BMW 2002 tii dostało silnik z M3 E46 - Trends Magazines

BMW 2002 tii dostało silnik z M3 E46

Trudno wyobrazić sobie lepszy swap silnika do tego BMW 2002 tii. Jednostka S54B32 jest tak dobrą konstrukcją, że pasuje nawet do klasyka. 

To niesamowite auto zostało pokazane w serwisie topgear.com, gdzie opisana jest cała historia tuningu BMW 2002 tii. Początkowo, w głowie właściciela Magnusa w ogóle nie było planów na tak ambitny projekt, samochód miał być po prostu odrestaurowany i przywrócony do oryginału. Do zmiany podejścia w temacie, Magnusa zmotywowała… rdza. 

Auto było już kilkukrotnie malowane, ale mimo to wciąż pojawiał się problem z korozją. Przy okazji kolejnego remontu, właściciel zafundował mu nowe felgi oraz układ wtrysku paliwa. Magnus był tak zadowolony z rezultatu, że postanowił wybrać się na imprezę Bimmers of Sweden, skąd wrócił z nagrodą. To zachęciło go do dalszych zmian. 

BMW 2002 tii dostało silnik z M3 E46

Początkowo pod maskę miał trafić motor z M3 E30, ale wybór padł na bardziej przystępną cenowo jednostkę S54B32 z M3 E46. Montaż silnika okazał się trudnym zadaniem. Jednostkę całkowicie przebudowano i odnowiono wszystkie części: wymieniono nowe tłoki, korbowody, łożyska i uszczelki. Oczywiście wraz ze wzrostem mocy wszystko inne wymagało modernizacji, aby pasowało i nadawało się do jazdy.

BMW M3xi E46 – nietypowa rajdówka

„Ustawienie mechanizmu różnicowego, skrzyni biegów i silnika w linii prostej było jedną z najtrudniejszych zadań” – wyjaśnia Magnus. Tunel skrzyni biegów musiał zostać dostosowany, aby wszystko pasowało, należało także wzmocnić podłogę i stworzyć nowe mocowania silnika, skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego. Właściciel podsumowuje, że „BMW 2002 tii to najgorszy samochód, jaki kiedykolwiek posiadał ze względu na niezwykłe wyzwania mechaniczne i niemal ciągłe obciążenie jego konta bankowego.”

Trud i mozolna praca zaowocowały na hamowni wynikiem 343 KM na silniku i 270 KM na kołach. Jazda tym niezwykłym BMW jest – jak mówi Magnus – „jednocześnie wspaniała i zagrażająca życiu. Prowadzenie czegoś, co jest tak głośne i tak mocno wibruje, jest przerażające, a jednocześnie niesamowite. Może to jest dziwne, ale fantastyczne”.

Aston Martin DB5 Bonda ma najlepszy silnik ever! Bo z BMW

BMW 2002 tii S54B32 – specyfikacja

Silnik: BMW S54B32 z M3 E46 zamontowany w zmodyfikowanych mocowaniach silnika Andersson Steel & Speed. Blok zakuty pod tłoki Wiseco 87,25 mm. Regenerowana oryginalna górna część, prostowane, frezowane gniazda zaworów, szlifowane oryginalne zawory, oryginalne wałki rozrządu. Zmodyfikowany wlot za pomocą samodzielnie skonstruowanych lejków. Układ wydechowy Ferita ze stali nierdzewnej z dodatkowym wycięciem. Sterowanie silnikiem Maxx ECU Race, wtryskiwacz paliwa Nuke Performance 790 cm3, chłodnica Do88, wentylator elektryczny Spal, układ elektryczny wykonany na zamówienie przez Dennisa Anderssona.

Skrzynia biegów: ZF „Diesel box” firmy BMW. Dwutarczowe sprzęgło ze spieków Tenaci o średnicy 184 mm i hydrauliczne łożysko. Dyferencjał M3 E36, osie napędowe Sellholm Tuning skrócone, gimbal M3 E36. 

Podwozie: amortyzatory gwintowane Öhlins R&T do BMW 1M ze specjalnie zamówionymi sprężynami Öhlins. Pudełkowe wahacze BMW 2002 Tiillink, zmodyfikowane przednie amortyzatory i tylne amortyzatory wykonane na zamówienie według amortyzatorów R&T. Stabilizatory Sellholm Tuning i tuleje Strongflex.

Hamulce: Tarcze Tenaci o średnicy 320 mm z przodu i 280 mm z tyłu z sześciotłoczkowymi zaciskami. 

Obręcze: dzielone felgi Alpina, wykonane na zamówienie przez CR Custom Wheels w rozmiarze 8,5×17” z przodu i 9,5×17 z tyłu.

Opony: opony Nankang AR-1 R, 215/40-17 przód, 235/40-17 tył.

Nadwozie: nowo zbudowana komora silnika w mniejszej skali, aby pomieścić silnik, chłodnicę i zbiornik wyrównawczy. Wykonany na zamówienie tunel skrzyni biegów, wzmocniona podłoga i mocowania silnika, skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego i zębatki na pedały. Oryginalny przedni spoiler BMW 02 i rozszerzenie Turbo. Tylna część przystosowana do wydechu w stylu M3 E46.

Lakier: oryginalny srebrny z palety BMW 354.

Źródło. topgear.com, fot. Alen Haseta

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Tarcze i klocki: hamulce seryjne czy tuningowe? Co wybrać?

Jeśli ktoś szuka bezwzględnie najlepszych klocków i tarcz hamulcowych, powinien dać sobie spokój i nie tracić czasu. Ideał świetnie sprawdzający się we wszystkich warunkach nie istnieje. Większość seryjnych kompletów hamulcowych tarcza + klocki jest zawsze rozwiązaniem kompromisowym, które zdaje egzamin we wszystkich możliwych warunkach. Rozwiązania tuningowe mają dla odmiany przeznaczenie specjalistyczne – wzorowo sprawdzają się…

VW VEMP widok z tyłu

VW jakiego nie znacie – brazyliski VEMP

Przedstawicielstwo Volkswagena w Ameryce Południowej stworzyło wiele ciekawych samochodów. Jednym z najmniej znanych jest VEMP. Nawet przyswojenie ogromnej ilości informacji na temat danej firmy nie gwarantuje, że nie zostaniemy zaskoczeni zdjęciem czy notką na temat prototypowego auta, które zdeponowano w muzealnej piwnicy. Jednym z najmniej znanych Volkswagenów jest VEMP. W Internecie danych na jego temat jest mało, a do tego większość…