VW: W przemyśle trwa wielka transformacja w kierunku cyfryzacji, robotyzacji i automatyzacji - Trends Magazines

VW: W przemyśle trwa wielka transformacja w kierunku cyfryzacji, robotyzacji i automatyzacji

Fabryka VW produkcja

Powstają nowe zawody, o których jeszcze 20 lat temu nikt nie myślał, a wśród specjalistów panuje przekonanie, że już teraz ludzkość musi przygotowywać się do wykonywania zawodów, których jeszcze nie ma.

PRENUMERATA TRENDS

Cyfryzacja i automatyzacja widoczna jest również bardzo wyraźnie w przemyśle samochodowym. Polska w roku 2019 znalazła się po raz pierwszy w czołowej piętnastce państw kupujących najwięcej robotów przemysłowych. W nowej spawalni Volkswagen Poznań zamontowano ich aż 450. Zmiana sposobu produkcji wymusza również zmiany na rynku pracy.

VW: Raport IFR

Międzynarodowa Federacja Robotyki (IFR) opublikowała najnow¬szy raport podsumowujący sprzedaż robotów w ubiegłym roku. Jak wynika z danych IFR, populacja maszyn w przemyśle rośnie i niedługo dobije do 3 mln jednostek. Jednym z krajów, które zdaniem Federacji w 2019 roku były liderami, jest Polska. Dzisiaj na całym świecie pracuje 2,7 milionów robotów przemysłowych. Tylko w ostatnich 5 latach (2014-2019) nastąpił przyrost o 85 procent. 1/3 wyprodukowanych na całym świecie robotów trafia do przemysłu motoryzacyjnego. W ślad za tym zmienia się rynek pracy – jest coraz większe zapotrzebowanie na specjalistów z zupełnie nowych dziedzin.

Automatyzacja produkcji w Volkswagen Poznań wkroczyła w zasadniczą fazę. Zakłady – unowocześnione w ostatnim roku w związku z rozpoczęciem produkcji modelu Caddy 5 – wzbogaciły się o kolejnych 450 robotów, których zadaniem będzie wykonywanie powtarzalnych procesów produkcyjnych. Dzięki temu stopień automatyzacji zwiększył się niemal dwukrotnie: z 43% do ponad 80%. W ślad za tym blisko trzykrotnie zwiększyło się zapotrzebowanie na operatorów tego typu urządzeń. Konferencja „Nowe kompetencje na nowe czasy” dała możliwość przedstawienia działań Volkswagen Poznań w zakresie przygotowywania nowych kadr i obecnych pracowników do nowych wyzwań zawodowych.

Markenhochaus (Brand Tower) - new Volkswagen logo

VW Poznań

„W Volkswagen Poznań rozpoczęliśmy pracę nad kompetencjami przyszłości już w 2017. Z naszego doświadczenia, ale też z doświadczenia naszych kolegów z innych zakładów Grupy Volkswagen wiemy, że jesteśmy w stanie przewidzieć jakich kompetencji będziemy potrzebowali najdalej za 2 lata” – kontynuowała Jolanta Musielak. „Na bieżąco reagujemy na zmieniające się potrzeby. Prowadzimy szkolenia z zakresu automatyki, robotyki, hydrauliki, pneumatyki. Szkolenia obejmują szeroką tematykę – ponad 150 tematów szkoleniowych. 81 z nich realizowanych jest w naszym własnym Centrum Szkoleniowym przez 10 wykwalifikowanych trenerów wewnętrznych. Od początku przygotowań do rozruchu produkcji Caddy przeszkoliliśmy ponad 3000 pracowników.”
szkoła Volkswagen

Szkoły branżowe

By pozyskać odpowiednio wykwalifikowane kadry pracownicze, Volkswagen Poznań współpracuje również ze szkołami branżowymi: od 2005 roku z Zespołem Szkół nr 1 w Swarzędzu, a od roku 2016 r. z Zespołem Szkół Politechnicznych we Wrześni. Klasy patronackie Volkswagen Poznań w tych szkołach uczą w zawodach: automatyk, mechatronik, elektromechanik pojazdów samochodowych, operator maszyn i urządzeń odlewniczych oraz mechanik precyzyjny. Na poziomie technikum z kolei w zawodach: technik informatyk oraz technik automatyk. Obecnie we wszystkich klasach kształci się 139 uczniów. Od roku 2008 r. do dalszej pracy w Volkswagen Poznań przyjęto 505 absolwentów klas patronackich.

Podobne

Skoda Octavia RS 2020

3 x TAK. ŠKODA OCTAVIA RS: TSI, TDI lub hybryda

ŠKODA kontynuuje tradycję usportowionych wariantów RS także w czwartej generacji modelu OCTAVIA. Tym razem producent proponuje trzy różne układy napędowe. wariant RS dostępny z napędem hybrydowym typu plug-in: OCTAVIA RS iV.    Trzy napędy do wyboru W czwartej generacji modelu OCTAVIA RS klienci po raz pierwszy mogą wybierać spośród trzech różnych układów napędowych. OCTAVIA RS iV z napędem…

Udana metamorfoza VW Polo 6N

To Polo należało do zwykłych szaraczków, czyli aut całkowicie seryjnych. Taki stan rzeczy nie trwał długo. Choć jego właściciel – Poldi – przyznaje, że pierwsze przeróbki były chybione, dziś wszystko jest takie, jakie być powinno. Widząc obecny efekt prac włożonych w „polówkę”, aż trudno uwierzyć, że pojazd ten był kiedyś jasnozielony, miał na sobie kilogramy…