Alpina B8 4.6 V8 - jedna z niewielu - Trends Magazines

Alpina B8 4.6 V8 – jedna z niewielu

BMW E36 nikomu nie trzeba przedstawiać. Każdy fan bawarskiego koncernu chciałby mieć w swoim garażu chociaż jedno takie auto. Nie ma się czemu dziwić: klasyczna linia nadwozia, napęd przenoszony na tylną oś, wiele możliwości wprowadzania zmian – nikt nie przejdzie obojętnie obok tego samochodu. Oto Alpina B8 4.6!

Alpina od zawsze była na liście marzeń Wojtka. Mimo że zgromadził kilka innych rzadko spotykanych modeli, widoczna na zdjęciach Alpina B8 4.6 jest dla jego kolekcji niczym perła w koronie.

Poszukiwania idealnej B8 trwały długo. Łatwo nie było, ponieważ w serwisach ogłoszeniowych i na stronach poświęconych klasycznej motoryzacji takich aut właściwie nie ma. Czasami trafiają się pojedyncze sztuki, a ich ceny w zależności od stanu mogą sięgać nawet 350.000 złotych. Wojtek chciał, aby jego kolejne BMW było jednym z niewielu. Dopiero w 2022 roku pojawiła się szansa na zakup wymarzonego auta.

Udało się!

Pewnego upalnego piątkowego wieczoru Wojtek postanowił przejrzeć japońskie aukcje. Co ważne, w piątkowe wieczory rzadko są one dobre, więc kiedy zobaczył, że pojawiła się na nich Alpina B8 w kolorze Alpina Green I, od razu jej zapragnął. Aż do samego rana, kiedy miała zakończyć się aukcja, towarzyszyły mu ogromne emocje. Wreszcie po godzinie dziewiątej otrzymał informację, że został szczęśliwym posiadaczem samochodu.

Tak więc prezentowany egzemplarz dotarł do Polski z Japonii. Został wyprodukowany w 1997 roku i aktualnie ma przebieg przekraczający nieco 100.000 kilometrów. Zaraz po zakupie Alpina przeszła kompleksowy serwis, polegający na standardowej wymianie płynów, filtrów, tarcz i klocków. A potem Wojtek mógł już sprawdzić, co tak naprawdę kryje się pod nazwą Alpina B8 4.6.

Alpina B6 Touring vs BMW M340i Touring – porównanie

Praktyka

Dla wielu fanów Alpiny to właśnie B8 4.6 jest jej flagowym modelem. I choć dla większości samochód wygląda jak zwykłe E36 w nadwoziu sedan, są to jedynie pozory…

Alpina, której założycielem jest Burkard Bovensiepen, produkowała B8 w latach 1993–1995 i 1995–1998. Auta z pierwszego okresu miały pod maską jednostkę o pojemności 4 litrów, która generowała moc 313 KM. B8 z drugiego okresu napędzał silnik o pojemności 4,6 litra i mocy 333 KM.

Ile kosztowało BMW E36 jako nowe?

Alpina B8 4.6 to wyjątkowe auto

Co wyróżnia widoczny na zdjęciach samochód? Przede wszystkim oryginalny kolor Alpina Green I. Ta zieleń jest niezwykła! Boki karoserii zdobią charakterystyczne dla Alpiny żółte dekory.

W przypadku Alpiny nie ma mowy o zbędnych detalach. Auto nie ma więc spojlerów czy innych customowych elementów. Wszelkie modyfikacje nadały mu nieco drapieżny charakter. Na przednim zderzaku zamontowano dokładkę z logo firmy. Samochód ma przeznaczone specjalnie dla niego obręcze w rozmiarze 17 cali i opony Goodyear.

Z tyłu auta oprócz delikatnej lotki od razu zauważamy emblematy „Alpina” i „B8 4.6”. Co oznaczają? Pod maską pracuje silnik V8 o pojemności 4,6 litra. Generuje 333 KM i 470 Nm. Pozwala rozpędzić auto do pierwszej setki w niecałych 6 sekund i osiągnąć maksymalną prędkość wynoszącą 281 km/h. Te jednostki napędowe były oczywiście budowane od zera w fabryce Alpiny. Mają dodatkowe tłoki Mahle, ostrzejsze wałki rozrządu i odpowiednio dobraną mapę. Do tego silnik i układ napędowy przenoszą moc na asfalt za pomocą sześciobiegowej przekładni Getrag. Sześć przełożeń w nadwoziu E36 – jesteście w stanie to sobie wyobrazić?

Piekielnie mocne BMW E36 Cabrio – galeria zdjęć

Dzięki uprzejmości właściciela mogliśmy poprowadzić tę B8. Jeżeli ktoś myśli, że auto w tej specyfikacji dostarcza podobnych wrażeń jak zwykłe E36 z najlepszym benzynowym silnikiem, to jest w dużym błędzie! B8 od razu zachęca do żwawszej jazdy. Ale jednocześnie uczy pokory. Tego auta trzeba się po prostu nauczyć, podchodzić do niego z szacunkiem. Dźwięk, który wydaje silnik, potrafi uzależnić, a po wrzuceniu szóstego biegu chce się jeździć bez końca!

Tuner wprowadził również zmiany we wnętrzu auta. Kierownicę zdobi firmowy emblemat. Licznik został wyskalowany do 300 km/h, a w jego górnej części widnieje napis „Alpina”. Gałka zmiany biegów, podobnie jak znaczna część tunelu środkowego, jest wykończona drewnem. Wszystkie boczki drzwi mają drewniane dekory, a tapicerka zielono-niebieskie akcenty. W tunelu środkowym znajduje się kilka analogowych przycisków, między innymi do sterowania klimatyzacją.

Jedna z niewielu?

B8 Wojtka przyciąga uwagę kolorem, stylistyką, ciekawym wnętrzem i konkretnymi osiągami. Ta Alpina jest jedną z 93 wyprodukowanych sztuk, co na pewno czyni ją niezwykłą, a może jedną z niewielu? Jesteśmy przekonani, że tak!

Mariusz Majta

Fot. autor

Alpina B8 4.6 – dane techniczne

SILNIK/ NAPĘD
Jednostka fabryczna o pojemności skokowej 4,6 litra, maks. mocy 333 KM i 470 Nm, manualna sześciobiegowa skrzynia, napęd na tylną oś; układ wydechowy Boysen
ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Przednie amortyzatory firmy Bilstein, tylne Fihtel & Sachs
KOŁA/ OPONY
Oryginalne 17-calowe aluminiowe felgi Alpina o szerokości 8 cali; opony: Goodyear 235/40 r17.
NADWOZIE
Dokładka przedniego zderzaka, naklejki na bokach z napisem „Alpina”, oryginalne obręcze
WNĘTRZE
Skórzana dwukolorowa tapicerka, kierownica z logo „Alpina”, zielone-niebieskie paski na siedzeniach i boczkach drzwi, drewniana dźwignia zmiany biegów, elektryczne szyby, drewniane dekory
AUDIO
Fabryczne
STYL
Alpina
WŁAŚCICIEL
Wojciech Mincberger
PODZIĘKOWANIA
Podziękowania dla BMW TRENDS, Mariusza, żony Magdaleny oraz córki Agaty

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Zawieszenie_KW_BMW_E24_tuning

Zglebić E24 z KW – TUNING

Samochody sprzed lat miały znacznie większe prześwity od obecnych aut. Kto planuje przybliżenie ich karoserii do ziemi, często ma trudny orzech do zgryzienia. Problemy miłośników BMW serii 6 rozwiązało KW. W ofercie firmy pojawiło się gwintowane zawieszenie Raab Variant 3, które KW Automotive opracowało we współpracy ze specjalizującym się w zabytkowych BMW Raab Classics. „Gwint”…

BMW 750iL E38 i BMW 745Le G12 widok z przodu

Zderzenie dwóch epok: BMW 750iL E38 vs BMW 745Le G12

Mogłoby się wydawać, że 25 lat w motoryzacyjnym świecie to szmat czasu. Nowe technologie, świeże pomysły oraz... nowe obostrzenia odnośnie emisji szkodliwych spalin sprawiają, że auta szybko ewoluują. Wystarczy jednak przyjrzeć się bliżej BMW serii 7 E38, aby dojść do wniosku, że najnowsze wcielenie bawarskiej siódemki (G12) jest do swojego dziadka zaskakująco podobne! Auto mafisów i nie…