Jak działa aktywny tempomat ACC? - Trends Magazines

Jak działa aktywny tempomat ACC?

Automatyczne skrzynie biegów są coraz częściej wybieranym dodatkiem nowych samochodów. By w jeszcze większym stopniu zwiększyć komfort jazdy, poza automatem warto zamówić ACC, czyli aktywny tempomat. Sprawdźmy, jak to działa. 

 Tempomat jest udogodnieniem znanym od dziesiątek lat. Wystarczy go włączyć i ustawić pożądaną prędkość, by samochód utrzymywał ją bez ingerencji kierowcy. Niestety, w coraz gęstszym ruchu klasyczny tempomat przestaje zdawać egzamin – szybko zmieniająca się sytuacja na drodze sprawia, że kierowca musi często włączać i wyłączać tempomat, by zachować bezpieczny dystans od poprzedzającego pojazdu. 

Aktywny tempomat ACC 

Ten problem jednak rozwiązano tworząc ACC, czyli aktywny tempomat. W Volkswagenach jego najnowsza wersja nie tylko utrzymuje zadaną prędkość i ustawioną przez kierowcę odległość od poprzedzającego pojazdu. W wybranych modelach inteligentny tempomat uwzględnia też ograniczenia prędkości i zakręty, a do reagowania z odpowiednim wyprzedzeniem wykorzystuje dane z kamery oraz nawigacji. To duży technologiczny skok. Każdy, kto podróżował samochodem wyposażonym w klasyczny ACC, zapewne nieraz myślał, że dobrze by było, gdyby system ten potrafił myśleć z kierowcą i uwzględniał zakręty oraz ograniczenia prędkości, podnosząc komfort jazdy. Pierwszym modelem Volkswagena, który potrafił dopasować prędkość do sytuacji na drodze, ograniczeń prędkości i stopnia trudności zakrętów, był nowy Arteon. 

Jak działa aktywny tempomat ACC? 

System ACC do utrzymywania odpowiedniej odległości używa danych czujnika radarowego, a także bazuje na sygnałach z kamery umieszczonej w przedniej szybie auta oraz informacji na temat przebiegu trasy pobieranych z systemu nawigacyjnego. Poprzez kamerę i połączony z nią system rozpoznawania znaków drogowych Volkswageny rozpoznają ograniczenia prędkości, które zostają uwzględnione przez aktywny tempomat. Dzięki danym na temat trasy przejazdu, jakie system otrzymuje od nawigacji, ACC dowiaduje się o znakach i ograniczeniach występujących na drodze z wyprzedzeniem. Taki asystent pilnujący dozwolonej prędkości okazuje się szczególnie przydatny podczas dalekich podróży autostradami, gdzie stale zmienia się dozwolona prędkość jazdy. 

ACC jest aktywny także podczas jazdy w zakrętach. Dzięki danym z nawigacji samochód, w granicach możliwości, może rozpoznać pozycję pojazdu i z wyprzedzeniem zmniejszyć prędkość przed zakrętem, rondem lub skrzyżowaniem. System rozpoznaje także tablice oznaczające początek i koniec terenu zabudowanego. 

Elementem ACC jest system Front Assist, monitorujący otoczenie przed pojazdem, wyposażony w funkcję hamowania awaryjnego. W normalnych sytuacjach drogowych sensory Front Assist sprawiają, że Volkswageny ze skrzyniami DSG i ACC mogą zatrzymywać się przed poprzedzającymi pojazdami, a następnie automatycznie ruszać z miejsca – na przykład gdy jedziemy w korku. Aktywny tempomat w połączeniu ze skrzynią DSG działa w zakresie prędkości od 0 do 210 km/h, a od 30 km/h potrafi stale utrzymywać zadaną prędkość jazdy. Samodzielne utrzymywanie prędkości oraz dopasowywanie jej do zmieniających się ograniczeń przyczynia się do wzrostu komfortu podróży. Z kolei płynne wytracanie prędkości przed zbliżającymi się limitami czy zakrętami przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. 

Co to jest IQ.Drive Travel Assist?

Technicznym uzupełnieniem aktywnego tempomatu jest system utrzymywania auta w pasie ruchu. Taką kombinację Volkswagen definiuje jako IQ.Drive Travel Assist. Rozwiązanie jest dostępne nawet w nowym Polo i sprawia, że samochód może poruszać się częściowo automatycznie i wyraźnie odciążyć kierowcę, zwłaszcza podczas dłuższych podróży. System Travel Assist jest bardzo łatwy w obsłudze – na wielofunkcyjnej kierownicy znajduje się przycisk, który uruchamia to rozwiązanie. Wystarczy go raz wcisnąć, a samochód będzie poruszał się częściowo automatycznie – zarówno w obrębie pasa ruchu (w granicach możliwości systemu), jak i do przodu. 

Czym jest Lane Assist?

System utrzymania auta na pasie ruchu (Lane Assist) monitoruje obszar przed maską za pomocą tej samej kamery, co system dynamicznego rozpoznawania i wyświetlania znaków ograniczenia prędkości, która jest umieszczona za przednią szybą. Dzięki niej system asystujący wykrywa oznaczenia pasa i odpowiednio koryguje tor jazdy, gdy tylko wykryje niezamierzony zjazd z pasa ruchu. Jeśli system Travel Assist jest włączony, aktywny tempomat ACC i system utrzymania auta na pasie ruchu współpracują ze sobą. Innymi słowy, w granicach możliwości systemu Volkswagen automatycznie hamuje, przyspiesza i skręca. Kierowca jest zobowiązany do trzymania rąk na kierownicy, ponieważ to on odpowiada za ocenę sytuacji na drodze i kontrolowanie samochodu. System wie o tym dzięki pojemnościowym powierzchniom na kierownicy, które są czułe na dotyk. 

Jazda autonomiczna 

W międzynarodowej skali jazda automatyczna dzieli się na sześć poziomów (od 0 do 5). Na poziomie 0 nie ma żadnego wsparcia ze strony systemów asystujących. 

Na poziomie 1 samochód zapewnia jedynie boczne lub wzdłużne wspomaganie prowadzenia, a za drugie odpowiada kierowca. 

Travel Assist spełnia wymagania częściowo zautomatyzowanej jazdy na poziomie 2, przejmując kontrolę nad prowadzeniem jednocześnie bocznym i wzdłużnym. Biorąc pod uwagę stan prawny oraz względy bezpieczeństwa, poziom 2 jest obecnie najbardziej zaawansowanym ze stosowanych rozwiązań. Ze względów bezpieczeństwa kierowca wciąż musi monitorować działanie systemu. 

Dopiero gdy nie jest to konieczne, mówi się o wysoce zautomatyzowanym poziomie 3, który jest kolejnym wielkim krokiem. Na poziomie 3 kierowca w każdej chwili musi być jednak przygotowany do przejęcia prowadzenia. 

Całkowicie zautomatyzowany poziom 4 oznacza, że w określonych sytuacjach kierowca w pełni polega na działaniu systemu. Na przykład całkowicie przekazuje autu odpowiedzialność za jazdę na autostradzie. Jeżeli samochód potrafi poruszać się całkowicie bez kierowcy, mówi się o poziomie 5. Podzespoły oraz oprogramowanie niezbędne do jazdy automatycznej na poziomie 5 prawdopodobnie będą dostępne w następnej dekadzie. 

Szymon Łukasik

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Silnik W12 – Inżynieryjny cud Ferdynanda Piëcha

Silnik W12 - jedna z najbardziej oryginalnych koncepcji silników w historii motoryzacji. Konstrukcja została stworzona przez Volkswagena za czasów prezesury Ferdinanda Piëcha. Ferdynand Karl Piëch, genialny inżynier, ambitny konstruktor, wnuk Ferdynanda Porsche, stał na czele koncernu Volkswagen AG w latach 1993–2002. Ten czas upłynął nie tylko pod znakiem dynamicznego rozwoju firmy, ale również ambitnych przedsięwzięć –…

To nowy VW Phaeton. To znaczy taki miał być, ale nie powstanie

VW Phaeton był odpowiedzią na Audi A8, Mercedesa klasy S, czy BMW Serii 7. Był to najbardziej odważny projekt Volkswagena i trzeba przyznać, że dość udany, chociaż nie odniósł rynkowego sukcesu. I dlatego Niemcy nie wprowadzili nowego modelu, choć ten był już prawie gotowy w 2016 roku, ale VW pokazał go dopiero teraz. Oto, jaki…