Analogowe czy cyfrowe BMW X3? E83 kontra G01 - Trends Magazines

Analogowe czy cyfrowe BMW X3? E83 kontra G01

BMW-X3-20d-E83-i-G01-30d-auta bokiem

BMW X3 w 2003 roku stała się drugą propozycją marki w segmencie samochodów SUV. Podobnie jak konkurencja, BMW zaczęło od dużego auta wysokiej klasy – X5. Z czasem producent rozbudowywał ofertę o mniejsze samochody. Naturalnym krokiem naprzód, który wykonała praktycznie cała branża, było zaprojektowanie o rozmiar mniejszego kompaktowego auta o podobnych walorach. I tak powstało BMW X3. Z pomocą przyszła austriacka firma Magna Steyr, która brała czynny udział w projektowaniu auta. Jego produkcja została zlecona fabryce Steyr w Grazu.

 

E83 – wciąż świeży SUV

Szesnaście lat od premiery niemiecki SUV wciąż przyciąga spojrzenia. To świetna wiadomość dla szukających niedrogiego auta rodzinnego, ponieważ dziś taki samochód można nabyć za około 20 tys. złotych. X3 imponuje rozstawem osi wynoszącym 2800 mm. Tradycyjnie w BMW silniki montowane są wzdłużnie, ponadto każde X3 ma napęd na cztery koła. Obie te cechy wpływają na dość przeciętną ilość miejsca w kabinie i bagażnik o pojemności jedynie 480 litrów.

BMW-X3-20d-E83-kokpit

W praktyce dla rodziny 2+2 jest wystarczająco miejsca, a do bagażnika o regularnych kształtach łatwo wszystko załadować. Nowy kokpit, po raz pierwszy zastosowany właśnie w X3, z charakterystyczną „napompowaną” konsolą środkową i podwójną ozdobną listwą przed pasażerem, świetnie się przyjął. Praktycznie wszystkie następne po X3 SUV-y BMW miały podobne deski rozdzielcze.

BMW-X3-20d-E83-drążek zmiany biegów

Niestety, egzemplarze przed liftingiem z 2006 roku mają czasami problemy ze skrzypiącymi elementami wnętrza. Poniekąd jest to wynikiem sztywnie zestrojonego zawieszenia, opartego na rozwiązaniach z E46 i E39.

Silniki E83

Pod maską E83 mogą pracować 4- i 6-cylindrowe jednostki benzynowe i wysokoprężne. Dość spora masa pojazdu i napęd na obie osie sprawia, że lepiej sprawdzą się większe silniki sześciocylindrowe. Na uwagę zasługują szczególnie znane z innych modeli motory serii M54 (2,5 oraz 3,0). Te rzędowe motory, wyposażone w zmienne fazy rozrządu i pośredni wtrysk paliwa, mają odpowiednio 192 lub 231 KM w zależności od pojemności.

BMW-X3-20d-E83-zegary

To jedne z najbardziej udanych silników z Monachium z przełomu tysiącleci i właśnie dlatego je polecamy. Jeżeli decydujemy się na jednostkę wysokoprężną, również mamy wybór pomiędzy motorami R4 i R6. Najmocniejszy wariant 3.0 M57 generuje potężne 286 KM, co stawia go ponad najmocniejszym silnikiem benzynowym. My prezentujemy samochód z 2007 roku z czterocylindrowym dieslem o mocy 150 KM. Silnik montowano w aucie od 2005 roku i zapewniał przyśpieszenie do 100 km/h 10,2 s. Ma wprawdzie problemy z wyciągającym się łańcuchem rozrządu i klapami układu dolotowego, ale jest lepszym wyborem niż występująca jedynie w końcowych rocznikach wersja 177 KM.

Usterki E83

Niestety, w tym przypadku nie potwierdza się reguła, że „ostatni wypust” jest niezawodny. Problemy z łańcuchem rozrządu czy turbosprężarką potrafią dać się we znaki w autach o dużych przebiegach. Na szczęście na rynku jest dużo specjalistów, którzy potrafią profesjonalnie usunąć te usterki. SUV-y BMW mają niesamowitą lekkość i precyzję prowadzenia, którą przewyższają jedynie modele Porsche. Dlatego naszym zdaniem warto zwrócić uwagę na ten samochód jeżeli nie chcemy tracić radości z jazdy.

BMW-X3-20d-E83-panel audio i klimatyzacji

G01 – trzecia generacji X3

Do X3 wracamy w 2019 z modelem najnowszej, trzeciej generacji. Dziś konkurencja w klasie jest zdecydowanie większa, czym więc BMW chce przekonać do siebie potencjalnych klientów? Nadwozie SUV-a nieznacznie urosło, ale jego wymiary sprawiają, że X3 nadal nie jest ogromnym krążownikiem, nienadającym się do zatłoczonego miasta czy np. jako drugie auto w rodzinie.

Masywne podniesione podwozie i duże koła zdają się też nie mieć wpływu na pracę zawieszenia. Pomimo podniesionego środka ciężkości X3 świetnie się prowadzi, w stylu znanym już z innych aut BMW. Jest przy tym wyjątkowo komfortowe i bardzo dobrze wybiera wszystkie nierówności. Warto nadmienić, że rozkład mas między osiami jest bliski ideału, czyli 50:50. Nie jest to jednak auto sportowe.

Napęd G01

Choć jeździ bardzo stabilnie w każdych warunkach, na ruchy kierownicy reaguje z niewielkim opóźnieniem, co jest odczuwalne przy nagłych zmianach kierunku jazdy. Natomiast turbodoładowany diesel znakomicie sobie radzi z ważącym 1895 kg autem. Dzięki świetnemu napędowi na wszystkie kola xDrive przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje 5,8 sekundy, a prędkość maksymalna to pokaźne 240 km/h.

BMW-X3-30d-G01-zegary

Ośmiostopniowy automat Steptronic bezszelestnie zmienia biegi, a do tego z szybko i  precyzyjnie. Jedynie elektronika sterująca pedałem gazu i skrzynią biegów jest zaprojektowana tak, żeby auto reagowało z niewielkim opóźnieniem. Dzięki temu sprawia wrażenie większego pojazdu, niż jest w rzeczywistości. 265 KM dostępne z 6-cylindrowego silnika w technologii TwinPower Turbo świetnie nadaje się do tego rodzinnego auta.

BMW-X3-30d-G01-drazek zmiany biegow

Jest bardzo żwawe, a dzięki 620 Nm momentu obrotowego zdaje się nigdy nie przestawać ciągnąć.

Elektronika i wnętrze G01

BMW-X3-30d-G01-kokpit

Wnętrze odzwierciedla wszystkie trendy z drugiej dekady tego tysiąclecia. Poza doskonałą funkcjonalnością i ergonomią na uwagę zasługują wszechobecne wyświetlacze elektroniczne. Ta digitalizacja sprawia, że pierwsza generacja nagle jest bardzo analogowa. Natomiast nowe auto jest na wskroś cyfrowe. Obsługa gestami, panel klimatyzacji zmieniający kolor w zależności od pory dnia to tylko niektóre luksusowe elementy dostępne dziś w X3.

BMW-X3-30d-G01-bagaznik

Bagażnik ma 550 litrów pojemności i też jest bardzo foremny. Również dla pasażerów jest więcej miejsca. Niestety, ustawienie przednich foteli prezentowanego auta jest bezkompromisowe. Gdy chciałem się przejechać bez dopasowania pozycji za kierownicą, poczułem nieprzyjemne drętwienie.

Na szczęście fotele mają pamięć i po dopasowaniu przylegają niczym rękawiczka. W ofercie ponownie mamy 2- i 3-litrowe silniki. Ich moce wahają się od 150 KM do 360 KM w zależności od wersji. My polecamy modele oznaczone cyframi 30 i większymi. Dopiero w nich będziemy mieli wystarczająco dużo mocy, żeby faktycznie skorzystać ze świetnych ustawień zawieszenia.

Bogata oferta modeli X

Na początku serię X reprezentowały tylko auta X5 i X3. To właśnie z tego okresu pochodzi prezentowane E83. Dziś oferta X to siedem modeli, a ich udział w sprzedaży koncernu stale rośnie. To dowodzi, że X3 wykonało dla BMW kawał dobrej roboty. Niestety, z tą opinią nie zgadzał się legendarny dziennikarz Jeremy Clarkson w czwartym sezonie Top Gear.

BMW-X3-20d-E83-i-G01-30d-auta przodem

Na końcu swojej prezentacji X3 Jeremy sugerował, że lepszym rozwiązaniem od X3 będzie BMW serii 5 Touring (wtedy E61). Jednak opinia dziennikarza nie wpłynęła na rynek i modę na SUV-y. W lipcu 2019 samochody X to 45,9 proc. sprzedaży wszystkich modeli BMW. Stoimy więc u progu czasów, kiedy auta serii X będą ponad połową sprzedaży BMW. Nawet wśród modeli klasycznych segmentów przeważającą konfiguracją jest wersja xDrive. To jedynie pokazuje kierunek, w którym podąża rynek motoryzacyjny.

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. Piotr Mokwiński

 

BMW-X3-20d-E83-i-G01-30d-auta tyłem

                                X3 E83 2007 20d      X3 G01 2019 30d

NADWOZIE

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)       4569/1853/1674                   4706/1891/1676

Rozstaw osi (mm)                                     2795                                     2864

Pojemność bagażnika (l)                          480                                       550

Masa własna (kg)                                      1750                                     1895

 

SILNIK/ NAPĘD

Typ, liczba zaworów                                 R4 16V diesel                      R6 24V diesel

Poj. skokowa (ccm)                                  1995                                     2993

Maks. moc (KM/przy obr./min)               150                                       265

Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min)      330                                       620

Skrzynia biegów                                       manualna 6-biegowa           automatyczna 8-biegowa

Napędzana oś                                            obie                                      obie

OSIĄGI/ ZUŻYCIE PALIWA

0–100 km/h (s)                                          10,2                                      5,8

V maks. (km/h)                                         198                                       240

Spalanie (l/100 km) śr. katalogowe/test)  7,2/8,1                                         7,3/7,9

(BMW TRENDS 3/2019)

 

Podobne

VW Golf 2 Rallye auto od przodu

Golf Mk 2 Rallye – namiastka współczesnej rajdówki

W latach 80. Volkswagen zapragnął mieć wśród swoich aut prawdziwy rajdowy pojazd. Jednak aby uzyskać licencję, koncern musiał przenieść projekt do fazy produkcyjnej i wypuścić na rynek kilkaset egzemplarzy. Najprościej było stworzyć taki samochód na bazie najpopularniejszego Golfa i wykorzystać sprawdzone, najbardziej wytrzymałe komponenty, czyli Golfa Rallye. Silnik G60 w nadwoziu Mk2, czyli przepis na…

To już ostatni taki VW Golf, jakiego znacie

Po 40 latach produkcji i ośmiu generacjach przyszedł czas na fundamentalne zmiany. Z gamy silnikowej VW Golfa zniknie silnik spalinowy.  Szef marki VW - Thomas Schaefer stwierdził, że „Spalinowy Golf będzie z nami na pewno do końca dekady. Potem musimy zobaczyć, jak rozwinie się ten segment. Jeśli świat pójdzie jednak w innym kierunku, niż oczekujemy,…