Prawie trafiło na złom - dziś jest dumą właściciela. Historia BMW 1802 - Trends Magazines

Prawie trafiło na złom – dziś jest dumą właściciela. Historia BMW 1802

BMW E10 1802 w trakcie jazdy

– Obejrzałem auto i dotarło do mnie, co zrobiłem. Niewiele brakowało, bym je odsprzedał koledze, a on by je pewnie zezłomował… – tak zaczął swoją opowieść Jakub Boryczko, właściciel wyjątkowego BMW E10.

BMW 1802 z 1973 roku

Serce Jakuba zabiło mocniej, kiedy wśród dziesiątek samochodów w komisie niedaleko Krakowa zauważył BMW 1802 z 1973 roku. Wyglądem przypominało model 2002, tylko silnik miało z BMW 1800 – jednostka 1.8 l o mocy 90 KM.

BMW E10 1802 przed renowacją

– Nie miałem wtedy pojęcia o restaurowaniu pojazdów, w garażu hobbystycznie pracowałem nad zabytkowymi motocyklami. Uzbierałem wymaganą kwotę i kupiłem to BMW. W odbudowie pomagała mi rodzina oraz pan Marek Gacek, którym bardzo dziękuję – wspomina. Motoryzacja pasjonowała go od lat. Jego pierwszym BMW było E36 316i, następne to E36 325i, E46 320i, E46 330ci, E91, a teraz także F20. To właśnie dzięki bawarskiej marce zakochał się w tylnym napędzie oraz w rzędowych 6-cylindrowych silnikach, a także prostej, ale ponadczasowej linii sedanów i coupé.

BMW E10 1802 widok z boku przed renowacją

Kilka lat odbudowy

Kiedy Jakub dotarł swoim nowo zakupionym E10 do domu, doszło do wycieku płynu chłodniczego. – Wtedy obejrzałem auto dokładnie i dotarło do mnie, co właściwie zrobiłem. Niewiele brakowało, bym je sprzedał koledze, a on by je pewnie zezłomował – opowiada. Odbudowa trwała kilka lat. Auto zostało rozebrane do ostatniej śrubki, a następnie kompletnie wyremontowane. Dziś cieszy oko i daje mnóstwo przyjemności z jazdy. – Ma całkowicie nową powłokę lakierniczą. Zawieszenie zostało odbudowane na oryginalnych elementach z ASO. Wszystkie elementy układu hamulcowego, kierowniczego są nowe. Silnik, skrzynia biegów, dyferencjał – po pełnej regeneracji – kontynuuje Jakub.

Klasyk z modyfikacjami

Silnik BMW E10 1802 przed renowacją

Na odbudowę tego modelu poświęcono mnóstwo czasu, ale najważniejsze jest to, że przeżywa drugą młodość. Najbardziej przykuwają uwagę przednia atrapa i okrągłe światła tylne. Szerokie drzwi bez ramek na szybie też dodają autu uroku.

Silnik BMW E10 1802 po renowacji

Wprowadzonych zostało kilka modyfikacji – rozpórki kielichów przedniego i tylnego zawieszenia, a silnik zasilany jest dwoma podwójnymi gaźnikami Weber DCOE40. Wewnątrz zamontowana została kierownica sportowa Petri oraz pasy bezpieczeństwa dla tylnej kanapy. – Lubię podróżować tym autem z całą rodziną. Wiem, że jedyna elektronika to jego oryginalne radio Blaupunkt oraz… smartfon – mówi.

Wyjątkowe auto

BMW E10 1802 widok z przodu po renowacji

Dlaczego jeszcze to auto jest wyjątkowe? Przede wszystkim daje frajdę z jazdy. Jakub startuje nim w Mistrzostwach Polski Pojazdów Zabytkowych. – Tak, kilka imprez już za mną. Z roku na rok obiecuję sobie, że będzie ich coraz więcej. Miłe jest to, że towarzystwo jest otwarte na młodych kolekcjonerów i chętnie pomaga mniej doświadczonym. Prób sportowych nie ma zbyt wiele, jednak tu liczy się bardziej opanowanie niż jazda na czas. Ciekawostką jest to, że w rywalizacji bierzemy udział całymi rodzinami i każdy ma co robić.

BMW E10 1802 na zlocie aut

Zarówno podczas zawodów, jak i podróży auto zwraca uwagę. Na jego widok ludzie uśmiechają się, machają, przesyłają pozdrowienia. Często też pytają, co to za model, o renowację i silnik. Jakub uwielbia jeździć E10 do pracy, uważa, że to kilkudziesięcioletnie auto z duszą poprawia mu humor.

Wnętrze BMW E10 1802

Przyznaję, wystarczy popatrzeć na załączone zdjęcia i na twarzy pojawia się uśmiech. Szczera radość. Pozostaje życzyć owocnych podróży i jeszcze więcej startów w rajdach!

Agnieszka Kujawa

Fot. Autorka

 

BMW E10 1802

SILNIK/NAPĘD:

M10,1766 ccm, 90 KM przy 5250 obr./min. i143 Nm przy 3000 obr./min., manualna skrzynia o 4 przełożeniach, seryjny dyferencjał, napęd na oś tylną,

ZAWIESZENIE/HAMULCE:

Zawieszenie: seryjne; tarcze hamulcowe z przodu, bębnowe na tylnej osi.

 

KOŁA/OPONY:

185/65 R13, felgi aluminiowe 13” pochodzące od modelu E21.

 

NADWOZIE:

seryjne

 

WNĘTRZE:

samochód oryginalny, wnętrze seryjne.

AUDIO:

oryginalne radio Blaupunkt z 1973 roku.

 

INNE:

0-100 km/h – 13,3 s, V-maks. 161 km/h

Uczestnik Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych

STYL:

samochód seryjny

WŁAŚCICIEL:

Jakub Boryczko

PODZIĘKOWANIA:

Dziękuje żonie Monice za cierpliwość

 

 

Podobne

Tuning BMW G30 by JMS widok z przodu

Szybka kosmetyka BMW serii 5 (G30)

Debiutujące w 2016 r. BMW G30 wciąż prezentuje się doskonale. Niemiecka firma JMS Fahrzeugteile przygotowała propozycję dla zainteresowanych niedrogą modyfikacją tego modelu. Im nowszy samochód, tym jego tuning zwykle jest droższy. To efekt ograniczonej podaży elementów – zwykle dostarczają je wyłącznie najbardziej renomowane firmy, jak również samo BMW w ramach linii M Performance. Próbę wyjścia…

Sprzęgło fabryczne czy wzmocnione? Poradnik

Sprzęgło jest jedną z najdroższych części eksploatacyjnych. Komplet wraz z dociskiem i - jeżeli jest potrzebne - dwumasowym kołem zamachowym, może kosztować przeszło dwa tysiące złotych. Stojąc przed koniecznością jego wymiany można wybierać między oryginałem i zamiennikiem. Można wybrać także sprzęgło wzmocnione lub oddać posiadaną już tarczę do zakładu, który w ramach regeneracji zastosuje okładziny…