Wyjątkowe i tajemnicze BMW E21 Convertible Peters Tuning 320/6 - Trends Magazines

Wyjątkowe i tajemnicze BMW E21 Convertible Peters Tuning 320/6

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-widok z przodu

Peters Tuning to firma, której nazwa nawet zagorzałym fanom niemieckiej marki niewiele mówi. Gdy umawiałem się z Pawłem, właścicielem opisywanego samochodu, nie sądziłem, że będę miał do czynienia z tak wyjątkowym modelem. Poznajcie BMW E21 Convertible Peters Tuning.

E21 jest wyjątkowym modelem dla niemieckiego producenta aut. To właśnie on jako pierwszy w historii nosił nazwę serii 3. Pierwsza trójka oferowana była tylko w dwóch typach nadwozia. Dostępne były dwudrzwiowy sedan oraz modyfikowana przez firmę Baur targa. Pod maską pracowały benzynowe silniki o czterech lub sześciu cylindrach ułożonych w rzędzie. Napęd? Oczywiście tylny. Klasyka gatunku. Samochód debiutował w 1975 roku, zastępując wysłużony i domagający się już następcy model serii 02.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-widok z przodu

BMW E21 jest dziś pełnoprawnym klasykiem. Cenionym, szanowanym i bardzo poszukiwanym. Nieczęsto widuje się go na naszych drogach. Nie może tego powiedzieć Paweł, który posiada kilka egzemplarzy E21. Jego najnowszym nabytkiem jest auto, o którego istnieniu wie niewielu.

 

Tajemnicza firma Peters Tuning

Peters Tuning to niemiecka firma tuningowa. Bardzo tajemnicza. Spróbujcie wpisać jej nazwę w wyszukiwarkę, a przekonacie się, o czym piszę.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-nalepka Peters Tuning

Adres WWW jest aktywny, ale próby jakiegokolwiek kontaktu mailowego spełzają na niczym. Wiadomo, że firma miała siedzibę w Padeborn. Jej specjalnością było przerabianie BMW E21 na otwarte wersje, pozbawione typowego dla odmiany Baur środkowego pałąka. Takich nietuzinkowych odmian E21 powstało 110, z czego tylko 20 miało całkowicie chowany dach. Właśnie taką wersję widzicie na zdjęciach.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-widok z boku

Nietypowa koncepcja kabrioletu E21

Egzemplarz należący do Pawła wyjechał z fabryki w kwietniu 1981 roku. Do pierwszej rejestracji doszło w roku 1982. Auto było typowym dwudrzwiowym sedanem w wersji 320/6. Po okresie trzyletniej gwarancji samochód trafił do firmy Peters Tuning. Dlaczego przeróbki nie odbyły się tuż po zakupie auta u dilera? Powód był dość oczywisty. Peters Tuning nie był tunerem autoryzowanym przez BMW. Tak gruntowne zmiany jak pozbycie się dachu sprawiłby, że gwarancja na nowe auto od razu przestałaby obowiązywać.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-widok z tyłu

Pierwszy właściciel przekazał auto firmie tuningowej, by przerobić je na kabriolet z dachem chowanym ręcznie w specjalnym miejscu nad bagażnikiem.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-widoz boku z założonym dachem

Dach został więc obcięty. Aby karoseria się nie złamała, od zewnątrz i od wewnątrz wzmocniono progi. To rutynowe modyfikacje zdecydowanie poprawiające sztywność i bezpieczeństwo konstrukcji. Podłogą zamontowano natomiast masywną przestrzenną kratownicę. Koncepcja dachu i sposób jego składania są oparte na rozwiązaniach z angielskich kabrioletów z lat 80.

 

Ciekawe BMW E21

Informacja o samochodzie dotarła do Pawła pocztą pantoflową. Jeden ze znajomych doniósł mu, że ciekawa E21 szuka nowego domu. Po obejrzeniu kilku zdjęć i krótkich oględzinach Paweł zdecydował się na jej kupno.

Auto było zdekompletowane i nie nadawało się do jazdy. Jednak najważniejsze elementy, takie jak konstrukcja dachu i wzmocnienie nadwozia, zachowały się w całości.

Poszycie dachu było w strzępach. W jego odtworzeniu pomógł ocalały szablon. Dzięki niemu dach jest w 100 proc. zgodny z oryginałem. Nie było to łatwe przedsięwzięcie, ale efekt robi piorunujące wrażenie! Kolor lakieru 087 Graphit Metallic, podobnie jak wspomnianego beżowego dachu, pozostał oryginalny.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-wzmocniony próg

Problemem, który pojawił się po latach eksploatacji auta, była rdza. Zaatakowała styki dachu z nadwoziem oraz podwozie w miejscu spawów konstrukcji wzmacniającej. Korozji uległa także duża kratownica pod podwoziem. Auto przeszło więc poważną naprawę blacharską i zostało pokryte lakierem w oryginalnym kolorze. Zabezpieczono wszystkie profile zamknięte. Podwozie zostało rozebrano niemalże do ostatniej śrubki, a następnie złożono z dużą dokładnością i zakonserwowane.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-kokpit

Zamontowano też felgi BBS Mahle 7×15 w rozmiarze 15 cali. We wnętrzu pięknie prezentuje się oryginalna welurowa tapicerka w grafitowym kolorze. Zdjęcia nie oddają uroku tego auta. Dopiero na żywo widać, jak niesamowity efekt udało się osiągnąć.

Numer rejestracyjny W21 Pawła wbrew pozorom nie jest przypadkowy i wiele mówi o aucie: cyfry oznaczają liczbę cylindrów oraz wersję silnikową. C na końcu to skrót od cabriolet.

 

Sześć cylindrów i 122 KM E21

Warto jeszcze wspomnieć o mechanice prezentowanego samochodu. Jak już wspomniałem, E21 wyjechało z fabryki jako wersja 320/6. Pod maską pracuje sześciocylindrowa benzynowa jednostka o pojemności dwóch litrów, wyposażona w gaźnik Solex 4A1. Maksymalna moc 122 KM osiągana jest przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 160 Nm i jest dostępny przy 4000 obr./min. Silnik współpracuje z pięciobiegową manualną przekładnią.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-silnik

Taki układ napędowy w typowym dwudrzwiowym E21 pozwala na osiągnięcie 100 km/h w około 12 sekund i gwarantuje prędkość maksymalną na poziomie 180 km/h. W przypadku opisywanego samochodu zarówno osiągi, jak i prędkość maksymalna są nieco gorsze. Ale nie osiągi są tu najważniejsze.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-zegary

Tutaj liczy się coś zupełnie innego – wyraźny pomruk sześciocylindrowego silnika i możliwość jazdy z otwartym dachem. Jeśli do tych aspektów dodamy nieco tajemniczą przeszłość oraz unikatowość, kontakt z tym autem zapewni wrażenia jedyne w swoim rodzaju.

 

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-widok z tyłu

BMW E21 Convertible Peters Tuning 320/6 1981 rok

SILNIK/ NAPĘD
Fabryczny silnik M20B20, R6, 1976 ccm, gaźnik Solex 4A1, 122 KM, 160 Nm, pięciobiegowa manualna skrzynia, napęd na tylną oś

 

ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Seryjne
KOŁA/ OPONY
BBS Mahle 7×15 cali, opony 195/55/15
NADWOZIE
Lakier 087 Graphit Metallic, obcięty dach, wzmocnione progi, przestrzenna kratownica podwozia, nowe poszczycie składanego dachu, kompletna naprawa blacharska
WNĘTRZE
Oryginalna grafitowa tapicerka z weluru
AUDIO
Radio Blaupunkt Mannheim 24
INNE
Powstało 110 sztuk tej wersji
STYL
OEM
WŁAŚCICIEL
Paweł

(BMW TRENDS 4/2020)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Test BMW i3s – elektryk robi wrażenie

Świetnie trzyma się drogi, ostro reaguje na polecenia wydawane kierownicą, a do 100 km/h bezszelestnie przyspiesza w 6,9 s. BMW i3s jest w stanie zrobić wrażenie nawet na zdecydowanych przeciwnikach aut elektrycznych. Pod koniec 2017 roku BMW i3 zostało poddane drobnej kuracji odmładzającej. Czy lifting zmienił i3 na lepsze? Owszem, gdyż w ofercie pojawiło się…

Garbus kamper z naczepą. O co tutaj chodzi?- CIEKAWOSTKI

Wiedzieliście, że poczciwy Garbus może być wykorzystany jako ciągnik siodłowy? W USA istniała specjalna naczepa kempingowa montowana do dachu, która była pieszczotliwie nazywana "The gooseneck", czyli gęsia szyjka. Podobno istniało tylko kilka sztuk. Na żywo raczej trudno będzie ją spotkać- dlatego zapraszamy na materiał filmowy z epoki! https://www.youtube.com/watch?v=SpwH9WeVEfU