Korzenie marki BMW sięgają 1916 roku. W czasie pierwszej wojny światowej i tuż po niej przedsiębiorstwo produkowało silniki lotnicze. Przypomina o tym logo marki – pracujące śmigło w barwach flagi Bawarii. Od 1923 roku BMW produkowało motocykle. Historia pierwszego samochodu z biało-niebieską szachownicą sięga 1927 roku.

Producent oferował nadwozia typu coupé, sedan, roadster oraz – najbardziej popularne – kombi. Klienci mogli także zamówić podwozie do samodzielnej zabudowy. Efekty prac niezależnych firm nadwoziowych niejednokrotnie przyćmiewały wygląd seryjnego Dixi. Do drogowych spotkań identycznie wyglądających pojazdów dochodziło sporadycznie, gdyż zamawiający miał wpływ na ostateczny kształt nadwozia oraz zastosowane detale.
We wszystkich przypadkach źródłem sił napędowych był 4-suwowy 4-cylindrowy silnik o pojemności 750 ccm i mocy 15 KM. Niewiele, jednak w zupełności wystarczało do wprawiania w ruch najwyżej 440-kilogramowego 3/15 PS DA 1. Samochód przyśpieszał od 0 do 40 km/h w 10 sekund. Prędkość maksymalna sięgała 75 km/h. Siły napędowe trafiały na tylną oś za pośrednictwem 3-biegowej skrzyni. Tylna oś odpowiadała również za wytracanie prędkości – przy jej kołach osadzono hamulce obsługiwane pedałem. Na przednie koła działał hamulec ręczny. Warta uwagi jest ekonomika podróżowania – większość źródeł podaje, że Dixi spalało 5,5-6,0 l/100 km.

W czerwcu 1929 roku BMW przedstawiło 3/15 DA 2. Wyglądem samochód nie różnił się znacznie od poprzednika, ale zmian było sporo. Auto zostało poszerzone o 10 centymetrów, pozbawione masywnych progów i wyposażone w nową atrapę chłodnicy z logo BMW. Wydzielono niewielki bagażnik, a przednie fotele wyposażono w regulację. Samochód miał też szersze opony oraz sterowane pedałem hamulce przy wszystkich kołach. Dla 3/15 DA 2 przewidziano dwudrzwiowe nadwozia. Klienci mogli wybierać między sedanem, kabrioletem oraz wersją użytkową. Źródłem napędu pozostał 4-cylindrowy silnik o pojemności 748 ccm i mocy 15 KM. Łącznie wyprodukowano blisko 16 tysięcy egzemplarzy DA 2.

Smukłe nadwozie roadstera miało 3,1 metra długości. Podnosząc stopień sprężania, instalując zoptymalizowany układ dolotowy oraz modyfikując wydech wyciśnięto z niecałych 750 ccm 18 KM, które umożliwiały rozpędzenie Wartburga do 90 km/h. DA 3 również był produktem licencyjnym, bazującym na Austinie Seven Ulster. Obecnie fanom motoryzacji Wartburg nie kojarzy się najlepiej, więc wyjaśnijmy, że była to nazwa zamku leżącego nieopodal Eisenach – miasta, w którym znajdowała się fabryka BMW. Warto również dodać, że Wartburg Sport powstawał w tej samej fabryce co enerdowski Wartburg.

Ostatnie z samochodów serii 3/15 opuściły mury fabryki BMW w 1932 roku, kiedy wygasła licencja wykupiona od Austina. Łącznie w Eisenach powstało blisko 29 tysięcy BMW DA. Nie były innowacyjne, jednak pozwoliły marce przetrwać trudny czas wielkiego kryzysu. Bezpośrednim następcą serii DA został model 3/20 PS. Samochód został w całości opracowany przez inżynierów BMW. Konstruktorzy położyli największy nacisk na powiększenie kabiny oraz dopracowanie zawieszenia. Kto chciałby cieszyć się jednym z nich, musi przygotować ok. 12 – 16 tysięcy euro. Na tyle są wyceniane najliczniej wyprodukowane BMW DA 2.
| BMW DA 2 | |
| Silnik | 748,5 ccm, 4-cylindrowy dolnozaworowy, chłodzony cieczą, gaźnik Solex, stopień sprężania – 5,6:1 |
| Moc maks. | 15 KM przy 3000 obr./min |
| Skrzynia biegów | 3-stopniowa niezsynchronizowana |
| Układ hamulcowy | bez wspomagania, bębnowy |
| Masa | 420 – 440 kg |
| Koła | 19 x 3,50 |
| V maks. | 75 km/h |
Łukasz Szewczyk, Fot. BMW



