Opony kierunkowe - jak zakładać prawidłowo? - Trends Magazines

Opony kierunkowe – jak zakładać prawidłowo?

Felga z logo BMW

Opony to istotne elementy samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych oraz innych typów pojazdów. Są one odpowiedzialne za prawidłowy kontakt z podłożem. Innymi słowy, od ich stanu i działania uzależniona jest dynamika, komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Opony wpływają na przyczepność do suchych, mokrych, krętych, a także nierównych dróg. Aktualnie na rynku można znaleźć wiele rodzajów opon o zróżnicowanej rzeźbie bieżnika. Jednym ze specjalnych typów są opony posiadające bieżnik kierunkowy. Warto uzyskać informacje związane z ich prawidłowym zakładaniem.

Jak prawidłowo założyć oponę o kierunkowej rzeźbie bieżnika?

Montaż opon kierunkowych różni się w porównaniu zakładania standardowych opon dwukierunkowych z bieżnikiem symetrycznym lub asymetrycznym. Od prawidłowego montażu zależy wiele istotnych parametrów takich opon. Ogumienie kierunkowe musi być założone po odpowiedniej stronie auta, tak aby kierunek toczenia był zgodny ze strzałką znajdującą się na oponie.

Często taka strzałka idzie w parze z napisem „ROTATION”. Rozpoznanie opon kierunkowych jest łatwe między innymi właśnie ze względu na taką strzałkę. Inną charakterystyczną cechą takich opon jest bieżnik posiadający rowki w kształcie litery V albo U. Ciekawe rozwiązania proponuje marka opon Hankook, gdzie gwarantuje pełną gamę różnych, zaawansowanych biezników. 

Tylko w przypadku prawidłowego zamontowania opon zgodnie z ich kierunkiem toczenia umożliwia uzyskanie świetnych rezultatów obejmujących efektywne usuwanie nadmiernej ilości wody z powierzchni styku opony z drogą. Zapewnia to z kolei optymalną przyczepność na mokrej nawierzchni i zmniejsza znacząco ryzyko aquaplaningu, czyli poślizgu na poduszce wodnej, który mógłby nastąpić po wjechaniu w głęboką kałużę.

Jeśli opony kierunkowe zostaną założone odwrotnie do kierunku toczenia, wówczas przyczepność do mokrej nawierzchni znacząco się pogorszy. Poza tym koło zacznie pracować o wiele głośniej i będzie generować większe opory.

Inne typy bieżników dostępnych na krajowym rynku

Przy kupowaniu opon samochodowych trzeba kłaść nacisk nie tylko na rozmiar, ale również na rodzaj zastosowanej rzeźby bieżnika. Poza wspomnianymi wyżej oponami kierunkowymi, na rynku polskim i międzynarodowym dostępne są inne typy bieżników. Do tego grona zaliczają się na przykład bieżniki symetryczne. Są to opony o dość prostej konstrukcji. Stosuje się je w pojazdach dostawczych, ciężarowych oraz w niewielkich autach osobowych.

O wiele bardziej popularne są obecnie opony posiadające bieżnik asymetryczny. Taka konstrukcja oznacza inny kształt bieżnika po wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony. Oznacza to, że ogumienie takie należy zakładać zgodnie z oznaczeniami „INSIDE” i „OUTSIDE”. Warto dodać, że opony asymetryczne mogą być jednocześnie oponami kierunkowymi.

Taki bieżnik zapewnia optymalną przyczepność, skuteczne odprowadzenie wody i inne bardzo dobre parametry w różnych warunkach drogowych, a także pogodowych. Opony asymetryczne są często stosowane w pojazdach o większych gabarytach i dużej mocy silników.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat opon kierunkowych?

Opony kierunkowe zyskują obecnie coraz większą popularność i są chętnie kupowane przez szerokie grono ludzi. Nic w tym dziwnego, ponieważ w znaczącym stopniu poprawiają komfort i bezpieczeństwo jazdy w zróżnicowanych warunkach. Trzeba jednak pamiętać, że takie opony nadają się do stosowania jedynie na osiach napędowych. Wykorzystanie ogumienia kierunkowego jako zapasowego jest więc niemożliwe. Chodzi o to, że taka opona nadaje się do założenia tylko po jednej stronie samochodu. Jeśli uszkodzeniu ulegnie ogumienie po drugiej stronie, wówczas taki zapas będzie praktycznie bezużyteczny.

ArtPart

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Trabant_tuning_widok z przodu

Trabant to też… Volkswagen i można go tuningować!

Na pewno zadajecie sobie pytanie, co do licha na stronie VW TRENDS robi Trabant? Oto odpowiedź prosto z Wikipedii! „Trabant 1.1 to model produkowany na licencji Volkswagena od 1990 r., kiedy został wyposażony w silnik czterosuwowy o pojemności 1043 ccm oraz mocy 29 kW (39,5 KM)”. Niewątpliwie jest to dość naciągane, bo Trabi produkowany był…

Wyjątkowa Alpina B6 E30 2.7 na sprzedaż

To auto to prawdziwy biały kruk. Na drogi wyjechało tylko 67 egzemplarzy, a teraz jeden z nich może być Twój. Tanio nie jest, ale mówimy tu o kultowym i wyjątkowym aucie.  Nazwa może być myląca, bowiem Alpina B6 kojarzy się raczej z BMW Serii 6. Tutaj mamy do czynienia z BMW E30 z silnikiem 2.7.…