Oto jeden z najbardziej spektakularnych naturalnych krajobrazów pomiędzy Bretanią a Lazurowym Wybrzeżem. Miłośnicy sportów wodnych, pieszych wędrówek i wspinaczki znają go jako „francuski Wielki Kanion”: przełom rzeki Verdon w południowo-wschodniej części departamentu Alpy Górnej Prowansji.
W ciągu milionów lat rzeka Verdon wyżłobiła sobie tam drogę przez wapienne skały. Po obu stronach wąwozu o długości ponad 20 kilometrów kręte drogi prowadzą przez małe wioski i do popularnych punktów widokowych. Latem wielu kajakarzy szuka tam miejsca, gdzie mogliby rozpocząć swój spływ turkusowymi wodami Verdonu. Na drogach gruntowych i szutrowych prowadzących do brzegu MINI Cooper SE Countryman ALL4 ze specyficznym dla pojazdów hybrydowych napędem na wszystkie koła okazuje się być ciekawym środkiem transportu.
Plug-in, czyli ładowany z zewnątrz
System hybrydowy plug-in tego MINI składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego z technologią MINI TwinPower Turbo, który kieruje swoją moc na przednie koła, oraz z napędu elektrycznego działającego na tylne koła. Oba napędy dają razem moc systemową 162 kW (220 KM). Ponadto inteligentnie sterowane współdziałanie obu silników zapewnia odpowiedni do każdej sytuacji rozkład mocy zgodnie z zapotrzebowaniem. Akumulator wysokonapięciowy umieszczony jest głęboko pod tylną kanapą MINI Cooper SE Countryman ALL4. Dzięki temu również wersja hybrydowa tego wszechstronnego pięciodrzwiowego modelu ma bagażnik o pojemności od 405 do 1275 litrów zapewniający wystarczającą ilość miejsca na bagaż wakacyjny i sprzęt sportowy. Dwa kajaki górskie można łatwo przetransportować do przełomu Verdon na dachu największego modelu brytyjskiej marki za pomocą opcjonalnych relingów dachowych.
Rafting z MINI
Pomiędzy Castellane, a zalewem w Sainte-Croix miłośnicy raftingu znajdą idealne warunki do wymagających spływów w grzmiących wodach rzeki. Stopień trudności zależy w dużej mierze od prędkości nurtu, która jest regulowana przez zapory położone w górze rzeki. W okresie wakacyjnym nurt jest celowo przyspieszany dwa razy w tygodniu. W tych dniach doświadczeni kajakarze mogą cieszyć się szybkim spływem spienionymi wodami Verdonu przez kanion, którego wysokość dochodzi do 700 metrów
W latach 20. i 70. XX w. wybudowano w sumie pięć zapór, aby poskromić wody Verdonu, zaopatrywać okoliczne regiony w wodę oraz wytwarzać prąd za pomocą elektrowni wodnych. Najnowszym, a zarazem największym z powstałych w ten sposób zalewów jest Lac de Sainte-Croix, który stał się popularnym celem wycieczek. Latem woda, turkusowa dzięki wysokiej zawartości fluoru, osiąga przyjemne temperatury do kąpieli. Miłośnicy sportów wodnych, którzy wolą spokojniejsze rozrywki, mogą popłynąć od jeziora do kanionu Verdon kilka kilometrów w górę rzeki kajakami i rowerami wodnymi, aby podziwiać strome ściany skalne z dołu.
Ekologiczna enegria
Zbudowana za 95-metrową tamą Lac de Sainte-Croix elektrownia wodna wytwarza rocznie około 140 milionów kWh energii elektrycznej. Ta ekologicznie wytwarzana energia dostarczana jest do sieci zaopatrzeniowej otaczającego regionu. Dzięki temu również MINI Cooper SE Countryman ALL4 może naładować swój akumulator litowo-jonowy energią elektryczną ze źródeł odnawialnych na wieczornym postoju w Sainte Croix du Verdon. Akumulator wysokonapięciowy o pojemności energetycznej brutto wynoszącej 10,0 kWh potrzebuje do całkowitego naładowania z konwencjonalnego gniazdka domowego niecałe trzy kwadranse.
Uzupełnione lokalnie siłą natury rezerwy energii sprawiają, że MINI Cooper SE Countryman ALL4 jest gotowe do bezemisyjnej jazdy podczas wycieczek w okolicach Lac de Sainte-Croix. Wystarczy nacisnąć przełącznik eDrive, aby przestawić system napędowy na czysto elektryczną jazdę. W trybie MAX eDrive MINI Cooper SE Countryman ALL4 może na samym napędzie elektrycznym rozwinąć prędkość maksymalną 135 km/h. Podczas spokojnej jazdy po malowniczym krajobrazie południowej Prowansji pojemność akumulatora wysokonapięciowego pozwala na zasięg elektryczny wynoszący do 61 kilometrów.
Krótkie wycieczki bez silnika spalinowego
Na przykład krótkie wycieczki do zabytkowej górskiej wioski Moustiers-Sainte-Marie, do renesansowego zamku w Aiguines czy na pola lawendowe na północy Parku Regionalnego Verdon można odbyć zupełnie bez emisji dwutlenku węgla. Pojemność energetyczna wystarczy nawet do pełnego okrążenia zalewu. A jeśli po drodze pojawi się jeden czy drugi malowniczy objazd, automatycznie uruchomi się silnik spalinowy.