Škoda „pomiziana” strusim piórem - Trends Magazines

Škoda „pomiziana” strusim piórem

To nie żart, to jeden z procesów w nowej lakierni ŠKODA w Mladá Boleslav. Obiekt może pomalować 168 000 sztuk karoserii w ciągu roku na jeden z 17 kolorów. Kubatura nowej hali jest równa objętości 265 basenów olimpijskich. Najnowsze technologie, robotyka i optymalizacja. Skąd więc wzięły się tam strusie pióra i do czego służą? Zapraszamy do lektury.

Karoserie trafiają do lakierni prosto ze spawalni. Najpierw poddawane są dokładnemu czyszczeniu, odpylaniu i odtłuszczaniu, a następnie zanurzane są w kąpieli wodnej o temperaturze 60°C. Przygotowanie do malowania obejmuje także fosforanowanie, dzięki czemu kolejne warstwy lakieru lepiej przylegają do powierzchni samochodu. Kolejnym krokiem jest kataforeza. Jest to proces nakładania powłoki antykorozyjnej polegający na zanurzeniu nadwozia w roztworze farby z przepływającym przez nią ładunkiem elektrycznym. Naładowane cząsteczki farby docierają do nawet najbardziej niedostępnych miejsc. Antykorozyjna warstwa zyskuje swoje właściwości po utrwaleniu w temperaturze 180°C przez 56 minut.

Kolejny etap obejmuje zaślepienie wszelkich otworów, by lakiery nie dostały się do wnętrza karoserii. Następnie na uszczelnione powierzchnie robot nakłada materiał ochronny, plastizol, dodatkowo je zabezpieczając. Po ponownym odpyleniu karoserii nakładana jest farba podkładowa. Nadwozie trafia po raz kolejny do specjalnego pieca z nadmuchem gorącego powietrza. Tym razem utwardzanie bazy i plastizolu przebiega w temperaturze 160°C i trwa 40 min.

Przed właściwym malowaniem karoseria trafia do pomieszczenia, w którym specjalne wałki wykonane ze strusich piór odkurzają nawet najmniejsze cząsteczki brudu i kurzu. Następnie podwozie przemieszcza się linią do lakierni, gdzie roboty precyzyjnie natryskują jedną lub dwie warstwy farby, jeśli wykończenie ma być metaliczne.

Polakierowane elementy trafią na kwadrans do pieca gdzie są utrwalane w temperaturze 85°C, po czym pokrywane są kolejną, przeźroczystą warstwą nadającą powierzchni połysk, twardość i ochronę przed zarysowaniami. Ta warstwa również jest utrwalana w wysokiej temperaturze.


Zamów prenumeratę

 

Zanim karoseria opuści lakiernię poddawana jest ostatecznej kontroli przez pracowników. W lakierni większość procesów jest zmechanizowana, a pracownicy czuwają nad prawidłową pracą maszyn. Na niektórych etapach ludzka kontrola jest jednak niezastąpiona, ponieważ tylko doświadczeni specjaliści potrafią zidentyfikować drobne wady. Ewentualne niedoskonałości lakiernicze, niewidoczne dla niewprawnego oka są usuwane i polerowane. W ostatnim etapie nadwozia kierowane są do hali końcowego montażu.

Podobne

Silnik BMW X6 40d (E71)

Podatek od mocy silnika? 300 KM = ponad 3000 zł

Pomysł wprowadzenia podatku od mocy silników pojawił się we Włoszech i zakłada, że właściciele mocnych pojazdów będą musieli płacić ponad 90 zł za każdy 1 kW.  Samochody o mocy przekraczającej 185 kW (252 KM) będą płacić 20 euro (ok 93 zł) za każdy 1 kW powyżej tej liczby. W przeliczeniu wychodzi ok. 68 zł za…

VW_up!_tuning_4engine

Ten VW up! ma 300 KM i napęd 4×4 – TUNING

300-konny silnik, stały napęd 4x4 z blokadami i ceramiczne sprzęgło. Brzmi co najmniej jak opis samochodu, który Volkswagen Motorsport wystawiał do WRC, ale stanowi wyciąg z danych technicznych up! przygotowanego w Nowym Sączu. Produkowany od 2011 r. up!, choć jest najmniejszym modelem Volkswagena, ma zadatki na sportowe auto. W seryjnym wydaniu waży niewiele (poniżej 900…