Jakie są trzy najpopularniejsze słowa na świecie? Wieść gminna niesie, że to obecny na wielu przedmiotach napis „Made in China”. Kiedyś był traktowany z uśmiechem politowania. Wnikliwe kontrole jakości i kreatywność w tworzeniu nowych produktów sprawiły, że Chińczycy nie mają czego się wstydzić. Także, gdy sprawy tyczą się motoryzacji.
Doskonałym przykładem umiejętności inżynierów z Kraju Środka jest Performance Project Volkswagen 430R, czyli podjęta przez firmę Aspec próba zmodyfikowania Scirocco. Dla najbardziej sportowego modelu z aktualnej oferty Volkswagena Aspec przygotował komplety pakiet stylistyczny z włókna węglowego.
Nie jest on propozycją dla amatorów dyskretnego tuningu. Trzeba jednak przyznać, że ostentacyjne elementy nieźle komponują się z bryłą nakreśloną przez Waltera de Silva. Liczne wloty powietrza i znacznie poszerzone nadwozie mogą budzić skojarzenia z rajdówkami kultowej grupy B. Aż szkoda, że Aspec nie poszło na całość i nie wyposażyło Scirocco w napęd na cztery koła.
Przydałby się, gdyż Aspec wycisnął z silnika 2.0 TSI aż 430 KM. Szczegóły modyfikacji nie zostały ujawnione. Można jednak w ciemno typować, że motor otrzymał kute tłoki, turbosprężarkę o większej średnicy, bardziej wydajny intercooler czy mniej restrykcyjny wydech. Ostatni z wymienionych jest wyposażony w klapy sterujące przepływem spalin.
Miejsce seryjnych felg zajęły kute obręcze Aspec MF77 o średnicy 19 cali z ogumieniem 245/35. Sprężyny wyprodukował Eibach – kooperant chińskiego tunera. Z fabrycznym wydaniem nie mają też nic wspólnego hamulce. Na przód trafiły 6-tłoczkowe zaciski Aspec-alcon, pływające tarcze o średnicy 380 mm, przewody hamulcowe w oraz klocki Pagid. Tylne koła są hamowane przez 343-milimetrowe tarcze i zaciski z czterema tłoczkami.
Początkowo projekt PPV430R był prezentowany wyłącznie w formie komputerowych grafik. Złośliwi twierdzili, że Aspec nie będzie w stanie stworzyć tak ciekawego pojazdu. Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać. Firma Aspec ucięła wszelkie spekulacje, publikując zdjęcia podrasowanego Scirocco na torze.
fot. Aspec