BMW E30 Coupé? w style German | BMW Trends

Zielonogórskie BMW E30 Coupé w style German

BMW E30 Coupé, tuning

BMW Mateusza to jeden z trzech zielonogórskich rodzynków. Realizacja projektu zbliża się ku finałowi i auto wygląda tak, jak właściciel sobie wymarzył, czyli zgodnie z definicją German Style’u. Zapytaliśmy go o historię zmian jego E30.

BMW E30 Coupé, tuning

Kiedy zaczęła się twoja przygoda z autami i BMW?

‒Początek to szkolne lata, a dokładniej nauka w samochodówce. Jeden z dobrych kolegów przyjechał na warsztaty nieco zmodyfikowanym BMW E30, które od razu wpadło mi w oko. Szybka i dość ekstremalna przejażdżka ułatwiła decyzję. Dźwięk, wygląd i tylny napęd w połączeniu z kontrolowanym poślizgiem było wszystkim, czego potrzebowałem do szczęścia. Wcześniejsze plany na Opla Omegę BFL V6 w pakiecie Irmschera (wcześniej oczkiem w głowie był Opel Vectra C ojca, poddawany odpowiednim modyfikacjom), czy BMW E38 zeszły na drugi plan.

BMW E30 Coupé, tuning

Zacząłem pierwszą pracę i odkładanie pieniędzy na wymarzone auto. Szukałem długo ‒byłem w Poznaniu, Wrocławiu, innych miastach, ale żaden z egzemplarzy nie spełniał moich oczekiwań. BMW E30, którego szukałem, musiało być zachowane w oryginale, zadbane i traktowane hobbystycznie. Wreszcie, gdy byłem za granicą, odebrałem telefon od brata, który nieustannie monitorował rynek. Już po chwili byłem pewien, że się uda. Auto zostało sprowadzone z Niemiec, było w całości oryginalne, do końca serwisowane w BMW, miało kompletną książkę serwisową. Krótko mówiąc, ideał. Po jeździe próbnej i dokładnym sprawdzeniu natychmiast je kupiłem.

BMW E30 Coupé, tuning

Patrząc na zdjęcia auta po zakupie i teraz, po modyfikacjach, widać wielką różnicę. Co zostało zmienione, aby uzyskać taki efekt?

‒Miałem wiele pomysłów, długo szukałem odpowiednich części. Najpierw starałem się przeprowadzić rozpoznanie, popróbować, poprzymierzać. Jako pierwszym zająłem się zawieszeniem. Wymieniłem je na Weitec UltraGT 60/40, ale po pewnym czasie stwierdziłem, że nie spełnia moich oczekiwań.

BMW E30 Coupé, tuning

Założyłem też felgi Keskin KT1 16 cali. Poszczęściło mi się też i nabyłem też tzw. rarytasy, m.in. przednie lampy typu Black Hella, przednią dokładkę z wersji IS czy oryginalne obrysówki z wersji amerykańskiej.

BMW E30 Coupé, tuning

W tym samym mniej więcej czasie zmieniłem zawieszenie na gwintowane oraz zamontowałem camber plates na przód, aby powiększyć negatyw. Później kupiłem koła, repliki felg BBS RS, w odpowiednich rozmiarach.

BMW E30 Coupé, tuning

Czym kierowałeś się w trakcie modyfikacji?

‒Tak jak wspominałem, starałem się przeprowadzić rozpoznanie. Inspiracji do stworzenia swojej własnej koncepcji na wymarzone auto poszukiwałem na forach polskich i zagranicznych. Najbliższa mi jest filozofia prezentowana przez BMW-SYNDYKAT.

BMW E30 Coupé, tuning


Zamów prenumeratę

Widać, że przeprowadziłeś sporo zmian we wnętrzu auta.

‒Stare było w idealnym stanie. Jasny welur, klasyczne radio Blaupunkta i wielki czteroramienny ster BMW. Jednak od zawsze najbardziej podobało mi się skórzane wykończenie. Idealną jasną welurową tapicerkę zastąpiłem więc czarną z BMW M3 E30, która podobno jest nie do zdobycia, a jednak mi się udało! Zamontowałem też małą kierownicę M-Technic 2, czarną podsufitkę i czarny dywan.

BMW E30 Coupé, tuning

Masz już na koncie jakieś nagrody?

Zostałem doceniony nagrodą na pierwszym w tym roku, otwierającym sezon, zlocie SAISONAUFTAKT CULT-STYLE w Rothenburgu. Zmotywowała mnie do ukończenia projektu i do dalszych działań. Ostatnio też moje E30 pozowało do ślubnej sesji zdjęciowej.

Życzymy zatem powodzenia na kolejnych imprezach miłośników BMW.

BMW E30 Coupé, tuning

BMW E30 Coupé, 1987 r.

SILNIK: oryginalny M20B20

BMW E30 Coupé, tuning

FELGI/OPONY: DARE MOTORSPORT RS 16 4x9J, opony: z przodu 195/45, z tyłu 215/40

ZAWIESZENIE: gwintowane „Home Made”, przód camber plates, oryginalne hamulce BMW

NADWOZIE: oryginalny lakier Delphin Metallic, lampy Black Hella i ksenony 4300 K, lampy, tylne na wzór MHW, oryginalna przednia dokładka i lotka tylna z wersji IS, oryginalne obrysówki z wersji amerykańskiej

WNĘTRZE: z M3 E30, mniejsza kierownica M-Technic 2, czarny dywan, czarna podsufitka

CAR-AUDIO: Alpine CDE-120RR, wzmacniacz Blaupunkta, GTA 270 SF, subwoofer Burmester z Porsche Panamera, głośniki Hertz DSK 130

(BMW TRENDS 4/2013)


Zamów prenumeratę

Podobne

Indywidualista Passat B1 typ33 Variant LS

Passat to samochód, którego przedstawiać nie trzeba. Model B5 jakiś czas temu zrewolucjonizował rynek do tego stopnia, że jego obecność na naszych drogach stała się czymś powszechnym. Wspomniana generacja znalazła również zwolenników wśród miłośników tuningu, do modyfikacji chętnie wykorzystujących dużych obręczy i pneumatycznego zawieszenia. Na temat Passata można mieć różne zdanie, ale auto Przemka na…

BMW 328 Ihle – czyste piękno oldtimerów

Już w latach trzydziestych dwudziestego wieku konkurencja w motosporcie była bardzo podobna do tej, którą mamy obecnie. Istniał Mercedes, Autounion (obecnie Audi) i oczywiście BMW. Zagranicznym rywalem było Bugatti. Większość konkurencji zdominowana była jednak przez pierwsze dwie firmy i BMW potrzebowało samochodu, którym mogłoby pokonać pozostałe niemieckie marki. Tak zrodziło się BMW 328, sportowy roadster,…