Amerykańskie fascynacje na przykładzie Volkswagena Vento - TUNING - Trends Magazines

Amerykańskie fascynacje na przykładzie Volkswagena Vento – TUNING

Volkawagen_Vento_1.8_tuning

W początkach telewizji śniadaniowej w Polsce do programu częściej niż celebrytów zapraszano prawdziwych pasjonatów, ludzi pochłoniętych ciekawym hobby. Jedną z prezentowanych wtedy grup byli działający od 1976 roku polscy sympatycy Indian. Szkoda, że nie doczekaliśmy czasów,  kiedy w ogólnodostępnych kanałach moglibyśmy oglądać zloty tuningowe. Także te, na których bryluje należący do Karola Volkswagen Vento w kolorze Indian Red.

Volkawagen_Vento_1.8_tuning

Nazwa lakieru nie jest jedynym nawiązującym do Nowego Świata elementem bordowego sedana kupionego w lutym 2010 roku. Zanim jednak Karol zdecydował się na wykorzystanie części z rynku amerykańskiego, minęło trochę czasu.

Wyprodukowane w 1993 roku Vento napędzane jest benzynowym motorem 1,8 l AAM z instalacją LPG. W skład seryjnego wyposażenia kompaktowej limuzyny wchodziły podgrzewane lusterka, wspomaganie kierownicy, autoalarm, otwierany dach i centralny zamek. Poprzedni właściciel zamontował w aucie sportowe zawieszenie. Wraz z samochodem oferował także piętnastocalowe felgi BBS RZ. Obręcze te stały się podstawą letniego setupu.

Volkawagen_Vento_1.8_tuning

Pierwszą dokonaną przez Karola modyfikacją nadwozia była instalacja w zderzaku lamp typu clear ze światłami pozycyjnymi i halogenami.

Zmiany we wnętrzu rozpoczęły się natomiast od montażu podłokietnika z New Beetle. Majowy urlop w 2010 roku Karol wykorzystał na prace nad nadwoziem. Przemalował emblematy VW na grillu i tylnej klapie na czarny matowy kolor oraz zainstalował boczne kierunkowskazy typu clear.

Już po urlopie zrobił przymiarkę brewki z tworzywa ABS. Zanim jednak nowy element ozdobny został zainstalowany na stałe, Karol założył sportowe zawieszenie FK automotive obniżające przód i tył o 60 mm. W lipcu 2010 roku zamontował szeroką dokładkę, a pod koniec tego miesiąca pozbawiony emblematu grill, który połączył z polakierowaną na czarno brewką.

Volkawagen_Vento_1.8_tuning

W przeciwieństwie do świateł tylnych, których wybór od razu okazał się strzałem w dziesiątkę, pomysł na przednią część auta miał jeszcze ulec zmianom. Czerwono-czarne Hella Black świetnie komponują się z kolorem samochodu.

Ciekawym akcentem jest też zamontowana niedługo po zmianie tylnych świateł lampka podsufitki w czarnej obudowie.

Ostatnim zabiegiem dokonanym latem 2010 roku była renowacja blacharsko-lakiernicza auta. Przed przygotowaniami do sezonu zimowego Karol podjął kolejne decyzje. Pierwsza z nich dotyczyła montażu przed sezonem wiosennym sportowego zawieszenia FK, druga – założenia zderzaka z edycji na rynek amerykański wraz z pomarańczowymi światłami obrysowymi.

Volkawagen_Vento_1.8_tuning

Wraz z ukochaną Madzią zadbał również o to, by w zestawie zimowym samochód prezentował się barwnie dzięki renowacji czarnych stalówek i pomalowaniu ich rantów na czerwono.

W listopadzie 2010 roku zmienił układ wydechowy oraz tapicerkę drzwi. Dostosowane pod głośniki boczki były zachętą, by w grudniu zamówić nowy radioodtwarzacz – Sony CDX-GT500.

Karol nie zapomniał także o tym, iż tuning ma sens tylko wówczas, jeśli nie zaniedba się kwestii mechanicznych. Zakupił więc świece NGK V-line I.

Volkawagen_Vento_1.8_tuning

Zanim poczta, rzadko stająca na wysokości zadania w dobie internetowych zakupów, dostarczyła mu radio, zmodyfikował też oświetlenie wnętrza. Podświetlenie licznika to zimna biel uzyskana dzięki diodom LED. Jeszcze przed zakończeniem sezonu zimowego samochód został obniżony o 60 mm dzięki nowym sprężynom.

Po naprawie silnika i wymianie oleju na Castrol GTX 15W40 zamontowane zostały również nowe tarcze hamulcowe Brembo wraz z klockami Ferodo.

Volkawagen_Vento_1.8_tuning

Na początku wiosny Karol otrzymał kolejne elementy wnętrza – czarne uchwyty podsufitki, czyli rączki oraz kierownicę Raid HP o średnicy 30 cm, która została obszyta skórą i przestebnowana czerwoną nicią na szwach. Intensywne modyfikacje przeprowadzono w lipcu 2011 roku. Karol zamontował podsufitkę, rączki oraz osłony przeciwsłoneczne w czarnym kolorze.

Dość długo czekał na możliwość wymiany uszkodzonego grilla. W końcu zastąpił go osłoną chłodnicy z czarnym emblematem VW, usuwając wcześniej brewkę. Modyfikacja ta stanowiła inspirację do zmiany przednich świateł na lampy angel eyes, w których umieszczone zostały żarniki i przetwornice ksenonowe 6000 K.

Volkawagen_Vento_1.8_tuning

W listopadzie 2011 roku przyszedł czas na przygotowania do kolejnego sezonu. Zakupy zaczęły się od oczekujących jeszcze na założenie lusterek z Lupo, przyciemnionych halogenów z Golfa 20 Jahre oraz mat podgrzewanych foteli.

Po montażu mat potrzebne było znalezienie włącznika ogrzewania przeznaczonego do starszej deski rozdzielczej. Zanim udało się go zdobyć, Karol zainstalował włącznik świateł z pełną obsługą halogenów. Wymianę bocznych listw drzwi oraz założenie przedniego wygłuszenia klapy silnika poprzedził zakup nowych felg Melber. Bardzo istotnymi elementami w stylu OEM+ są przedni zderzak i kierunkowskazy z edycji na rynek amerykański oraz również przeznaczona do aut sprzedawanych w USA blenda pod tylną tablicę rejestracyjną. W przedni zderzak wmontowane zostały natomiast bardzo cenione halogeny ZKW, do których po pewnym czasie zakupione zostały żarniki i przetwornice ksenonowe.

Volkawagen_Vento_1.8_tuning

Kolejnymi nabytkami były podgrzewane dysze spryskiwaczy szyb oraz przednie gwintowane kolumny Weitec, które jednak nie zostały zamontowane, gdyż Karol kupił gwintowane zawieszenie MTS-Technik.

W marcu 2012 roku Karol rozpoczął przeróbkę przednich reflektorów, wymienił tapicerkę tylnej klapy oraz zamontował zaślepki kierunkowskazów Wolfsburg Edition.

Volkawagen_Vento_1.8_tuning

Ważna była też wymiana foteli i kanapy na pochodzące z wersji GTI Edition siedzenia Recaro.

Po założeniu felg Melber o szerokości 7 cali z oponami Continental Sport Contact oraz Nankang NS II o rozmiarach 165/50 dopełnieniem kluczowych zmian wizualnych był montaż oryginalnych biksenonowych reflektorów Hella. Karol nie zapomniał jednak o oryginalnych detalach. Na tylnej klapie umieścił kupiony w serwisie aukcyjnym emblemat Jetta III.

Volkawagen_Vento_1.8_tuning

Dalsze plany obejmują zakup tylnego zderzaka z edycji USA, założenie lusterek z Lupo, instalację tunelu środkowego z modeli przeznaczonych na rynek amerykański oraz zmianę zawieszenia na air ride.

Fascynacje Ameryką można wyrażać w różny sposób. Można, jak sympatycy Indian, zagłębiać się w kulturę rdzennych mieszkańców Nowego Świata w stworzonych do tego celu enklawach, można bezmyślnie kopiować tamtejsze wzory. Można też, jak Karol i inni tunerzy, wykorzystując pochodzące z amerykańskiego rynku elementy tworzyć własny styl. Dzięki tak zmodyfikowanym autom polskie ulice stają się bardziej barwne.

Andrzej Szczodrak

Fot. Mikołaj Urbański

 

VW Vento (Jetta III) 1.8 l, 1993 r.

SILNIK/NAPĘD: seryjny1.8 AAM, dane fabryczne: 75 KM przy 5000 obr./min, 140 Nm przy 2500 obr./min, układ wydechowy bez tłumika środkowego

NADWOZIE: seryjny lakier Indian Red (LC3T), pakiet osłon nadkoli (tzw. sierpów) z GT, blenda na tylną tablicę rejestracyjną, zderzak oryginalny z edycji na rynek amerykański z dokładką i pomarańczowymi światłami obrysowymi, przednie soczewkowe lampy Hella z ruchomą przesłoną i światłami ksenonowymi, zaślepki bocznych kierunkowskazów Wolfsburg Edition, halogeny ZKW, tylne lampy Hella Black, znaczek Jetta III, podgrzewane dysze spryskiwaczy szyb

KOŁA/OPONY:zestaw letni: felgi Polerowane Melber 7×15 cali, ET12, z przodu opony Continental Sport Contact 165/50, z tyłu Nankang NS II 165/50; zestaw zimowy: seryjne 14-calowe stalowe felgi, ranty pomalowane na czerwono

ZAWIESZENIE: gwintowane MTS-Technik, rozpórka kielichów przednich, przednie tarcze hamulcowe Brembo, klocki hamulcowe Ferodo

WNĘTRZE: kierownica Raid HP o średnicy 30 cm obszyta skórą, przestebnowana czerwoną nicią na szwach, podobne jak na kierownica obszyty mieszek hamulca ręcznego, gałka dźwigni zmiany biegów z Golfa IV obszyta skórą, fotele i kanapa Recaro z czerwonymi elementami pochodzące z GTI Edition, kieszenie w tapicerce drzwi dostosowane pod głośniki, tapicerka przednich drzwi z lampką (tzw. kopertówki), podsufitka w czarnej alcantarze, górne uchwyty oraz osłony przeciwsłoneczne w czarnym kolorze, lampka podsufitki w czarnej obudowie, białe podświetlenie licznika oparte o diody LED, ogrzewanie foteli z włącznikiem na desce rozdzielczej

AUDIO: radioodtwarzacz Sony CDX-GT500, wzmacniacz 1x 520 W AudioMedia, kondensator 3,7 F, subwoofer JBL P1222

WŁAŚCICIEL: Karol

STYL: OEM+, elementy Cult Style’u i German Style’u

PODZIĘKOWANIA: dla mojej kochanej Madzi, że ze mną wytrzymuje 🙂

(VW TRENDS 4/2012)

Jeden komentarz

Comments are closed.

Podobne

WieloVariantowy – TEST Golfa VII Variant 1.4 TSI Highline

Z przyjemnością donosimy, że Golf 7,5 (odświeżony Golf) wciąż jest to ten sam świetny wóz, będący prawdziwym pomostem pomiędzy samochodami „dla ludu” i pojazdami klasy premium. A jak spisuje się jego Variantowa wersja? Sprawdziliśmy. Golf VII od początku swojej kariery wyznaczał standardy w dziedzinach jakości materiałów oraz ich spasowania, precyzji i przyjemności prowadzenia, a także…

CUPRA BORN

CUPRA BORN i arktyczne mrozy!

CUPRA Born, pierwszy w pełni elektryczny model drogowy marki, ukończyła wewnętrzne testy w okolicach koła podbiegunowego. W temperaturze sięgającej -30 ºC inżynierowie przeprowadzili ponad 1000 badań, podczas których sprawdzono wpływ skrajnych warunków pogodowych na najnowocześniejszą technologię. Premiera modelu planowana jest na maj 2021 roku. Elektryzujące osiągi Testy najnowszego modelu CUPRY odbywały się na specjalnym torze ulokowanym na zamarzniętym…