Wyjątkowe i tajemnicze BMW E21 Convertible Peters Tuning 320/6 - Trends Magazines

Wyjątkowe i tajemnicze BMW E21 Convertible Peters Tuning 320/6

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-widok z przodu

Peters Tuning to firma, której nazwa nawet zagorzałym fanom niemieckiej marki niewiele mówi. Gdy umawiałem się z Pawłem, właścicielem opisywanego samochodu, nie sądziłem, że będę miał do czynienia z tak wyjątkowym modelem. Poznajcie BMW E21 Convertible Peters Tuning.

E21 jest wyjątkowym modelem dla niemieckiego producenta aut. To właśnie on jako pierwszy w historii nosił nazwę serii 3. Pierwsza trójka oferowana była tylko w dwóch typach nadwozia. Dostępne były dwudrzwiowy sedan oraz modyfikowana przez firmę Baur targa. Pod maską pracowały benzynowe silniki o czterech lub sześciu cylindrach ułożonych w rzędzie. Napęd? Oczywiście tylny. Klasyka gatunku. Samochód debiutował w 1975 roku, zastępując wysłużony i domagający się już następcy model serii 02.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-widok z przodu

BMW E21 jest dziś pełnoprawnym klasykiem. Cenionym, szanowanym i bardzo poszukiwanym. Nieczęsto widuje się go na naszych drogach. Nie może tego powiedzieć Paweł, który posiada kilka egzemplarzy E21. Jego najnowszym nabytkiem jest auto, o którego istnieniu wie niewielu.

 

Tajemnicza firma Peters Tuning

Peters Tuning to niemiecka firma tuningowa. Bardzo tajemnicza. Spróbujcie wpisać jej nazwę w wyszukiwarkę, a przekonacie się, o czym piszę.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-nalepka Peters Tuning

Adres WWW jest aktywny, ale próby jakiegokolwiek kontaktu mailowego spełzają na niczym. Wiadomo, że firma miała siedzibę w Padeborn. Jej specjalnością było przerabianie BMW E21 na otwarte wersje, pozbawione typowego dla odmiany Baur środkowego pałąka. Takich nietuzinkowych odmian E21 powstało 110, z czego tylko 20 miało całkowicie chowany dach. Właśnie taką wersję widzicie na zdjęciach.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-widok z boku

Nietypowa koncepcja kabrioletu E21

Egzemplarz należący do Pawła wyjechał z fabryki w kwietniu 1981 roku. Do pierwszej rejestracji doszło w roku 1982. Auto było typowym dwudrzwiowym sedanem w wersji 320/6. Po okresie trzyletniej gwarancji samochód trafił do firmy Peters Tuning. Dlaczego przeróbki nie odbyły się tuż po zakupie auta u dilera? Powód był dość oczywisty. Peters Tuning nie był tunerem autoryzowanym przez BMW. Tak gruntowne zmiany jak pozbycie się dachu sprawiłby, że gwarancja na nowe auto od razu przestałaby obowiązywać.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-widok z tyłu

Pierwszy właściciel przekazał auto firmie tuningowej, by przerobić je na kabriolet z dachem chowanym ręcznie w specjalnym miejscu nad bagażnikiem.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-widoz boku z założonym dachem

Dach został więc obcięty. Aby karoseria się nie złamała, od zewnątrz i od wewnątrz wzmocniono progi. To rutynowe modyfikacje zdecydowanie poprawiające sztywność i bezpieczeństwo konstrukcji. Podłogą zamontowano natomiast masywną przestrzenną kratownicę. Koncepcja dachu i sposób jego składania są oparte na rozwiązaniach z angielskich kabrioletów z lat 80.

 

Ciekawe BMW E21

Informacja o samochodzie dotarła do Pawła pocztą pantoflową. Jeden ze znajomych doniósł mu, że ciekawa E21 szuka nowego domu. Po obejrzeniu kilku zdjęć i krótkich oględzinach Paweł zdecydował się na jej kupno.

Auto było zdekompletowane i nie nadawało się do jazdy. Jednak najważniejsze elementy, takie jak konstrukcja dachu i wzmocnienie nadwozia, zachowały się w całości.

Poszycie dachu było w strzępach. W jego odtworzeniu pomógł ocalały szablon. Dzięki niemu dach jest w 100 proc. zgodny z oryginałem. Nie było to łatwe przedsięwzięcie, ale efekt robi piorunujące wrażenie! Kolor lakieru 087 Graphit Metallic, podobnie jak wspomnianego beżowego dachu, pozostał oryginalny.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-wzmocniony próg

Problemem, który pojawił się po latach eksploatacji auta, była rdza. Zaatakowała styki dachu z nadwoziem oraz podwozie w miejscu spawów konstrukcji wzmacniającej. Korozji uległa także duża kratownica pod podwoziem. Auto przeszło więc poważną naprawę blacharską i zostało pokryte lakierem w oryginalnym kolorze. Zabezpieczono wszystkie profile zamknięte. Podwozie zostało rozebrano niemalże do ostatniej śrubki, a następnie złożono z dużą dokładnością i zakonserwowane.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-kokpit

Zamontowano też felgi BBS Mahle 7×15 w rozmiarze 15 cali. We wnętrzu pięknie prezentuje się oryginalna welurowa tapicerka w grafitowym kolorze. Zdjęcia nie oddają uroku tego auta. Dopiero na żywo widać, jak niesamowity efekt udało się osiągnąć.

Numer rejestracyjny W21 Pawła wbrew pozorom nie jest przypadkowy i wiele mówi o aucie: cyfry oznaczają liczbę cylindrów oraz wersję silnikową. C na końcu to skrót od cabriolet.

 

Sześć cylindrów i 122 KM E21

Warto jeszcze wspomnieć o mechanice prezentowanego samochodu. Jak już wspomniałem, E21 wyjechało z fabryki jako wersja 320/6. Pod maską pracuje sześciocylindrowa benzynowa jednostka o pojemności dwóch litrów, wyposażona w gaźnik Solex 4A1. Maksymalna moc 122 KM osiągana jest przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 160 Nm i jest dostępny przy 4000 obr./min. Silnik współpracuje z pięciobiegową manualną przekładnią.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-silnik

Taki układ napędowy w typowym dwudrzwiowym E21 pozwala na osiągnięcie 100 km/h w około 12 sekund i gwarantuje prędkość maksymalną na poziomie 180 km/h. W przypadku opisywanego samochodu zarówno osiągi, jak i prędkość maksymalna są nieco gorsze. Ale nie osiągi są tu najważniejsze.

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-zegary

Tutaj liczy się coś zupełnie innego – wyraźny pomruk sześciocylindrowego silnika i możliwość jazdy z otwartym dachem. Jeśli do tych aspektów dodamy nieco tajemniczą przeszłość oraz unikatowość, kontakt z tym autem zapewni wrażenia jedyne w swoim rodzaju.

 

BMW-E21-Convertible-Peters-Tuning-widok z tyłu

BMW E21 Convertible Peters Tuning 320/6 1981 rok

SILNIK/ NAPĘD
Fabryczny silnik M20B20, R6, 1976 ccm, gaźnik Solex 4A1, 122 KM, 160 Nm, pięciobiegowa manualna skrzynia, napęd na tylną oś

 

ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Seryjne
KOŁA/ OPONY
BBS Mahle 7×15 cali, opony 195/55/15
NADWOZIE
Lakier 087 Graphit Metallic, obcięty dach, wzmocnione progi, przestrzenna kratownica podwozia, nowe poszczycie składanego dachu, kompletna naprawa blacharska
WNĘTRZE
Oryginalna grafitowa tapicerka z weluru
AUDIO
Radio Blaupunkt Mannheim 24
INNE
Powstało 110 sztuk tej wersji
STYL
OEM
WŁAŚCICIEL
Paweł

(BMW TRENDS 4/2020)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Zjawiskowe BMW E9 3.0 CSi

Zorganizowany dwa lata temu przez BMW Klub Warszawa zlot pod nazwą Przebudzenie Mocy (od tamtej pory impreza nabrała rozmachu) zgromadził wiele interesujących aut. Pośród kilku prawdziwych rodzynków udało nam się wypatrzeć piękne i zjawiskowe BMW 3.0 CSi w kolorze Fjord Blue Metallic. Poznajcie bliżej jego historię. Schyłek lat 60. był jednocześnie końcem produkcji BMW 2000CS,…

BMW F33

Policja strzela z broni do BMW, czyli akcja na „CPN”! [WIDEO]

To jeden z tych materiałów, który nie wymaga komentarza. Napiszę tylko, że w zdarzeniu bierze udział BMW serii 4 typoszeregu F33, które "pojedynkuje się" z patrolem Policji na stacji benzynowej. Do historii internetu z pewnością przejdą hasła "strzelaj w opony" oraz "instrybutor", a niebieska puchowa kurtka z pewnością odetchnęła z ulgą, że ktoś inny zajął jej…