Golf G60, podobnie jak Polo G40, jest jednym z najbardziej poszukiwanych na rynku wtórnym modeli. Wielu miłośników marki marzy o jego posiadaniu. Niestety cena nowego G60 była stosunkowo wysoka, a właściciele tych aut często nieumiejętnie się z nimi obchodzili, dlatego ich liczba na rynku wtórnym jest mocno ograniczona. Szczęśliwi, którzy mają w garażu takie cacka.
Jednym z nich jest Daniel. Jego Golf był w bardzo dobrej kondycji mechanicznej, dlatego idealnie nadawał się do tuningowych przeróbek. W pierwszej kolejności Daniel zajął się prezencją auta, które wyglądało jak wówczas, gdy opuszczało mury fabryki i nie wyróżniało się niczym szczególnym. Na szczęście dość jest akcesoriów oraz elementów z wersji przeznaczonych na rynek amerykański. Dzięki odpowiednio dobranym komponentom Danielowi udało się więc uzyskać całkiem ciekawy efekt.
Jak wzbogacić nadwozie Golfa 2? Dodać koła z Mecedesa
Nadwozie swego Golfa wzbogacił o żółte halogeny, seryjny front z dwoma podwójnymi reflektorami zastąpił odpowiednikiem z wersji US, podobnie jak tylne klosze, natomiast z przodu pozbył się tablicy rejestracyjnej, a tuż nad nią umieścił rdzawą listwę.
Pozostałe wyróżniki ponaddwudziestoletniej karoserii stanowią wyposażenie seryjne G60. No, może poza felgami. Wzór wcześniejszych nie zachwycał i zupełnie nie pasował do dzisiejszych trendów, dlatego zostały zmienione na 17-calowe obręcze wprost z Mercedesa. Ich pełny profil i wysoki połysk nadają Volkswagenowi oryginalności.
Wnętrze z elementami BMW
Także wewnątrz auta zaszło sporo zmian. Wcześniej wnętrze robiło raczej przygnębiające wrażenie z powodu przeważających w nim ciemnych kolorów i twardych plastików.
Chcąc je nieco ożywić, Daniel zamontował obszyte skórą głęboko profilowane fotele Recaro rodem z BMW, kierownicę i gałkę zmiany biegów z limitowanej wolfsburskiej edycji, zaś całość zabezpieczył klatką bezpieczeństwa wykonaną z aluminium i sygnowaną przez Wiechersa.
Teraz miło jest zająć miejsce za kierownicą. Jednak sportowy charakter wnętrza łączy się przede wszystkim z jednostką napędową.
200 km/h i 8 sekund do „setki”
Pod maską pracuje bowiem jednostka zaprezentowana w 1972 w Audi 80. Mimo że już w momencie premiery Golfa G60 miał blisko 20 lat na karku, wcale się nie zestarzał, natomiast dzięki mechanicznej sprężarce typu G tchnięto w niego sportowego ducha. Sodowe zawory wydechowe, wzmocnione sworznie tłoków i niski stopień sprężania pozwalają na intensywną eksploatację przy ciśnieniu doładowania dochodzącym do 1,65 bara.
Niewielki kompresor, umiejscowiony na lewo od filtra powietrza, gwarantuje bardzo przyzwoite parametry nawet w dzisiejszych czasach. Przy pojemności 1781 ccm silnik uzyskuje 225 Nm przy 4000 obr./min i 160 KM przy 5600 obr./min (dzisiejsze TSI osiąga moc na poziomie 160 KM w zakresie 4500 6200 obr./min i 250 Nm momentu obrotowego w przedziale 1500 4500).
Niewiele więcej niż 8 sekund do pierwszej setki i ponad 200 km/h prędkości maksymalnej mogą zadziwić niejednego amatora miejskich wyścigów. Daniel, aby wzmocnić pozytywne odczucia i sportowe doznania za kółkiem, postanowił sięgnąć po pakiet usprawniający zawieszenie. Gwintowany zestaw KW i dwie rozpórki na kielichach sprawiły, iż jazda tym Golfem przypomina walkę na torze kartingowym. Mały prześwit, sztywna konstrukcja i zdrowa mechaniczna sprężarka zapewniają nie lada emocje.
Pprezentowany Golf zmienił właściciela, więc pozostaje nam mieć nadzieję, że nowy użytkownik ciekawie zmodyfikowanego G60 wprowadzi w nim kolejne oryginalne zmiany. Kto wie, może wkrótce ujrzymy najmocniejszego Volkswagena w kraju…
Piotr Mokwiński
Fot. Mikołaj Urbański
VW Golf II G60
SILNIK: rzędowy 4-cylindrowy, 1781 ccm, doładowany mechanicznie sprężarką typu G, 160 KM przy 5600 obr./min i 225 Nm przy 4000 obr./min, stopień sprężania 8,0:1
NADWOZIE: front i tylne klosze z wersji US, brak przedniej tablicy rejestracyjnej, żółte halogeny
ZAWIESZENIE: gwintowany zestaw KW, rozpórki na kielichach Wiechers
KOŁA: 17-calowe aluminiowe obręcze z Mercedesa klasy S
WNĘTRZE: sportowe fotele Recaro obszyte skórą, zaadaptowane z BMW, aluminiowa klatka bezpieczeństwa Wiechers, kierownica i gałka zmiany biegów z Wolfsburg Edition
WŁAŚCICIEL: Daniel
(VW TRENDS 3/2010)