Z3 M Coupé z silnikiem 2JZ - Trends Magazines

Z3 M Coupé z silnikiem 2JZ

Speedhunters Z3 M Coupe 2JZ Rapid Garage

„But klauna”, bo tak mówi się o Z3 w wersji ze sztywnym dachem to jedno z najbardziej charakterystycznych BMW przełomu milenijnego. Już fabrycznie ten pojazd jest niezwykły i pieczołowicie opisaliśmy go dla Was TUTAJ. A co jeśli chcesz poprawić fabrykę? Rapid Garage w RPA znaleźli na to świetny sposób!

Desmond Rudman zbudował Z3 M Coupé ze swoim synem Jonathanem, który jest właścicielem Rapid Garage w Boksburgu w RPA. Kiedy Z3 M Coupé ujrzało światło dzienne w 1998 roku, Desmond bardzo chciał takie auto mieć, ale nie było go wtedy na to stać. Kiedy kilka lat później egzemplarz z drugiej ręki trafił do sprzedaży i cena była odpowiednia, to nabył samochód w wersji z silnikiem S54. Mój kuzyn kiedyś zawinął się na latarni w podobnym aucie – Z3 M Roadster. Dlatego wiem, że nawet seryjnie Z3 M potrafi być niezłym dzikiem. Ale Panowie w RPA chcieli wycisnąć z tego auta jeszcze więcej. Początkowo myśleli o wzmocnieniu silnika M Power, ale w tym samym czasie Jonathan usłyszał o ofercie kompletnego silnika 2JZ-GTE i odpowiedź była oczywista.

Galeria

2JZ-GTE

Seryjnie silnik 2JZ w wersji GTE ma dwie turbosprężarki i generuje około 300 KM. Ale kto mówi o seryjnym silniku? 2JZ to przecież legendarny silnik Toyoty, który do tej pory jest ulubionym motorem do modyfikacji. Podobno można złożyć kompletny silnik 2JZ-GTE nie mając ani jednej oryginalnej części, a jedynie kupując produkowane tuningowe części zamienne. Ten egzemplarz ma seryjny blok, ale został poddany kilku ulepszeniom: głowica ma zmodyfikowane kanały, jest inny kolektor dolotowy i pojedyncza turbosprężarka GT3076 z zaworem upustowym i wtryskiwacze DeatschWerks 960. W aucie jest większa przepustnica, cewki z silnika Chevroleta LS1 i symetryczny kolektor wydechowy ze stali nierdzewnej działający z customowym wydechem sparowanym z tylnymi tłumikami OEM.

Speedhunters Z3 M Coupe 2JZ Rapid Garage

Nie tylko silnik

Aby to wszystko działało, zastosowano ECU Spitronics Mercury2 i w zależności od ustawienia doładowania Z3 M Coupé legitymuje się teraz mocą od 400 KM do 536 KM. To wynik mierzony na kołach. Moc przenosi skrzynia biegów z Toyoty Hilux D4D z silnikiem wysokoprężnym i wzmocnione sprzęgło. Tylny most jest fabryczny od BMW. Jednym z założeń tego swapa było uczynienie go całkowicie odwracalnym, gdyby Panowie kiedykolwiek chcieli wrócić do silnika S54. To Z3 M Coupé ma także zawieszenie gwintowane KW Variant 2 Inox-Line i lepkie semi-slicki Yokohama Advan A048 – 225/35R18 z przodu i 265/30R18 z tyłu. Układ hamulcowy wyposażono w komponenty marki Ferodo Racing, co gwarantuje lepszą skuteczność wytracania prędkości.

Speedhunters Z3 M Coupe 2JZ Rapid Garage

Wygląd i wnętrze

Z3 M został przemalowany w Maserati Blu Passione Pearl z matowym lakierem bezbarwnym. Wnętrze Z3 M Coupé jest ponadczasowe i w dużej mierze pozostało seryjne. To powiedziawszy, dodano pełen zestaw wskaźników Prosport, dzięki czemu można w łatwy sposób kontrolować wydarzenia pod maską. Jest też nowa dźwignia i gałka zmiany biegów Toyoty.

Speedhunters Z3 M Coupe 2JZ Rapid Garage

Respekt

Wspominałem już o wypadku mojego kuzyna? Mając w głowie te wydarzenia sprzed lat zawsze czułem respekt do tego samochodu. Gdy jakiś czas temu robiłem zdjecia Z3 M Coupé do naszego magazynu BMW Trends to przyznam się, że bałem się w ogóle do niego wsiadać. Tym bardziej jestem pod dużym wrażeniem, że Panowie z Rapid Garage zdecydowali się na tak drastyczny wzrost mocy. Dodajmy do tego, że swap został przygotowany w taki sposób, że można samochód przywrócić do stanu fabrycznego. To pokazuje, że ten projekt jest zrobiony z szacunkiem do linii M Power i bardzo mi się podoba. Czy S54 kiedyś ponownie zawita pod maska? Pewnie nie, ale świadomość, że można zrobić to w każdej chwili jest bardzo budująca.

Speedhunters Z3 M Coupe 2JZ Rapid Garage

źródło: SPEEDHUNTERS & STEFAN KOTZE

Podobne

Nowe BMW M5 na Nürburgring

BMW za chwilę zaprezentuje odświeżone BMW serii 5. Oznacza to, że sportowa wersja limuzyny również doczeka się liftingu. Nowe M5 zostało przyłapane podczas testów na Nürburgring.   Sukces Obecna generacja M5 typoszeregu F90 jest jedną z najlepszych do tej pory. Wersja Competition oferuje 625 KM, które standardowo napędzają obie osie. To, co odróżnia M5 od…

BMW M4 Competition Cabrio z napędem M xDrive

Wszystko o nowym BMW M4 Competition Cabrio z napędem M xDrive

 BMW M4 Competition Cabrio z napędem M xDrive zapewnia na każdym z czterech miejsc fenomenalne wrażenia z jazdy. Produkcja nowego BMW M4 Competition Cabrio z napędem M xDrive rozpocznie się w lipcu 2021 r. w zakładach BMW w Dingolfing, gdzie z linii montażowej zjeżdżają również inne warianty nowego BMW M4 Coupé, BMW M5, BMW M8 oraz nowe BMW serii…