Wyjątkowy VW Touran 2.0 TDI po tuningu - Trends Magazines

Wyjątkowy VW Touran 2.0 TDI po tuningu

Tuning-VW-Touran-2.0-TDI-widok od tyłu

W szerokiej ofercie VW można odnaleźć praktycznie każdy rodzaj nadwozia. Utarła się jednak opinia, że tylko niektóre z nich nadają się do przeróbki. Jak błędne jest to twierdzenie, dowodzi przykład białego Tourana 2.0 TDI należącego do Fryderyka.

Najczęściej przeróbkom poddawane są auta kompaktowe. Spośród oferowanych przez koncern z Wolfsburga niekwestionowanym liderem jest Golf wszystkich generacji i w każdej wersji. Jednak coraz więcej fanów tuningu już na etapie szukania samochodu, który ma stać się bazą do przeróbek, rezygnuje z bestsellera VW. Dużą popularność zdobywają teraz sedany, takie jak Passat czy Bora. Niemniej jednak auta takie jak Touran ciągle wybierane są rzadziej.

Tuning-VW-Touran-2.0-TDI-widok z przodu

Jak z Tourana zrobić gwiazdę?

Fryderyk, właściciel prezentowanego samochodu, postanowił udowodnić, że przy odrobinie chęci i samozaparcia z rodzinnego auta także można zrobić gwiazdę. Jego Touran został wyprodukowany w 2005 roku. Fabrykę opuścił jako dość bogato wyposażona wersja z mocnym i ekonomicznym silnikiem 2.0 TDI. Fryderyk szybko uznał, że 140 koni mechanicznych to zdecydowanie za mało.

Tuning-VW-Touran-2.0-TDI-grill auta

Problem ten rozwiązał, zmieniając oprogramowanie komputera sterującego pracą silnika. Dzięki temu zabiegowi poprawiły się parametry motoru. Wkrótce potem seryjną turbosprężarkę zastąpił hybrydą, która o wiele wydajniej wtłaczała powietrze w cylindry diesla. Wynik tej operacji jest piorunujący 185 koni i 377 Nm sprawia, że na liczniku błyskawicznie pojawiają się trzycyfrowe liczby.

Tuning-VW-Touran-2.0-TDI-wnetrze

Poprawianie nadwozia

Po takich zabiegach należało zająć się prezencją wozu. Białe nadwozie, dość rzadkie w tym modelu, przyozdobił grill bez znaczka firmowego. To był dopiero wstęp do dalszych prac. Spostrzegawcze osoby natychmiast zauważą, że Touran ma inne tylne lampy. Pochodzą z modelu poliftingowego. Za sprawą tej drobnej zmiany tył auta prezentuje się naprawdę dobrze. Fryderyk zdecydował się też na przyciemnienie szyb. Wprawdzie zabieg ten, popularny zwłaszcza pod koniec lat 90., obecnie uchodzi za niegustowny, ale w tym przypadku, o dziwo, się sprawdził. Z pewnością dlatego, że przyciemnione szyby pięknie kontrastują z zadbanym białym lakierem.

Tuning-VW-Touran-2.0-TDI-felga mercedesa amg

Najważniejszą modyfikacją nadwozia są poszerzane nadkola. Touran fabrykę opuszcza na stosunkowo małych kołach, więc właściwie każde obręcze powyżej 18 cali robią wrażenie. Ale nie na Fryderyku, którego usatysfakcjonowały dopiero felgi liczące dwadzieścia cali wielkości i dziewięć cali szerokości. To repliki produktów AMG stworzonych dla Mercedesa. Opony BFGoodrich też są słusznych rozmiarów 225/30/20, choć nie od razu rzucają się w oczy. Aby auto nie wyglądało jak na szczudłach, konieczne było obniżenie zawieszenia.

Tuning-VW-Touran-2.0-TDI-silnik

Obniżanie zawieszenia

Zmodyfikowany rodzinny VW wyglądem dość swobodnie nawiązuje do stylu new wave. Jedną z charakterystycznych dla niego cech jest pneumatyczne zawieszenie, ale za tłumienie nierówności w Touranie odpowiadają klasyczne sprężyny. Zestaw gwintowanego zawieszenia TA-Technix sprawia, że auto siedzi przyklejone do ziemi, a koła ładnie wypełniają nadkola. Sztywność gwintu przydaje się również w zakrętach. Być może w niedalekiej przyszłości do opuszczania i podnoszenia samochodu nie będzie potrzeba kluczy.

Tuning-VW-Touran-2.0-TDI-felga z mercedesa amg

Poprawianie wnętrza Tourana

Wiemy już, że z zewnątrz Touran prezentuje się co najmniej dobrze, teraz zajrzyjmy do środka. Po oryginalnych fotelach pozostało już tylko wspomnienie, obecnie wszystkie siedziska pochodzą z modelu 2007. Jak mówi Fryderyk, teraz w aucie jest pięć naprawdę wygodnych miejsc siedzących i dwa prawie siedzące.

Tuning-VW-Touran-2.0-TDI-wnetrze

Aby wszystkim podróżowało się jeszcze przyjemniej, oryginalne radio zastąpione zostało małym kombajnem Blaupunkta. Model Travelpilot E dba o jakość dźwięku, przejmując jednocześnie część funkcji pokładowego komputera.

Tuning-VW-Touran-2.0-TDI-silnik

Wpada w oko

Tak zbudowane auto Fryderyk zaprezentował szerszej publiczności na VAG Event 2010. Wzbudzało prawdziwe zainteresowanie nie tylko dzięki ciekawym kołom, lakierowi czy stylowi, ale przede wszystkim dlatego, że jest naprawdę wyjątkowe.

Tuning-VW-Touran-2.0-TDI-naleki na szybie

Na razie w kraju jest niewiele rodzinnych aut zmodyfikowanych na równie wysokim poziomie. Może ten biały kruk stanie się jaskółką zwiastującą, że oto zmienia się podejście do nich.

Michał Grala

Fot. Mikołaj Urbański

Tuning-VW-Touran-2.0-TDI-tylna lampa

VW TOURAN 2.0 TDI,  2005 r.

SILNIK: 2.0 TDI, seryjnie 140 KM, po modyfikacji 185 KM i 377 Nm, zmiana oprogramowania przez Mariusza GOODHOOPE, zmodyfikowana turbina tzw. Hybryda.
ZAWIESZENIE: gwintowane TA-Technix.
UKŁAD HAMULCOWY: seryjny.
KOŁA/OPONY: wzorowane na AMG firmy TMC 9J20 cali ET35, opony: BFGoodrich G-Force Profiler 225/30/20.
NADWOZIE: lekko poszerzone nadkola, lampy tylne z poliftingowego modelu, atrapa przednia bez znaczka VW, przyciemnione szyby.
WNĘTRZE: nowsza wersja foteli z modelu 2007, pięć miejsc siedzących i dwa „prawie siedzące”.
AUDIO: Blaupunkt Travelpilot E.

(VW TRENDS 6/2010)

 

 

 

 

Podobne

Ile kosztowało nowe BMW E34?

Zapewne nie raz się nad tym zastanawialiście. Dziś podstawowa "piątka" to wydatek co najmniej 218 000 zł. A jak to wyglądało w czasach, gdy kultowe już E34 było sprzedawane w salonach? Niedawno pisaliśmy o BMW E36 i jego cenach, gdy auto było nowe. Postanowiliśmy "pogrzebać" dalej i sprawdzić inne modele bawarskiej marki. Tym razem pod…

Przepiękne BMW E10 2002

Aktualna oferta BMW liczy kilkanaście modeli. SUV-y, praktyczne auta rodzinne, samochody elektryczne, limuzyny oraz rasowe bolidy ze znaczkiem M. Każdy znajdzie coś dla siebie. Warto jednak pamiętać, że ponad pięćdziesiąt lat temu nie wszystko wyglądało tak kolorowo jak teraz. 9 grudnia 1959 roku losy BMW zawisły na włosku. Ze względu na słabą kondycję finansową bawarską…