1.9 TDI kończy 30 lat - Trends Magazines

1.9 TDI kończy 30 lat

Jednostka obrośnięta mitami i legendami kończy w tym roku 30 lat. Mowa o silniku 1.9 TDI, który zyskał sobie rzesze zwolenników i przeciwników. W Polsce auta z tymi silnikami to wciąż bardzo, bardzo częsty widok.

Wielu kojarzy silniki TDI z VW, ale popularne „ropniaki” pojawiły się po raz pierwszy pod maskami aut innej marki – Audi. Co prawda oznaczenie „TDI” pojawiło się już w 1989 roku, ale jako 2,5-litrowe R5. Mniejszy brat – 1.9 TDI zadebiutował w Audi 80 we wrześniu 1991 roku. 

Oczywiście powiązanie VW i TDI nie jest mylne, bowiem to właśnie ten koncern opracował technologię Turbocharged Direct Injection. Żadnej filozofii tutaj nie ma, to po prostu silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Technologię TDI cechowała bardzo dobra wydajność, dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa.

Dla porównania – wówczas w Audi 80 były oferowane dwa diesle 1.9 – TD i TDI. Ten pierwszy miał 75 KM i rozpędzał się do 100 km/h w czasie 17,5 s. TDI miał 90 KM i „setkę” osiągał w 14 sekund. Zużycie paliwa? 6,5 litra vs. 5,3 litra na korzyść TDI. Z liczbami nie ma co dyskutować.

Nie trudno się domyślić, że te jednostki TDI zachwyciły kierowców. Była to tak udana konstrukcja, że 90-konne TDI VP (z pompą wielowtryskową) oferowano aż do 2005 roku. Kolejny rozwój silnika 1.9 TDI to rok 1996 i dodatkowe 20 KM. 110-konne TDI trafiły nawet pod maskę Audi A6 C5. Te motory produkowano do 2005 roku. 

Witamy pompowtryskiwacze PD

Pomimo, że to jednostki z pompą wielowtryskową (VP) uchodzą wśród wielu za najbardziej niezawodne to jednak dopiero pojawienie się pompowtryskiwaczy spowodowało, że miliony kierowców pokochało silniki 1.9 TDI. Rozpiętość mocy (od 75 do nawet 160 KM), niskie zużycie paliwa i stosunkowo mała awaryjność wyróżniały te jednostki. Montowano je w wielu markach koncernu VW – Audi, Seat, Skoda. Także tunerom przypadł do gustu wyjątkowo podatny na przeróbki silnik 1.9 TDI. Udało im się wykrzesać z niego nawet 300 KM!

Jednostkę 1.9 TDI zastąpił silnik 2.0 TDI, również oparty o technologię pompowtryskiwaczy, ale to już zupełnie inna historia…

Konrad Maruszczak

5
Którą wersję 1.9 TDI uważacie za najbardziej niezawodną?

Jeden komentarz

  1. z 1.9tdi max na ropie to uzyskano 427KM z małym dymem wiec mozna jezdzic po miescie…..z nitro uzyskano ok.700KM ale to juz mocno dymi…nie nadaje sie do normalnej jazdy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

VW Passat B5 tuning od tyłu

Rewolucyjny Passat B5, o którym było głośno

Kamil otrzymał na VW Manii 2011 nagrodę dla właściciela Auta Sezonu 2011. Później udowodnił, że nie należy do osób spoczywających na laurach, dwukrotnie wprowadzając w swym Passacie rewolucyjne modyfikacje. (więcej…)

Używany VW Golf GTI V (2004–2008)

Jeszcze kilka lat temu był poza zasięgiem finansowym wielu kierowców. Obecnie piąta generacja GTI, uchodząca za jedną z najlepszych, jest do kupienia za niewielkie pieniądze. Czy warto kupić używanego VW Golfa GTI V?  Czwarta generacja Golfa GTI nie spełniła pokładanych w niej nadziei. Tym bardziej że Volkswagen zdegradował kultowe oznaczenie niemalże do rangi wersji wyposażeniowej.…