Silnik V16 w BMW serii 7, czyli "Złota Rybka" - CIEKAWOSTKI - Trends Magazines

Silnik V16 w BMW serii 7, czyli „Złota Rybka” – CIEKAWOSTKI

Przedstawiamy BMW 7 typoszeregu E32 z silnikiem V16 pod maską. Tak, nie przewidziało Wam się- V16. „Oto, co dzieje się, kiedy pozwalasz swoim inżynierom na kreatywność”, brzmi wiadomość od BMW Group Classic.

BMW 7 E32 V16 Goldfisch

W 1987 roku BMW chciało wypróbować nowy rodzaj silnika. Wzieli więc motor V12 i dołożyli 4 kolejne cylindry. Po rocznych pracach inżynieryjnych powstał 6,7-litrowy potwór o kryptonimie „Goldfisch” („Złota Rybka”). Miał on nieco ponad 400 KM. Tak cudowny silnik wymagał odpowiedniego nadwozia. Rolls Royce nie należał jeszcze do BMW, a E31 nie było jeszcze na świecie. Dlatego inżynierowie z Monachium zdecydowali się na umieszczenie go w limuzynie E32. Układ V16 wymusza umieszczenie 8 cylindrów w jednym rzędzie, co z kolei ma wpływ na ogólny rozmiar jednostki napędowej. Właśnie dlatego układ chłodzenia nie zmieścił się w komorze silnikowej i został przeniesiony na tył pojazdu. Dlatego też po bokach mamy przepiękne tunele Venturiego, które zasysają powietrze do chłodnic w bagażniku. Gorące powietrze opuszcza pojazd przez wylot zlokalizowany w tylnej blendzie. Zwróćcie uwagę, jak prawy wlot powietrza jest wycięty przy wlewie paliwa. Dziś tak robi japoński Pandem w swoich body-kitach. Czy te modyfikaje to nie jest właściciwe taki „Pandem” do E32? Do tego zbudowany w fabryce! Wracając do V16, to BMW nigdy nie zbudowało produkcyjnej wersji.  Najprawdopodobniej nigdy też nie będzie motoru w takim układzie cylindrów, biorąc pod uwagę, że nawet V12 w dzisiejszych czasach walczy o przetrwanie…

BMW 7 E32 V16 Goldfisch
BMW 7 E32 V16 Goldfisch
BMW 7 E32 V16 Goldfisch
BMW 7 E32 V16 Goldfisch

 

 

Podobne

Używane BMW serii 8 E31. Zalety, wady i typowe usterki

Używane BMW serii 8 jest przykładem perfekcyjnego połączenia mocnych silników i wyszukanej techniki ze świetną linią nadwozia i wysokim komfortem jazdy. Czasu na zakup dobrego egzemplarza jest jednak coraz mniej. W historii BMW nie brakowało coupé z wyższej półki. W latach 1962–1965 koncern oferował model 3200 CS. Jego następcą było kultowe E9 (1968–1975), po którym…