Unikatowy, pneumatyczny kabriolet BMW E36 328iC - Trends Magazines

Unikatowy, pneumatyczny kabriolet BMW E36 328iC

Tuning BMW E36 328iC widok z tyłu

Jak zmienić kabriolet w unikatowe auto? Niełatwo. Trudno jest znaleźć odpowiedni samochód, gdy ma się spore wymagania. Damian szukał auta z lat 90. z silnikiem o mocy przynajmniej 170 KM i w nienagannym stanie technicznym.

Przeglądając liczne portale aukcyjne mógł zdecydować się samochody różnych marek. Wybrał jednak leciwe E36 z bogatym wyposażeniem i atrakcyjnymi kołami BBS o szerokości 8 i 9 cali. Pojazd prezentował się na tyle ciekawie, że właściciel przez kilka tygodni nie zrealizował żadnej z planowanych modyfikacji.

Na początek koła i M-Pakiet

Pierwsze prace zaczął w 2009 roku. Poprzedni właściciel założył krótsze sprężyny i felgi, które postanowił zmienić. Przymierzał kilka kompletów obręczy, aż w końcu zdecydował się na koła z Porsche ‒ osiemnastki o szerokości 9 i 10,5 cala wraz z niskoprofilowymi oponami.

Tuning BMW E36 328iC widok z frontu

Dzięki zastosowaniu gwintowanego zawieszenia auto znacznie przybliżyło się do ziemi i poprawiło właściwości jezdne. Dołożonych zostało jeszcze parę gadżetów poprawiających wygląd ‒ nowe lampy z tyłu i z przodu, kompletny M-Pakiet czy windschott. Kolejny rok auto przejeździło na bardzo zbliżonym zestawie.

Tuning BMW E36 328iC reflektor przedni

Camber-plates czy poszerzenie rantów to drobiazgi w porównaniu z tym, co miało się wydarzyć za kilkanaście miesięcy. Przełomowy w realizacji projektu okazał się rok 2011.

Swap silnika M52B28

Wtedy Damian postanowił wprowadzić naprawdę duże zmiany w swoim kabriolecie. Wcześniej pod maską auta pracował 2,5-litrowy silnik o mocy 192 KM, jednak gdy tylko nadarzyła się okazja do zamontowania innej jednostki, od razu z niej skorzystał.

Tuning BMW E36 328iC napis 328i

Przeprowadzono montaż benzynowego M52B28. Sześciocylindrowiec uczynił z auta jeszcze większego sportowca i zainspirował Damiana do wprowadzenia kolejnych modyfikacji. Zachodziły one błyskawicznie.

Metamorfoza wnętrza

Największej metamorfozie poddano wnętrze, które po wielu latach codziennej eksploatacji trochę się zniszczyło. Aby przywrócić mu dawny blask i wyróżnić spośród innych „trójek”, Damian zainwestował w detale.

Tuning BMW E36 328iC fotele przednie

Z pewnością nie powstydziłby się ich rasowy demo car. Zamiast seryjnych foteli zamontowano głęboko wyprofilowane i wyjątkowo sztywne Vadery z M3, które zazwyczaj są czarne. Damian postanowił to zmienić. Pomarańczową skórą obszyto siedziska, boczki drzwiowe, a także dolną część deski rozdzielczej. Nietypowy kolor ładnie kontrastuje z czarnymi plastikami i ciemnym lakierem nadwozia. Trzeba przyznać, że to był odważny krok.

Tuning BMW E36 328iC dźwignia zmiany biegów

Następnie wokół środkowej części kokpitu założone zostały drewniane okleiny z topowych wersji prezentowanego kabrioletu. Do dziś polityka niemieckiego koncernu się nie zmieniła i wciąż trzeba dysponować sporym budżetem, żeby pozwolić sobie na kupno niektórych dodatkowych opcji.

Klima i audio

Warto wspomnieć o udogodnieniach, które obecnie są standardem nawet w klasie kompaktowej. Opisywany model został wyposażony w klimatyzację manualną, wymagającą w latach 90. dopłaty. Damian znalazł odpowiedniego dawcę i zainstalował automatyczny i wydajniejszy system rozprowadzania powietrza.

Tuning BMW E36 328iC kierownica i kokpit

Ponadto fabryczną kierownicę zastąpił wielofunkcyjnym kołem sterowym pokrytym skórą, natomiast w centralnej części deski rozdzielczej zgrabnie wkomponował 2-dinowy odbiornik Pioneer Avic HD z dyskiem twardym, nawigacją i sporych rozmiarów wyświetlaczem. Jednostka sterująca została podpięta pod seryjny zestaw głośników. Dźwięk przez nie generowany może i nie rozpieści zmysłów zapalonego audiofila, ale w samochodzie z otwieranym dachem nie to jest najważniejsze.

Koła raz jeszcze

Przeprowadzono jeszcze drobne zmiany karoserii. Kanciasta sylwetka cabrio z połowy lat 90. Wciąż prezentuje się nieźle, jednak katalogi z akcesoriami są na tyle bogate, że jest w czym przebierać.

Tuning BMW E36 328iC przednie koło i lapmy

Chcąc zgrabnie wzmocnić kontrast między perłowym lakierem a kołami, znów je zmieniono, tym razem na 3-częściowe siedemnastki OZ Futura o szerokości 9,5 i 11 cali. Ich ranty zostały wypolerowane na wysoki połysk, zaś rotory pomalowano pomarańczową farbą, aby nawiązać do koloru tapicerki. Ponadto przyciemniono przednie lampy i założono oryginalne żółte szkła wewnętrzne z wersji Yellow. Żółte halogeny, czarna nerka i kompletny pakiet M-Technik dopełniły stylizacji.

Tuning BMW E36 328iC z przodu

Pneumatyczne zawieszenie

Prezentowane cabrio wyróżnia się spośród innych podobnych aut rozwiązaniami technicznymi. Rzadko się zdarza, żeby w E36 stosowano stosunkowo drogie zawieszenie pneumatyczne. Czasem możemy je spotkać w odmianach coupé lub touring, ale nie w kabriolecie. Damian udowodnił, że nie ma rzeczy niemożliwych.

BMW E36 328iC sterowanie pneumatyką

Przez dwa miesiące sam złożył zestaw Air-Ride, jednak wymagało to rozebrania prawie połowy samochodu. Ten bardzo rozbudowany system ma regulację prędkości działania z możliwością sterowania każdym kołem osobno. W układzie znajdują się dwa zbiorniki na powietrze i pilot. Dawno nie widzieliśmy tak szybkiego mechanizmu pneumatycznego.

Tuning BMW E36 328iC tył auta z wydechem

Przy okazji rozłożenia beemki na części pierwsze Damian wymienił większość elementów odpowiadających na właściwą trakcję i tłumiących nierówności, a także zamontował customowy dyfer ze szperą i krótszym przełożeniem S3,45.

Trudno przejść obojętnie

Efekt prac może się podobać nawet właściwie każdemu. Trudno przejść obok prezentowanego auta obojętnie. Ogromnym nakładem sił i środków finansowych udało się stworzyć kabriolet jedyny w swoim rodzaju. Na tle podobnych E36 jest naprawdę wyjątkowy. Jeśli Damianowi uda się w przyszłości zainstalować turbosprężarkę lub wszczepić 8-cylindrowy silnik, uznamy dzieło za skończone.

Ciekawe czy zrealizował swój plan?

Piotr Mokwiński

Fot. autor

Tuning BMW E36 328iC widok z tyłu

BMW E36 328iC

SILNIK: M52B28, kolektor wydechowy z M50B25

ZAWIESZENIE: pneumatyczny układ Air-Ride z regulacją prędkości i możliwością sterowania każdym kołem oddzielnie, customowy dyfer ze szperą o krótszym przełożeniu S3,45; hamulce przeniesione z E46 330i, z przodu 325 mm, z tyłu 320 mm

KOŁA: 3-częściowe 17-calowe felgi OZ Futura o szerokości 9,5 i 11 cali, ranty wypolerowane na wysoki połysk, rotory pomalowane pod kolor tapicerki

NADWOZIE: kompletny M-Pakiet, przednie kierunkowskazy z modelu na rynek amerykański, przednie lampy delikatnie przyciemnione, z żółtymi wewnętrznymi szkłami z wersji Yellow, czarna nerka, żółte halogeny

WNĘTRZE: głęboko wyprofilowane Vadery z M3, wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą, klimatyzacja manualna zmieniona na automatyczną, oryginalny drewniany pakiet do kabrioletu, nowa skórzana tapicerka w kolorze pomarańczowym, 2-dinowe radio Pioneer Avic HD z dyskiem twardym i nawigacją

WŁAŚCICIEL: Damian

(BMW TRENDS 5/2012)

Podobne

Rozbite BMW M3

Kierowcy BMW najbardziej niebezpieczni na drodze – wynika z ankiety

Kierowcy których marek są najbardziej niebezpieczni na drodze według opinii publicznej? M.in. takie pytanie zadano w ankiecie przeprowadzonej przez rankomat.pl. Niechlubny tytuł przypadł marce BMW. BMW ma w Polsce niezbyt dobre opinie. Począwszy od wizerunku auta gangstera, przez stare zdezelowane egzemplarze uwielbiane przez "dresiarzy" aż po piratów drogowych w luksusowych modelach. Niestety, niechlubny stereotyp tej,…

Kupujemy używane cabrio BMW – E93 (2008-2013)

Wielu kierowców marzy o kabriolecie ze stajni BMW. Stan rzeczy przekłada się na sytuację na rynku wtórnym. Na okazyjny zakup serii 3 Cabrio lepiej nie liczyć. Szczególnie gdy szukamy wciąż świeżych modeli E93. BMW E93  następca E46 Cabrio  złamało wiele tabu. Było pierwszym kabrioletem koncernu ze sztywnym składanym dachem. Po raz pierwszy „trójka” Cabrio miała też…