Elektryczny Volkswagen z 1972 - T2 Elektro - Trends Magazines

Elektryczny Volkswagen z 1972 – T2 Elektro

Elektryczny VW Transporter T2

Napęd elektryczny nie jest wynalazkiem ostatnich lat – współczesna technologia po prostu pomogła w jego rozwoju. Eksperymenty z zasilanymi prądem samochodami, także dostawczymi, są prowadzone od ponad 45 lat.

Poszukiwanie alternatyw

Na początku lat 70. XX wieku przemysł samochodowy szukał alternatywnych, przyjaznych dla środowiska i przyszłościowych systemów napędowych. Trwający wówczas kryzys naftowy rozbudził świadomość coraz bardziej ograniczonych zasobów.
Na szczęście samochody nie są uzależnione od ropy czy benzyny. Równie dobrze można wyposażyć je w silnik elektryczny i odpowiednio pojemną baterię. Jednym z pionierów rozwoju takich koncepcji był koncern VAG, który w 1972 roku zaprezentował Volkswagena T2 Elektro Transporter – pierwszy w historii w pełni elektryczny samochód dostawczy.

„Napęd przyszłości” VW

Początki modelu sięgają 1970 roku, kiedy VW, z myślą o napędach przyszłości, utworzył centrum prognozowania technologicznego. Zatrudniony w nich dr inż. Adolf Kalberlah wraz z małym zespołem miał stworzyć pierwszy „napęd przyszłości” dla Volkswagena. Kalberlah, elektrochemik i specjalista od badań nad bateriami, idealnie pasował do pracy, której głównym celem było opracowanie rozwiązań przyspieszających rozwój elektrycznej mobilności.

Elektryczny VW Transporter T2 ładowanie
Gdy działania innych marek pozostawały jeszcze zawieszone w sferze teoretycznej, w pracach 10-osobowej grupy pionierów z Volkswagena nastąpił przełom – zespół Kalberlaha opracował system baterii, przetestował procesory sterujące silnikami i już po dwóch latach, w 1972 roku, na drogi wyjechał VW T2 z napędem elektrycznym. To niewielkie jak na współczesne standardy auto użytkowe miało 23 KM i rozpędzało się do 70 km/h. Jedno ładowanie pozwalało na pokonanie do 70 km. – Byliśmy dumni z naszego elektrycznego Transportera. Wydawał się idealną alternatywą na krótkie trasy: dla służb komunalnych, jako samochód serwisowy czy miejski samochód dostawczy – wspominał po latach Adolf Kalberlah.

Elektryczny VW T2 w akcji

Łącznie wyprodukowano 150–200 elektrycznych Volkswagenów T2. Większość trafiła do służb miejskich, gdzie była tak intensywnie eksploatowana, że niestety nie dotrwała do naszych czasów. Jeden z zachowanych samochodów można zobaczyć w Muzeum Volkswagena w Wolfsburgu. Pojazd jest często prezentowany podczas różnych targów wystaw motoryzacyjnych, udowadniając, że marka Volkswagen już wiele lat temu była pionierem elektromobilności, a współczesne pojazdy serii ID są kontynuacją idei, którą prawie 50 lat temu zaczął wprowadzać w życie Adolf Kalberlah.

Od T2 do ID Buzz Cargo

Najlepszym przykładem pionierskiej działalności na polu elektromobilności Volkswagena jest zaprezentowany w 2018 roku VW ID Buzz Cargo – inspirowany modelem T2, a technicznie rozwijający wcześniejsze pomysły marki na elektryczny samochód dostawczy. Osoby zainteresowane tematami związanymi z mobilnością elektryczną czy historią Volkswagena T2 Elektro mogą odwiedzić np. stronę internetową elektromobilnosc.com.pl, na której dostępnych jest również wiele artykułów odpowiadających na pytania co to jest elektromobilność, jakie mity zrodziły się wokół elektromobilności czy jakimi przywilejami cieszyć się mogą użytkownicy aut elektrycznych.

Łukasz Szewczyk
Fot. VW

Podobne

Nie są hybrydowe, ani zasilane wodorem. Toyota pokazuje pojazdy stricte elektryczne, ale jak zwykle idzie swoją drogą… – TECHNOLOGIA

Toyota prezentuje nowy ultrakompaktowy samochód elektryczny (BEV) w wersji produkcyjnej na Future Expo podczas Targów Motoryzacyjnych w Tokio 2019. Jego premiera na japońskim rynku jest planowana na 2020 rok. Pojazd będzie służył do poruszania się na krótkich dystansach w sposób przyjazny dla środowiska. Dwuosobowy samochód elektryczny został zaprojektowany z myślą o osobach, które codziennie pokonują…

ZEEKR 001 FR – 1265 KM, 2s do setki. Dziękuję, pozdrawiam.

Prawdopodobnie nie słyszałeś o aucie ZEEKR 001 FR. Nic nie szkodzi, tak naprawdę my też nie. To marka należąca do chińskiego holdingu Geely, która z hukiem wchodzi na rynek supersamochodów elektrycznych. To idealny model dla kogoś, kto chce wyróżnić się na tle superaut, a przy okazji być szybszym od wszystkich.  Czy tego chcemy, czy nie…