Silnik V12 BMW
Marka BMW pierwsze kroki w przemyśle stawiała jako producent silników do samolotów. Spuścizną tej epoki jest ważący ponad pół tony silnik V12 o pojemności prawie 47 litrów z 1925. Nie pomyliliście się, to mniej więcej tyle co 8 silników V12 serii M70/S70.
BMW Aircraft VI V12 używany był aż do lat 30-tych XX wieku do napędu ciężkich bombowców Heinkel He 111. Ze względu na specyficzną budowę cylindry po prawej stronie mają po cztery litry pojemności, a przeciwne tylko 3,82. Nominalna pojemność silnika to 46,92 litra. Szacuje się, że moc silnika to grubo ponad 500 KM, a najczęściej padająca wartość to 750 KM. Silnik konsumuje 200 litrów benzyny na godzinę pracy.
Procedura startu silnika:
BRUTUS
W latach 90-tych. Potężne V12 zostało osadzone na ramie pojazdu pożarniczego z USA z pierwszej dekady XX wieku. Za ten mariaż odpowiedzialni są Niemcy z Muzeum Sinsheim. Auto ma 3-biegową skrzynię manualną i napęd łańcuchowy na tylną oś.
Tylne koła jako jedyne posiadają również hamulce, które zdają się mieć charakter symboliczny. Kierowca, lub jak kto woli pilot, nie jest w żaden sposób oddzielony od silnika i siedzi w bezpośrednim sąsiedztwie ziejącego ogniem potwora V12. Samochód przypomina auta przedwojenne, ale przezdewszstkim wygląda jak coś, czym jeździłby sam diabeł. Ów diabłem okazał się być Jeremy Clarkson, który jeździł Brutusem w kultowym brytyjskim show Top Gear. Właśnie dzięki temu występowi to monstrum zyskało popularność na całym Świecie.
Film Top Gear:
źródła: topgear.com; Domien Polder (C) 2010