1.9 TDI kończy 30 lat - Trends Magazines

1.9 TDI kończy 30 lat

Jednostka obrośnięta mitami i legendami kończy w tym roku 30 lat. Mowa o silniku 1.9 TDI, który zyskał sobie rzesze zwolenników i przeciwników. W Polsce auta z tymi silnikami to wciąż bardzo, bardzo częsty widok.

Wielu kojarzy silniki TDI z VW, ale popularne „ropniaki” pojawiły się po raz pierwszy pod maskami aut innej marki – Audi. Co prawda oznaczenie „TDI” pojawiło się już w 1989 roku, ale jako 2,5-litrowe R5. Mniejszy brat – 1.9 TDI zadebiutował w Audi 80 we wrześniu 1991 roku. 

Oczywiście powiązanie VW i TDI nie jest mylne, bowiem to właśnie ten koncern opracował technologię Turbocharged Direct Injection. Żadnej filozofii tutaj nie ma, to po prostu silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Technologię TDI cechowała bardzo dobra wydajność, dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa.

Dla porównania – wówczas w Audi 80 były oferowane dwa diesle 1.9 – TD i TDI. Ten pierwszy miał 75 KM i rozpędzał się do 100 km/h w czasie 17,5 s. TDI miał 90 KM i „setkę” osiągał w 14 sekund. Zużycie paliwa? 6,5 litra vs. 5,3 litra na korzyść TDI. Z liczbami nie ma co dyskutować.

Nie trudno się domyślić, że te jednostki TDI zachwyciły kierowców. Była to tak udana konstrukcja, że 90-konne TDI VP (z pompą wielowtryskową) oferowano aż do 2005 roku. Kolejny rozwój silnika 1.9 TDI to rok 1996 i dodatkowe 20 KM. 110-konne TDI trafiły nawet pod maskę Audi A6 C5. Te motory produkowano do 2005 roku. 

Witamy pompowtryskiwacze PD

Pomimo, że to jednostki z pompą wielowtryskową (VP) uchodzą wśród wielu za najbardziej niezawodne to jednak dopiero pojawienie się pompowtryskiwaczy spowodowało, że miliony kierowców pokochało silniki 1.9 TDI. Rozpiętość mocy (od 75 do nawet 160 KM), niskie zużycie paliwa i stosunkowo mała awaryjność wyróżniały te jednostki. Montowano je w wielu markach koncernu VW – Audi, Seat, Skoda. Także tunerom przypadł do gustu wyjątkowo podatny na przeróbki silnik 1.9 TDI. Udało im się wykrzesać z niego nawet 300 KM!

Jednostkę 1.9 TDI zastąpił silnik 2.0 TDI, również oparty o technologię pompowtryskiwaczy, ale to już zupełnie inna historia…

Konrad Maruszczak

5
Którą wersję 1.9 TDI uważacie za najbardziej niezawodną?

Jeden komentarz

  1. z 1.9tdi max na ropie to uzyskano 427KM z małym dymem wiec mozna jezdzic po miescie…..z nitro uzyskano ok.700KM ale to juz mocno dymi…nie nadaje sie do normalnej jazdy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

VW Typ3 Variant w czasie jazdy

Typ 3 – pierwszy uniwersalny Vokswagen

Pod koniec 1959 roku zarząd VW doszedł do wniosku, iż należy wzbogacić dotychczasową skromną ofertę. Podstawowe założenia dla konstruktorów nowego Volkswagena lat sześćdziesiątych były jasne - bardziej uniwersalny i nowocześniejszy samochód - VW Typ 3. Od T1 do T3 Klienci nie mieli bowiem dotychczas wielkiego wyboru. Produkowano tylko dwa auta: Garbusa (Typ 1) i Transportera…

VW Corrado R36 4-Motion widok z przodu

Pikantna wersja VW Corrado R36 4-Motion p swapie silnika

Produkowane od 1988 do 1995 Corrado to dla wielu samochód kultowy. Po trzech latach od zakończenia produkcji Scirocco 2 koncern VAG postanowił wykorzystać możliwości platformy A2 i ponownie zaprezentować klientom zwinne przednionapędowe coupé. Wóz był jednak dużo cięższy od poprzednika i firma zdecydowała się na nową nazwę, której etymologia odnosi się do hiszpańskiego czasownika correr…