Wciąż piękny VW Karmann Ghia Typ 14 - Trends Magazines

Wciąż piękny VW Karmann Ghia Typ 14

VW_Karmann_Ghia_Typ14

Co oznacza przywiązanie do marki i jak silne może być? Udowadnia to Zenon Suchecki, właściciel największego w Polsce muzeum poświęconego koncernowi Volkswagen i tego Karmanna Ghia Typ 14.

VW_Karmann_Ghia_Typ14

Wielbiciele bez pamięci zakochani w swych maszynach stają się niejednokrotnie wybawcami wielu wspaniałych samochodów, ratując je przed zapomnieniem czy też po prostu fizycznym unicestwieniem.


Zamów prenumeratę

Bez nich takie auta, jak prezentowany Karmann Ghia, dawno trafiłyby na złom. Tymczasem podobnie jak pozostałe samochody marki Volkswagen, które mogą podziwiać odwiedzający muzeum Galeria Pępowo, tak i on jest w świetnej kondycji. Wszystko za sprawą ludzi dobrej woli kochających motoryzację w pełnym tego słowa znaczeniu.

VW_Karmann_Ghia_Typ14

VW Karmann Ghia Typ 14 – tak brzmi pełna nazwa tego pięknego niemieckiego sportowego samochodu produkowanego w latach 1955 – 1974. Jego karoseria została zaprojektowana przez firmę Ghia (Carrozzeria Ghia SP), jednak cały samochód powstał w firmie Karmann GmbH z wykorzystaniem bardzo wielu części z VW T1 (Garbusa). Przez dziewiętnaście lat na drogi wyjechało 360 tysięcy coupé oraz 80 tysięcy kabrioletów.

VW_Karmann_Ghia_Typ14

Prezentowany Karmann jest w znacznym stopniu samochodem oryginalnym. Jak wiedzą z pewnością ludzie, którzy choć raz w życiu próbowali bądź przymierzali się do kupna oldtimera, najlepsze egzemplarze można znaleźć na terenie Europy bądź za oceanem. Zenon Karmanna kupił w słonecznej Kalifornii. Auto przypłynęło do Polski z Los Angeles. Było w bardzo dobrym stanie. Wymagało tylko nieco poprawek blacharskich oraz renowacji lakieru. Po małych naprawach było gotowe do zaprezentowania w muzeum.

VW_Karmann_Ghia_Typ14

Karmann właściwie został zachowany w oryginalnym stylu. Na liście niewielkich zmian są 15-calowe obręcze z lekkich stopów 4,1/2 EMPI z oponami w rozmiarze 155R15 oraz przyciemniane klosze tylnych lamp. Elementy mechaniczne, takie jak zawieszenie czy skrzynia biegów, są oryginalne.

VW_Karmann_Ghia_Typ14

Jednak zdecydowanie najciekawsze w Karmannie jest jego serce. Pod tylną klapą pracuje niemal idealnie zachowany motor. Jest to nowy silnik kupiony i zamontowany przez amerykańskiego tunera specjalizującego się w modyfikacjach starych Volkswagenów.

VW_Karmann_Ghia_Typ14

Blok jest nowy i pochodzi z Brazylii. Pojemność cylindrów motoru została rozwiercona z 1,6 do 1,776 ccm. Zamontowane zostały dwa gaźniki EMPI. Moc po zmianach szacowana jest na 100 KM i – przypomnijmy – w całości trafia na tylne koła Karmanna. W miarę lekkie nadwozie z ponaddwukrotnie większą niż seryjna mocą może dać sporo frajdy z jazdy.

VW_Karmann_Ghia_Typ14

Po otwarciu drzwi natychmiast czujemy klimat oldtimera. Fotele przednie oraz tylna kanapa mają oryginalną tapicerkę. Trzeba przyznać, że zachowała się w bardzo dobrym stanie. Wnętrze również pozostało prawie oryginalne.

VW_Karmann_Ghia_Typ14

Zamontowano w nim radioodtwarzacz, wzmacniacz i kondensator oraz parę głośników. O ile większość elementów systemu audio (kondensator pod przednią deską rozdzielczą, a wzmacniacz zamontowano w bagażniku z przodu) nie razi, ponieważ nie jest widoczna, o tyle radioodtwarzacz z obecnych czasów zainstalowany na desce rozdzielczej oldtimera nie pasuje do charakteru tego samochodu.

VW_Karmann_Ghia_Typ14

Miejmy jednak nadzieję, że to faza przejściowa i nieoryginalne elementy szybko znikną, a pozostanie jedynie to, co oryginalne i z epoki Karmanna.

Mikołaj Urbański

Fot. autor

VW_Karmann_Ghia_Typ14

VW KARMANN TYP14

SILNIK: benzynowy o pojemności 1,776 ccm, moc 100 KM, napęd na tylną oś

WNĘTRZE: oryginalna tapicerka, zmodyfikowany system car audio

KOŁA/OPONY: 15-calowe obręcze z lekkich stopów 4,1/2 EMPI z oponami w rozmiarze 155R15


Zamów prenumeratę

(VW TRENDS 4/2012)

Podobne

Koniec kultowego silnika LS7 V8

Kończy się pewna motoryzacyjna epoka w motoryzacji. Z produkcji zostaje wycofany kultowy już motor LS7 V8. Po śmierci jednostki V12 od BMW przyszedł czas na kres amerykańskiej legendy - LS7 V8. Wprowadzona w 2006 roku jednostka o pojemności 7 litrów pojawiła się po raz pierwszy w Corvette C6 Z06. Była to też jedna z niewielu…

TVR Sagaris z silnikiem BMW V10 – tego jeszcze nie grali

Takiego połączenia chyba jeszcze nie było. Połączenie niszowej brytyjskiej marki samochodów sportowych z wyścigowym motorem BMW V10 z M5 i M6. To auto jest tak niedorzeczne, że aż go pożądamy! TVR to brytyjska firma produkująca samochody sportowe od 1946 roku. W 2004 roku została przejęta przez rosyjskiego biznesmena i właśnie z tego okresu pochodzi opisywany…