40 lat quattro - HISTORIA - Trends Magazines

40 lat quattro – HISTORIA

Dokładnie czterdzieści lat temu koncern z Ingolstadt podczas Międzynarodowej Wystawy Motoryzacyjnej w Genewie pokazał po raz pierwszy Audi quattro, wywołując w ten sposób spore poruszenie w branży.

Audi quattro to pierwszy w historii przypadek, w którym sportowe coupé  dostępne było jako pojazd z napędem na cztery koła. Jego 147 kW/200 KM mocy pochodziło ze wzmocnionej wersji 2.2-litrowego, turbodoładowanego, pięciocylindrowego silnika zaprezentowanego po raz pierwszy jesienią 1979. Wcześniej ta koncepcja napędu zarezerwowana była wyłącznie dla ciężarówek i samochodów terenowych. Pomysł skonstruowania takiego samochodu narodził się zimą na przełomie lat 1976/1977, podczas testów Volkswagena Iltis, tworzonego wtedy przez Audi na potrzeby niemieckiej armii. Doskonałe właściwości jezdne tego modelu na lodzie i na śniegu, skłoniły inżynierów Audi do zamontowania tego rodzaju napędu w seryjnie produkowanym Audi 80. 

Audi quattro zadebiutowało w sportach motorowych na początku roku 1981 na Rajdzie Jänner w Austrii. Dynamiczny napęd na cztery koła rodem z Ingolstadt zrewolucjonizował w ten sposób rajdy i wyścigi samochodowe na całym świecie. To dzięki Audi quattro owiana złą sławą rajdowa Grupa B do dziś jest legendarną formuła rajdów samochodowych i przez wielu uznawana jest za szosowy odpowiednik F1. To jednak temat na osobną historię…

Podobne

Panamera, czyli Porsche dla czworga – HISTORIA

Porsche dla czworga – w ciągu ponad 70-letniej historii firmy inżynierowie Porsche nie raz powracali do tego pomysłu. Prototypy takie jak Typ 530 bazujący na modelu 356, przedłużone warianty 928 czy czterodrzwiowe coupé Typ 989 nie trafiły jednak do seryjnej produkcji. Na początku nowego tysiąclecia Porsche powzięło decyzję o zaprojektowaniu czterodrzwiowej limuzyny z nadwoziem typu…