładzie tej wersji doskonale widać metamorfozę, jaką przeszła seria 1.

BMW_F20_118i
BMW_F20_118i

Pierwsza generacja najmniejszego BMW dostępna była jako 5- i 3-drzwiowy hatchback, a także zalotne 2-drzwiowe coupé oraz kabriolet. 1M oferowane było tylko w nadwoziu coupé. Najnowsza generacja BMW 1er występuje już tylko pod przykryciem dwóch rodzajów nadwozia – 3- lub 5-drziowwoego hatchbacka. Rolę najmniejszego coupé i najmniejszego kabrioletu w rodzinie przejęła bazująca na opisywanym modelu, ale pozycjonowana oczko wyżej nowo utworzona seria 2. Dlatego też, aby dokładnie zobrazować zmiany nadwozia opisywanej bawarki, postawiliśmy obok siebie dwa 3-drzwiowe hatchbacki.

BMW_F81_120d
BMW_F81_120d

Pojawienie się pierwszej historycznej jedynki na rynku wzbudziło mieszane uczucia wśród fanów BMW. Pomimo charakterystycznego przedniego grilla oraz obłych kształtów typowych dla ówczesnych modeli BMW jedynka nie zyskała z marszu wielu zwolenników. Dopiero kilka lat obecności na rynku zweryfikowało zasadność pojawienia się kompaktowego modelu w ofercie producenta z Bawarii. Najnowsze wcielenie małego BMW na pierwszy rzut oka czerpie garściami ze stylistyki poprzednika. Długa przednia maska, charakterystyczne nerki oraz mocno ścięta tylna szyba. Designerzy poprawili nieco wygląd przednich reflektorów, tylne światła przeciągnęli aż na klapę bagażnika (w wersji po liftingu), a większość obłości zastąpili bardziej ostrymi krzywiznami. Auto także wyraźnie urosło – do 4324 mm długości (poprzednik 4227 mm) oraz 1765 mm szerokości (poprzednik 1751 mm) – i zostało nieco bardziej obniżone (1421 mm wysokości względem 1430 mm poprzednika). Linia nadwozia pozostała jednak bez większych zmian.

BMW_F20_118i
BMW_F20_118i

Podobnie jest z wnętrzem. Konsola środkowa nadal pokazuje, kto rządzi w aucie i jest delikatnie skierowana w stronę kierowcy. Pomiędzy przednimi fotelami na tunelu środkowym nadal znajduje się pokrętło systemu iDrive, a pozycja za kierownicą jest sportowo niska. Jak na swoje gabaryty BMW 1er zarówno pierwszej, jak i drugiej generacji oferuje zaskakująco dużo miejsca na tylnej kanapie. Dzięki relatywnie nisko ulokowanemu i wyprofilowanemu siedzisku miejsca nad głową nie zabraknie nawet wyższym osobom. Również kolana nie będą miały kontaktu z oparciami przednich foteli. Praktycznej całości dopełnia niezbyt imponujący 330-litrowy bagażnik w pierwszej generacji oraz kufer jedynki F20, powiększony do 360 litrów.

BMW_F81_120d
BMW_F81_120d
BMW_F20_118i
BMW_F20_118i

Najmniejsze BMW bardzo często traktowane jest po macoszemu. Niezbyt imponujące rozmiary oraz nadwozie typu hatchback nie zachwycają wszystkich fanów marki. Warto jednak mieć na uwadze, że w tym przypadku wielkość nie ma znaczenia. Mała bawarka jest pełnoprawnym członkiem niemieckiej rodziny i tak samo jak jej starsi i więksi bracia zapewnia frajdę z jazdy. I za to należy jej się szacunek, zwłaszcza że pojawiająca się na horyzoncie nowa seria 1 nie będzie już miała tylnego napędu.

Paweł Kaczor

Fot. autor

BMW_F20_118i_vs_BMW_F81_120d
BMW_F20_118i_vs_BMW_F81_120d

Dane techniczne

BMW 120d E81

BMW 118i F20

Silnik

2.0D N47

1.5 R3 Turbo B38

Maks. moc

177 KM

136 KM

Maks. moment obrotowy

350 Nm

220 Nm

Skrzynia biegów

manualna (6)

automatyczna (8)

Sprzęgło

seryjne

seryjne

Mechanizmy różnicowe

seryjne

seryjne

Hamulce

seryjne

seryjne

Długość szerokość/ wysokość (mm)

4227/ 1751/1430

4329/1765/1421

Rozstaw osi (mm)

2660

2690

Rozstaw kół (mm)

1480 przód/ 1493 tył

1535 przód/ 1569 tył

Koła

205/55 R17

225/35 R18

Zawieszenie

seryjne

seryjne

Sprężyny i amortyzatory

seryjne

seryjne

Pojemność zbiornika paliwa

50 l

52 l

Masa własna (bez płynów)

1.450 kg

1.315 kg

0 – 100 km/h

V maks.

7, 6 s

228 km/h

8,7 s

210 km/h

(BMW TRENDS 4/2016)

Podobne

VW T-Roc 2.0 TSI

VW T-Roc: auto z mocnym charakterem

T-Roc pozytywnie wyróżnia się wśród innych kompaktowych SUV-ów. Ma wyrazistą sylwetkę, niezawodny napęd na obie osie i jest dostępny ze 190-konnym silnikiem 2.0 TSI. Specjalizująca się w badaniach motoryzacyjnego rynku firma Jato Dynamics pozycjonuje T-Roca w segmencie B-SUV. Należy do niego także T-Cross. Tak duża oferta Volkswagena w jednym segmencie tylko pozornie jest pozbawione sensu. W rzeczywistości ułatwia klientom dopasowanie…

Nowy VW Passat B9 oficjalnie. Czy kombi w dieslu ma dziś sens?

Dziś na rynku dominują SUV-y i crossovery i wydawałoby się, że posiadanie kombi z silnikiem diesla jest passe. Mimo to Volkswagen prezentuje nową generację Passata Variant, a w ofercie znalazły się aż trzy silniki diesla. Co jeszcze prezentuje nowy VW Passat B9?  Pierwsze zapowiedzi i testy Passata B9 widzieliśmy już na początku roku, a teraz…