Alpina. Więcej niż BMW po kompleksowym tuningu

Alpina. Więcej niż mocne BMW

Coś więcej niż BMW. Alpina nie jest wyłącznie tunerem bawarskich samochodów. Od przeszło trzech dekad to niezależna marka, która konstruuje silniki, modyfikuje zawieszenia czy wnętrza, a nadwozia sygnuje własnym numerem VIN. Ceny nowych aut są adekwatne do wysokiego stopnia ich ekskluzywności. Na rynku wtórnym można jednak znaleźć propozycje za niecałe 10 tysięcy euro.

By zrozumieć, czym jest Alpina i dlaczego jest tak wyjątkowa i ceniona, trzeba zapoznać się z historią firmy. Wszystko zaczęło się w 1962 r., kiedy Burkard Bovensiepen zaczął przygotowywać dwugaźnikowe zestawy dla BMW 1500 z niezbędnymi orurowaniem czy instrukcją montażu. Wyciskały z silnika dodatkowe 10 KM. Przy wyjściowych 80 KM były one znaczącym zastrzykiem sił witalnych, a podrasowane BMW 1500 jeździło szybciej od wersji 1600. Wieści o dostępnej modyfikacji nie rozchodziły się wyłącznie drogą pantoflową.

Ówczesna prasa motoryzacyjna doceniła rozwiązanie, które Bovensiepen przygotowywał w zaciszu ojcowskiej fabryki… maszyn do pisania. Idąc za ciosem, Burkard stworzył kity dla BMW 1600 i 1800, jak również zaczął oferować akcesoria – m.in. dodatkowe wskaźniki, elementy zawieszeń czy sportowe kierownice.

Pierwszego stycznia 1965 r. działalność rozpoczyna firma Alpina Burkard Bovensiepen KG. Ośmioosobowy zespół nie zasypia gruszek w popiele. Jednym z pierwszych sukcesów jest autoryzacja zestawów tuningowych przez BMW – ich montaż przestał być równoznaczny z utratą gwarancji na silnik. Ambitna manufaktura rozwijała się w zawrotnym tempie. W 1967 r. pojawia się BMW 1600-2 Alpina – pierwszy samochód z widoczną na karoserii nazwą manufaktury z Kaufbeuren.

Jak zmieniały się na przestrzeni lat samochody Alpiny? Zapraszamy do obejrzenia zdjęć!

Podobne

Wygląda jak potwór, a to hybryda. Prior-Design BMW X5 Hybrid

Dziś nikogo nie dziwi agresywnie wyglądający samochód, który na drodze nie koniecznie jest demonem prędkości. Jeszcze kilkanaście lat temu tylko mocne BMW były godne mieć M-Pakiet, a dziś to w zasadzie norma. Jednak to BMW X5 Hybrid od Prior-Design może Cię zaskoczyć! Fakt jest taki, że Prior-Design BMW X5 Hybrid wygląda nieziemsko. Agresywnie pociągnięty zderzak,…

BMW powraca do Le Mans!

Po ponad 20 latach przerwy, BMW postanawia wrócić do 24-godzinnych wyścigów Le Mans. Do walki na torze przygotowali prawdziwą bestię.  Sportowy dział BMW M powraca do wyścigów FIA World Endurance Championship (WEC), a także do Le Mans, gdzie będzie startować w 24-godzinnym wyścigu. Jak broń posłuży bolid BMW M Hybrid V8. To prawdziwy pocisk -…