TEST Cupra Formentor VZ - Kosztowny “wynalazek” - Trends Magazines

TEST Cupra Formentor VZ – Kosztowny “wynalazek”

Cupra Formentor VZ PHEV od przodu

Oznaczenie VZ pochodzi od hiszpańskiego słowa „Veloz”, czyli szybka. Taka właśnie ma być Cupra Formentor z tymi dwoma niepozornymi literkami w nazwie. Także w wersji hybrydowej PHEV. Czy tak jest w rzeczywistości?

Cupra Formentor VZ PHEV przód auta 

Cuprę poznasz od razu – to zasługa nie tylko ładnego designu nadwozia, ale też znaczka na masce. Formentor z opadającym tyłem ma zgrabną sylwetkę. Kolor Graphene Grey (5.475 zł) i 19-calowe felgi aluminiowe Artic Copper (5.973 zł) podkreślają proporcje i harmonię nadwozia, które z przodu i tyłu ma to „coś”.

Cupra Formentor VZ PHEV widok z boku

Do tego w naszym testowym VZ doszły lusterka boczne z obudową z włókna węglowego w kolorze miedzianym (3.484 zł) i dobrze widoczne hamulce wyczynowe z zaciskami Brembo z przodu (11.772 zł).

Cupra Formentor VZ PHEV tył auta

WNĘTRZE

Pakiet Progressive design z kubełkowymi fotelami przednimi i tapicerką skórzaną Moon Slate Metallic wita nas po otwarciu drzwi. Do tego wnętrze dobrze doświetla elektrycznie otwierany dach panoramiczny za 5.475 zł z pakietu Skyline.

Cupra Formentor VZ PHEV widok na kabinę

Użyte do zabudowy kabiny materiały są przyjemne w dotyku, a na podłodze kierowcy odnajdziemy nawiązujące do sportu metalowe nakładki na pedały i podstopnicę. W centrum duży czytelny ekran z podświetlaną belką z symbolami głośności i klimatyzacji. Do tego sprawny system audio Sennheiser TM. Trzeba przyznać, że multimedia skupione w ekranie działają szybko, sprawnie i nie absorbują niepotrzebnie uwagi. Podobnie sam wyświetlacz dla kierowcy.

Cupra Formentor VZ PHEV kokpit

Zapomnijmy jedynie o większym bagażu i miejscu na nogi dla dorosłych na kanapie. Bagażnik w wersji hybrydowej ma „w bazie” tylko 345 litrów, które dodatkowo ograniczają kable do ładowania.

Cupra Formentor VZ PHEV bagażnik z kablami do ładowania

NAPĘD

Formentora VZ PHEV napędza silnik spalinowy o mocy 177 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm oraz elektryczny o mocy 116 KM i 330 Nm, z bateriią o pojemności 25,8 kWh, którą na 50 kW ładowarce zasilimy od 10-80% w 26 minut. Maksymalny zasięg na prądzie to katalogowo trochę ponad 100 km, choć w rzeczywistości bliżej 80 km (do poruszania się po mieście wystarczy).

Cupra Formentor VZ PHEV silnik

Moc całkowita tego sprzęgniętego z 6-stopniową skrzynią DSG zestawu ma 272 KM i 400 Nm, co rozpędza auto do 100 km/h w 7 sekund, a V-maks. wynosi 220 km/h (wierzymy na słowo producentowi, nie sprawdzaliśmy). Do wyboru mamy cztery tryby pracy: Comfort, Performance, Supra (najbardziej sportowy) i Individual. Dwie środkowe, oczywiście, najgłośniejsze i najtwardsze.

WRAŻENIA

Spokojna podróż Formentorem PHEV mija przyjemnie, bez niespodzianek. Auto dobrze trzyma się drogi i zakrętów. Zawieszenie spokojnie radzi sobie z nierównościami, a jazdę umila dobry system audio. Jedynie przy gwałtownym przyspieszaniu ma się wrażenie jakby brakowało mocy. Od hamulców z zaciskami Brembo też oczekiwałem szybszej i mocniejszej reakcji. Za to bardzo dobrze działa aktywny tempomat reagujący „w punkt” ale nie nachalnie.

Cupra Formentor VZ PHEV od tyłu

Wieczorem bardzo pomocne okazały się przednie światła Matrix LED z funkcją automatycznej regulacji zasięgu (4.729 zł), co ważne szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

ILE TO KOSZTUJE?

Spojrzenie na cenę potrafi „zmrozić”. Ponad 262 tysiące zł za wersję bazową, a ponad 320 tysięcy złotych za tak skonfigurowaną jak nasza testówka. Przyznam, że cena zaszokowała. Przy takiej wysokości, podobnie jak w testowanym wcześniej modelu Terramar, za kabel do ładowania AC ze stacji ładującej (model 3, 16 A) trzeba było dodatkowo zapłacić 846 zł (taniej o 1 zł!). Taki drobiazg przy 320 tys. zł…

Cupra Formentor VZ PHEV fotele kubełkowe i szyberdach

 

Kto to kupi? Może znajdą się chętni na hybrydę „pomagającą” walczyć z emisją CO2 ku radości unijnych urzędników i parlamentarzystów? To chyba najlepsi odbiorcy hybrydowego Formentora VZ patrząc na ich zarobki. Miłośników sportowych doznań Formetor VZ w tej wersji raczej nie przekona. Dla nich pozostanie kosztownym „wynalazkiem” walki z CO2.

Ryszard Turski

Fot. autor

Cupra Formentor VZ PHEV z boku

Cupra Formentor VZ

Silnik 1.5 TSI e-Hybrid, 1.498 ccm + elektryczny
Maks. moc całkowita  272 KM: 177 + 116  (elektr.)
Maks. moment obr.  400 Nm
Skrzynia biegów DSG-6
Długość / szerokość / wysokość 4451/ 1839 / 1508mm
Rozstaw osi 2681 mm
Pojemność bagażnika 345 l
Pojemność zbiornika paliwa 40 l
0-100 km/h 7,0 s
V-maks. 220 km/h
Średnie zużycie paliwa 8,2 l/100 km
Cena bazowa / testowy egz. 262.800 / 321.510 zł

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Kradzione auta jadą na Litwę. Twoje BMW już tam jest

Litwa jest coraz popularniejszym kierunkiem eksportowym dla samochodów segmentu premium kradzionych w Polsce. Do naszych wschodnich sąsiadów trafiają m.in. BMW, Audi i Jaguary, a tamtejsi przestępcy szczycą się jednymi z najlepszych „dziupli” w Europie. Litewscy paserzy we współpracy z polskimi złodziejami stworzyli sprawnie działający system, który chłonie auta z naszego kraju, a także innych państw…

Opel Frontera powraca, ale to zupełnie inne auto

Opel Frontera to samochód dobrze wszystkim znany. Terenówka z lat 90. była bardzo popularna, także w Polsce. Teraz niemiecki producent wraca do Frontery, choć z poprzednikiem łączy go tylko nazwa. Co oferuje nowy Opel Frontera? Nie miniemy się z prawdą, gdy powiemy, że Opel Frontera był pierwszym SUVem niemieckiej marki. Auto zadebiutowało w 1991 roku…