Scirocco II z 1.8T, czyli ile kosztuje swap i czy jest trudny - Trends Magazines

Scirocco II z 1.8T, czyli ile kosztuje swap i czy jest trudny

270 KM mocy przy masie około 950 kg Scirocco II to proporcje, które gwarantują mocne wrażenia za kierownicą samochodu. Jednak ile to kosztuje?

Realizacja projektu składa się z dwóch etapów. Pierwszy to przeprowadzenie swapu, czyli montaż nowej jednostki napędowej, oraz doprowadzenie wszystkiego do takiego stanu, by samochód mógł się poruszać po drogach. Drugi etap obejmuje dalsze modyfikacje silnika, które doprowadzą do zwiększenia jego parametrów. Jeśli chodzi o część pierwszą, to oczywiście najwięcej wydamy na nowy motor. W tym przypadku zdecydowano się na jednostkę 1.8 Turbo pochodzącą z Bory. Komplet, czyli silnik, osprzęt (kolektory, turbosprężarka, wiązka, komputer, intercooler, filtr z węglem aktywnym, zestaw wskaźników oraz katalizator) skrzynia biegów, półosie i mechanizm zmiany biegów, kosztował około 5.500 zł. Oczywiście – można taniej. Bardzo często oszczędności jednak się mszczą  i „okazyjnie” kupione części bywają w złym stanie. Chytry traci więc dwa razy.

Do wspomnianej kwoty należy doliczyć wydatki związane z umieszczeniem nowego silnika pod maską i spięcie wszystkiego w jedną działającą całość. Przeróbka półosi, nowy intercooler, modyfikacja układu dolotowego, układ wydechowy, przeróbka deski rozdzielczej kosztuje ponad 3.000 zł. Trzeba mieć także przygotowane pieniądze na takie elementy, jak kształtowniki, płaskowniki, śruby potrzebne do zamontowania silnika czy wreszcie robociznę. Właściciel samochodu samodzielnie przeprowadził wymianę, więc kosztów związanych z pracą nie liczył w złotówkach, lecz w godzinach spędzonych w garażu czy warsztacie. Jak widać, w pierwszym etapie wydamy wcale niemało – prawie 9.000 zł.

Generalnie można na tym poprzestać i cieszyć się z jazdy autem z nowym silnikiem o seryjnych parametrach. Można również zrobić krok dalej i nieco zmodyfikować motor. Wzrastają oczywiście koszty, ale rośnie również krzywa mocy i momentu na wykresie. Coś za coś…

Pojawia się oczywiście pytanie, o ile poprawią się moment i moc w stosunku do poniesionych kosztów. Odpowiedź z pewnością się pojawi, gdy podliczymy wszystko. Zakres zmian, jakie zostały tu wprowadzone, jest szeroki. Zaczynając od wymiany turbosprężarki poprzez zastosowanie kutych korbowodów, modyfikację układu paliwowego, układu wydechowego, a skończywszy na strojeniu silnika. Dość wysoka jest również cena, jaką przyszło za to wszystko zapłacić. Po podliczeniu wychodzi mniej więcej tyle, co za pierwszy etap, czyli ok. 9.000 zł. Sumując otrzymujemy około 18.000 zł.

Czy warto tyle wydać? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, bo znajdą się tacy, którzy powiedzą, że nie, jak również osoby twierdzące, że owszem, warto. Rzeczywiście, to spory wydatek, ale trzeba zauważyć jedną rzecz. Samochód mechanicznie zmienił się nie do poznania. Z 95 KM, w które Scirocco fabrycznie było wyposażone, mamy 270 KM i 325 Nm momentu obrotowego. Choć przyszło za to słono zapłacić, frajda z jazdy tak przygotowanym autem rekompensuje wydatki.

Koszty – ile kosztują części do swapu

  1. Jednostka 1.8 Turbo AUM – silnik z osprzętem (kolektory, turbosprężarka, wiązka, komputer, intercooler, filtr z węglem aktywnym, zestaw wskaźników oraz katalizator), skrzynią biegów, półosiami i mechanizmem zmiany biegów ok. 5.500 zł
  2. Przeróbka półosi – 250 zł
  3. Zakup intercoolera (oryginalny nie pasuje) – 200 zł
  4. Przeróbka układu dolotowego do intercoolera – 200 zł
  5. Kolanka silikonowe i łączniki – 150 zł
  6. Filtr powietrza – od 50 zł
  7. Wykonanie układu wydechowego ze stali nierdzewnej – 1.800 zł
  8. Przeróbka deski rozdzielczej – 400 zł

 Tuning silnika po swapie – ile to kosztuje? 

  1. Turbosprężarka, kolektor wydechowy i zawór upustowy (westgate) – 3.000 zł
  2. Korbowody – 1.100 zł (sprowadzone z USA są o połowę tańsze. W Europie to koszt 2.200 – 2.600 zł)
  3. Wtryskiwacze 440 cm3/min – 500 zł/komplet
  4. Filtr powietrza – 400 zł
  5. Przepływomierz – 350 zł
  6. Zawór DV – 360 zł
  7. Przeróbka układu dolotowego – 250 zł
  8. Katalizator o większym przepływie – 700 zł
  9. Podłączenie układu wydechowego do nowej turbosprężarki – 800 zł
  10. Przewód olejowy – 100 zł
  11. EGT – 360 zł,
  12. Strojenie ECU – 1.200 zł.

W przedstawionych kosztach nie mamy uwzględnionych materiałów montażowych oraz robocizny. Wszystkie prace wykonał właściciel samochodu (oprócz strojenia i wykonania układu wydechowego). Zaznaczyć należy również, że wymieniony kwoty dotyczą tego konkretnego auta.

Robert Miłek, fot. Paweł Fabiś

Podobne

Volkswagen Jetta Hybrid. Limuzyna na benzynę i prąd

Kiedy inżynierowie wielu firm głowili się nad konstrukcją napędów hybrydowych, Volkswagen doskonalił kombinację bezpośredniego wtrysku paliwa i turbodoładowania. Silniki 1.4 TSI zaczęto montować w wielu modelach niemieckiego koncernu, w tym w hybrydowej Jetcie. Z jakim skutkiem? Przypominamy test modelu produkowanego w latach 2013-2016. Silnik spalinowy jest daleki od perfekcji. Hałasuje, drży, ma dużą masę i…

Tuning VW Golf 3 R32 widok z przodu

Golf 3 R32 – ciekawy projekt z silnikiem VR6

W sierpniu 1991 roku Volkswagen rozpoczął nową erę dzięki trzeciej generacji Golfa. Fanom VW kojarzy się z tym, że po raz pierwszy w nadwoziu tego typu znalazł się sześciocylindrowy silnik VR6. Przed nami Golf R32 Irka znanego jako "Bongo". W 1997 roku trzecia generacja została wycofana po wyprodukowaniu 4,83 miliona pojazdów. Tak dużo egzemplarzy w różnych wersjach sprawia, że nawet ponad dwie…