Czy WORD-y zbankrutują? Jest odpowiedź rządu - Trends Magazines

Czy WORD-y zbankrutują? Jest odpowiedź rządu

WORD-y zbankrutują?

Ostatnimi czasy sytuacja finansowa ośrodków ruchu drogowego jest coraz trudniejsza. Związek Województw RP po raz kolejny zwrócił się do rządu o pomoc. Czy WORD-y faktycznie zbankrutują? 

W połowie poprzedniego miesiąca, 17 marca 2022 roku odbyło się spotkanie zwołane z inicjatywy Związku Województw RP, na którym omówione zostały problemy, z jakimi obecnie zmagają się wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. Wnioski nie napawały optymizmem. Kilka dni temu pojawiła się oficjalna odpowiedź. 

Podwyżki cen dotyczą wszystkich – również ośrodków 

Ostatnimi czasy wszyscy odczuwamy wyraźne uderzenia po naszych kieszeniach, a ośrodki egzaminacyjne nie są pod tym względem wyjątkiem. W równym stopniu są obarczone rosnącymi cenami towarów, paliw, gazu i energii elektrycznej, co osoby prywatne czy firmy. Kosztem było również dostosowanie jednostek do wymogów związanych z pandemią koronawirusa i wyposażeniem obiektów w środki niezbędne do przeprowadzania egzaminów. 

Kolejnym czynnikiem niesprzyjającym zachowaniu płynności finansowej WORD-ów jest utrzymujący się niż demograficzny, który dotyczy grupy wiekowej osób najczęściej zapisujących się na egzamin. Mniej kandydatów na kierowców oznacza mniejsze wpływy do budżetu. 

WORD traci na każdym egzaminie? 

Dla niektórych z pewnością jest to wręcz nieprawdopodobna informacja, ale z danych opublikowanych przez Zarząd ZWRP wynika, że dokładnie tak się dzieje. Wszystko za sprawą dysproporcji pomiędzy kosztami a wpływami, które odnotowują WORD-y.
Obecna wysokość opłaty za egzamin państwowy nie zmieniła się od 2013 roku. Wówczas kwota ta była adekwatna do ponoszonych wydatków, jednak w zestawieniu z dzisiejszymi kosztami życia, wydaje się być przestarzała. Dodając do tego fakt, że osób egzaminowanych jest coraz mniej, a w związku z tym mniej egzaminów niż przed blisko dziesięcioma laty, mamy już pełną genezę porażki.

zarobki egzaminatora


Przypominamy, że obecnie za egzamin teoretyczny najpopularniejszej kategorii B musimy zapłacić 30 zł, a praktyczny 140 zł. Tak niskie ceny sprawiają, że kandydaci na kierowców często nie uczą się na egzamin teoretyczny, bo ewentualna porażka nie zaboli ich po kieszeni

Koszt przeprowadzenia egzaminu kategorii B w poszczególnych miastach

Według danych opublikowanych przez ZWRP, tak wyglądał koszt przeprowadzenia pojedynczego egzaminu w 2021 roku w podanych miastach:

WORD Chełm
Teoretyczny: 29,04 zł
Praktyczny: 135,54 zł

WORD Warszawa
Teoretyczny: 33,02 zł
Praktyczny: 140,07 zł 

WORD Poznań
Teoretyczny: 36,63 zł
Praktyczny: 171 zł

WORD Opole
Teoretyczny: 37,62 zł
Praktyczny: 175,56 zł 

WORD Przemyśl
Teoretyczny: 38,92 zł
Praktyczny: 181,7 zł

WORD-y zbankrutują?

Odpowiedź zdecydowana. WORD-y zbankrutują?

Ministerstwo Infrastruktury udzieliło odpowiedzi na apel 29 Marca 2022 roku, jednak nie pozostawia ona żadnych złudzeń dla Ośrodków Egzaminacyjnych oraz egzaminatorów.

Resort infrastruktury informuje, że „aktualnie nie prowadzi prac oraz nie planuje ich prowadzenia zarówno w zakresie podwyższenia opłat za przeprowadzanie egzaminów państwowych na prawo jazdy”. Niestety, póki co również egzaminatorzy będą musieli obejść się bez podwyżek za swoją pracę. 

O pensji egzaminatorów możecie przeczytać w naszym poprzednim artykule. 

Źródła:

  1. Sprawozdanie ze spotkania ZWRP
  2. Stanowisko Zarządu ZWRP w sprawie sytuacji finansowej WORD 
  3. Prawodrogowe.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

MANHART MH3 400d – Diesle jeszcze potrafią!

Jak widać na przykładzie Manharta MH3 400d potencjał aut z silnikiem diesla jest ogromny. Niemiecki tuner wziął na warsztat BMW M340d i zrobił z niego prawdziwy pocisk. Patrząc na liczby, naprawdę nie rozumiemy skąd bierze się cała nagonka na diesle. Nowoczesne jednostki są ciche, oszczędne i przyjazne środowisku, ale mimo to wciąż ktoś doszedł do…

BMW 750i G11 widok z boku

BMW 750i (G11) prawie jak prywatny odrzutowiec

Oznaczenie 750i w nomenklaturze BMW jest kultowe. Przez wiele lat tak nazywały się topowe limuzyny serii 7 z 12-cylindrowymi silnikami. Tak było w przypadku typoszeregów E32 i E38. Sytuacja uległa zmianie wraz z pojawieniem się modelu E65. Motor V12 otrzymał oznaczenie 760i, a wersja z silnikiem V8 odziedziczyła numer 750i i tak jest do dziś. Tyle że dekadę temu N62B48 dysponowało mocą 362 KM, a prezentowane dziś przez nas…