Używane BMW 2 Active Tourer (2014–2021) - opinie, wady, zalety - Trends Magazines

Używane BMW 2 Active Tourer (2014–2021) – opinie, wady, zalety

Używane BMW 2 Active Tourer 15

W ocenie niektórych to najgorsze BMW w historii. Ponad 200.000 osób zdecydowało się jednak na zakup pierwszego minivana marki, który do tego ma przedni napęd. Sprawdzamy, czy używane BMW 2 Active Tourer jest warte zainteresowania.

BMW TRENDS prenumerata

BMW przez lata pozostawało wierne tylnemu napędowi. Początkowo sporą sensacją było zastosowanie napędu na cztery koła. Nawet ortodoksyjni wyznawcy RWD przymknęli oko na jego obecność w ofercie – rozdział mocy z preferencją tylnych kół sprawiał, że nawet czteronapędowe BMW dawało dużo radości z jazdy i potrafiło zarzucić tyłem. Koncern udowodnił także, że jest w stanie stworzyć doskonale jeżdżące samochody z napędem na przednią oś. Póki były dostępne pod marką Mini – nikt nie wyrażał sprzeciwu.

Pierwszy minivan

Głosy niezadowolenia pojawiły się jednak, gdy BMW ogłosiło, że zamierza wprowadzić na rynek serię 2 Active Tourer. Nie dość, że miał to być pierwszy minivan w historii marki, to jeszcze w bazowej wersji napędzany na przednie koła przez trzycylindrowe silniki. Czy to wszystko miało rację bytu?

Jak najbardziej! Przypomnijmy, że znacznie wcześniej Mercedes z powodzeniem wprowadził do swojej oferty pudełkowatą klasę A, do której dołożył nieco większą klasę B. Oba modele znalazły nabywców doceniających przestronniejsze wnętrze, podwyższoną pozycję za kierownicą czy wyżej poprowadzoną linię dachu, co ułatwiało wsiadanie i wysiadanie. Chcemy tego czy nie, na świecie jest sporo osób, które wsiadając lub wysiadając z samochodu nie chcą mu się kłaniać. BMW, sukcesywnie wypełniające kolejne rynkowe nisze, musiało zawalczyć i o tych nabywców. Tym bardziej że społeczeństwo w Niemczech systematycznie się starzeje, więc przynajmniej na rodzimym rynku zapotrzebowanie na wygodne auta będzie sukcesywnie rosło.

Bez zaskoczenia

Sama premiera nie była dla nikogo zaskoczeniem, bo BMW sondowało reakcję potencjalnych klientów, prezentując w 2012 roku hybrydowy model Concept Active Tourer, a kilkanaście miesięcy jego uterenowioną odmianę Outdoor – obie tylko detalami różniły się od produkcyjnej wersji samochodu. Tworząc minivana BMW nie wyważało otwartych drzwi – seria 2 Active Tourer została zbudowana na platformie UKL2, co oznacza, że samochód dzieli mechanikę z Mini F56 czy Countrymanem F60.

BMW X1 xDrive25d czy Mini Countryman Cooper S? Co wybrać?

Stylistyka

Styliści BMW stanęli na wysokości zadania – jak na swój segment Active Tourer wygląda dobrze, a wybierając linię M Sport czy pakiet Shadowline można nadać dwójce sportowy charakter. Klienci zwykle nie szaleli podczas konfigurowania, więc bardzo bogate wersje nieczęsto pojawiają się na rynku wtórnym i trzymają cenę. Pod względem wykończenia auto nie jest wzorowe. Nie można jednak zapominać o dwóch kwestiach – po pierwsze, jest to model kompaktowy, więc trudno oczekiwać, że całe wnętrze zostanie wykończone miękkimi materiałami. Po drugie, dużo zależało od wyborów pierwszego właściciela, który inwestując w drogie opcje mógł znacząco podnieść atrakcyjność samochodu czy komfort jazdy nim.

Używane BMW 2 Active Tourer – jaki silnik wybrać?

Paleta silników składa się z benzynowych i wysokoprężnych jednostek 1.5 R3 (B38/B37) oraz 2.0 R4 (B48/B47). Wszystkie są ze sobą spokrewnione – to nowa generacja modularnych motorów BMW, które mają być maksymalnie zunifikowane. Diesle dzielą więc niektóre elementy z jednostkami benzynowymi, a większe silniki są tworzone poprzez dołożenie cylindra do mniejszych. Także hybrydowe 225xe BMW poskładało z komponentów stosowanych również w innych modelach.

BMW serii 2 Active Tourer było dostępne z napędem na przednią oś lub z napędem xDrive, w którym tył jest dołączany za pomocą sprzęgła wielopłytkowego. „Ośki” nie trzeba się obawiać. Jeździ niemal tak samo dobrze jak Mini – prowadzi się neutralnie, a ewentualną tendencję do podsterowności można przełamać odjęciem gazu lub naciśnięciem na hamulec, co powoduje lekkie nadrzucanie tyłu.

Modernizacja z 2018 roku, poza kosmetycznymi poprawkami nadwozia i wnętrza, dała dwusprzęgłowe siedmiobiegowe skrzynie 7DCT300, które w wersjach 218i oraz 220i zajęły miejsce stosowanych wcześniej ośmiobiegowych automatów Aisin.

BMW 2 Active Tourer 2022 ujawnione

Używane BMW 2 Active Tourer – wady i zalety

O ile wygląd serii 2 Active Tourer nie każdemu musi odpowiadać, to pod względem trwałości auto okazało się prawdziwym BMW. Skargi użytkowników najczęściej dotyczą działania elektroniki. Zdarzają się hałasy obluzowanych elementów wykończeniowych czy wyrobionych elementów zawieszenia. Wymian może wymagać też osprzęt jednostek napędowych – w tym sprzęgła, koła dwumasowe, elementy układu EGR, czujniki czy filtry sadzy w autach używanych wyłącznie w mieście. Silniki są solidne (pomijając kilka wpadek z jednostkami 1.5 z początku produkcji).

Ile kosztuje używane BMW 2 Active Tourer?

Zainteresowani zakupem serii 2 Active Tourer powinni przygotować przynajmniej 45.000 zł. To budżet na skromnie wyposażonego diesla 1.5 o wysokim przebiegu. Na drugim krańcu oferty znajdują się bogato wyposażone hybrydy 225xe za nawet 130.000–140.000 zł. W ogłoszeniach nie brakuje aut sprzedawanych bezpośrednio przez właścicieli, a także dostępnych w salonach BMW. Każdy zainteresowany będzie więc w stanie znaleźć coś dla siebie.

Szymon Łukasik

Fot. archiwum, BMW

 

Trends poleca

Do codziennej jazdy w zupełności wystarczy trzycylindrowy silnik 1.5. Nie ma wzorowej kultury pracy, ale ciekawie brzmi i jest oszczędny, gdy kierowca nie próbuje wyciskać z niego siódmych potów. Co równie ważne, jednostka okazuje się podatna na tuning. Kto nie będzie usatysfakcjonowany osiągami zapewnianymi przez 102 KM czy 136 KM, może szybko i tanio podbić moc. Kierowcom mającym dostęp do gniazdka 230 V lub stacji ładowania polecamy hybrydę 225xe. Może jeździć wyłącznie na prądzie, w razie potrzeby jest bardzo zrywna i elastyczna, a regularnie ładowana będzie zużywała symboliczne ilości paliwa.

BMW serii 2 Gran Tourer (2015–2020)

Minivan oznaczony kodem F46 zadebiutował kilka miesięcy po modelu F45. Mechanicznie nie różni się od niego, ale wydłużony o 11 cm rozstaw osi, dłuższy dach i niemal pionowo opadający tył umożliwiły zaprojektowanie większego bagażnika oraz wnętrza mieszczącego opcjonalny trzeci rząd siedzeń. W kombinacji z drugim rzędem, przesuwnym w zakresie 13 cm, zapewniało to duże możliwości aranżacji wnętrza. Ze względu na jeszcze bardziej rodzinny charakter paletę silników wariantu Gran Tourer okrojono z najmocniejszej wersji benzynowej (225i) oraz hybrydy, która uniemożliwiłaby zaoferowanie trzeciego rzędu foteli. Wariant Gran miał około 32 proc. udziału w całkowitej sprzedaży serii 2 Active. Na tyle mało, że tworząc kolejną generację zrezygnowano z wprowadzania do oferty przedłużonej wersji.

Następca

BMW serii 2 Active Tourer U06 (od 2021 roku)

Druga generacja prezentowanego modelu jest dostępna tylko w krótkiej wersji nadwoziowej. Zgodnie z aktualnymi trendami stylistycznymi BMW powiększyło w niej atrapę chłodnicy, zmniejszyło lampy oraz rozbudowało elektronikę pokładową. W ofercie są już dostępne dwie hybrydy. Okrojono natomiast paletę diesli. Model, choć świeży, pojawia się już w ogłoszeniach – nie brakuje w nich atrakcyjnie skonfigurowanych aut podemonstracyjnych.

 

BMW 2 Active Tourer – dane techniczne

Wersje benzynowe 1.5 R3

216i (102 KM, 180 Nm; od 2018 roku 109 KM, 190 Nm), 218i (136 KM, 220 Nm, od 2018 roku 140 KM, 220 Nm), 225xe (224 KM, 385 Nm; od 2020 roku 220 KM, 385 Nm)

2.0 R4

220i (192 KM, 280 Nm; od 2020 roku 178 KM, 280 Nm), 225i (231 KM, 350 Nm)

Wersje wysokoprężne 1.5 R3

214d (95 KM, 220 Nm), 216d (116 KM, 270 Nm)

2.0 R4

218d (150 KM, 330 Nm; od 2018 roku 150 KM, 350 Nm), 220d (190 KM, 400 Nm)

Długość/ szerokość/ wysokość Active Tourer: 4342–4354/ 1800/ 1555 mm

Gran Tourer: 4556/ 1800/ 1641 mm

Rozstaw osi Active Tourer: 2670 mm

Gran Tourer: 2780 mm

Pojemność bagażnika Active Tourer: 468–1510 l

Gran Tourer: 645–1905 l (wersja 5-osobowa)/560–1920 l (wersja 7-osobowa)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Czekając na lato…

Lato, słońce, kolorowe krajobrazy. Któż nie tęskni za tym wszystkim, gdy za oknem chłód i śnieg? Cóż, pozostaje czekać. Tymczasem poznajcie należącego do Michała Golfa I Cabrio. To auto uwielbia słoneczne kąpiele i leniwą jazdę dla czystej przyjemności. Michał od dawna myślał o kupnie pierwszej generacji Golfa. Miał jednak konkretne wymagania, co utrudniało poszukiwania. Golf miał mieć z tyłu wąskie…

BMW M4 i M5 vs Bugatti Chiron

1000 KM w BMW M4 i M5 vs Bugatti Chiron – tego się nie spodziewaliśmy!

W klasycznym wyścigu na prostej do walki stają mocno wzmocnione BMW M4 oraz M5 i Bugatti Chiron Super Sport. Czy stuningowane BMW dadzą radę pokonać Bugatti warte 16 milionów złotych? Śmiało możemy powiedzieć, że Bugatti Chiron to kwintesencja tego, co osiągnęła motoryzacja. Nieziemskie osiągi, perfekcyjne wykonanie i szczyt możliwości inżynieryjnych zawiera się w tym jednym…