VW Garbus, który miał być... drewutnią?! - Trends Magazines

VW Garbus, który miał być… drewutnią?!

VW Garbus 1303

Przygoda Macieja z VW rozpoczęła się w 2002 roku, kiedy to w wieku 16 lat otrzymał w prezencie od taty prezentowanego Garbusa 1303. Po 10 latach jego park maszyn znacznie się poszerzył – ma teraz  sześć Volkswagenów! Oprócz Garbusa Maciej posiada jeszcze jednego Garbiego z 1962 r. , popularnego „Ogórka”, VW Derby, VW Corrado 2,0 16V oraz VW Golfa III 2,8 VR6.

VW Garbus 1303


Zamów prenumeratę

W tym numerze przyglądamy się bliżej czerwonemu Garbusowi. Wyprodukowane w 1973 roku auto było w kiepskim stanie. Poprzedni właściciel trzymał go przez kilka lat nie w garażu, lecz służył jako drewutnia. Wnętrze jak i całe auto było zasypane drewnem.

VW Garbus 1303

Pierwszego dnia po wstępnym oczyszczeniu, Maciej podjął próbę odpalenia i ku swemu zdziwieniu silnik zaskoczył od razu! Po pierwszych oględzinach okazało się, że auto nie jest bardzo skorodowane, posiadało dwie większe dziury w miejscu, w którym przechodzą rury od ogrzewania do wnętrza auta. Jak się później okazało, wymiana tego elementu to skomplikowana operacja, która wymaga rozłączenia karoserii od płyty podłogowej.

VW Garbus 1303

Podczas naprawy okazało się też, że auto przeszło wcześniej nieudolny remont i płyta została przyspawana do karoserii – oryginalnie jest ona skręcona śrubami. Po rozłączeniu elementów, Garbus trafił do znajomego blacharza. Zostały wymienione progi wewnętrzne i zewnętrzne wraz z kanałami grzewczymi, poprawiona podłoga, wymieniono także przegnite elementy, które mocują rury od ogrzewania.

VW Garbus 1303

Po płycie podłogowej przyszedł czas na naprawę nadwozia, po oczyszczeniu zaspawano klika dziur w nadkolach i bagażniku. Kolejny etap to skręcenie płyty z karoserią na specjalnej uszczelce i masie uszczelniającej. Wszystko zostało zakonserwowane podkładem antykorozyjnym, masami bitumicznymi i środkami konserwującymi.

VW Garbus 1303

Następnie trzeba było spasować błotniki. Przednie nie nadawały się do użycia więc zostały wymienione na używane lecz w bardzo dobrym stanie. Błotniki, drzwi oraz klapy pojechały do piaskowania. Po tym zabiegu błotniki zostały ocynkowane. Po skompletowaniu i dopasowaniu wszystkich elementów blacharskich przyszedł czas na lakierowanie.

VW Garbus 1303

Od początku prac  Maciej wiedział, że Garbus będzie czerwony. Gorzej było ze znalezieniem fachowca, który wymaluje garbuska sumienie i starannie. VW trafił do nieistniejącej już firmy, która trudniła się remontami Garbusów. Niestety, stał tam miesiąc a prace nie ruszyły, co gorsza, od wilgoci oczyszczone elementy skorodowały.

VW Garbus 1303

Garbus wrócił do domu i ponownie zostały oczyszczony z nalotu rdzy. W końcu trafił do fachowca, który włożył w prace swoje serce i przyłożył się do powierzonej mu pracy.  Przygotowanie pod lakieru zajęło około dwa i pół miesiąca. Po spędzeniu czterech godzin w sklepie z lakierami, wybór padł na czerwony metalik z 25-procentową domieszką perły. Przed nałożeniem czerwonego lakieru, Garbus został wymalowany na biało, tak aby czerwień pokryła nadwozie w stu procentach. Po prawie trzech miesiącach auto wróciło do domu.

VW Garbus 1303

W między czasie kompletowane były wszystkie potrzebne części do poskładania auta, takie jak nowe zawieszenie, nowe uszczelki szyb i drzwi, hamulce, lampy, pochromowanie zostały klamki i ramki lamp przednich.  W sumie od zakupu do lakierowania minęły dwa lata! W tym czasie Maciej zdał egzamin na prawo jazdy, co jeszcze bardziej zmobilizowało go do szybkiego złożenia Garbiego. Zbliżała się jesień więc można było skupić się na składaniu auta tak, by wiosną mógł wyjechać o własnych siłach na ulicę.

VW Garbus 1303Na pierwszy  ogień została zamontowana nowa instalacja elektryczna i lampy. Następnie uzbrojono drzwi i zamontowano szyby. Tapicer wykonał nową tapicerkę. Fotele, kanapa oraz boczki zostały obite czerwono-czarnym welurem. Dywan podłogowy wykonano z czarnego materiału, podsufitkę zaś z białej eko skóry.

VW Garbus 1303

Skórą obszyta została deska rozdzielcza, daszki przeciwsłoneczne, lusterko wewnętrzne oraz rączki do zamykania drzwi. Po złożeniu wnętrza do kupy, czegoś Maciejowi brakowało, postanowił więc oddać kierownicę do obszycia czerwono-czarną skórą, a lewarek zmiany biegów do chromowania, na końcu zamontował jako gałkę czerwoną kulę bilardową.

VW Garbus 1303

Kolejny etap prac to jednostka napędowa. Z racji tego, że silnik który był fabrycznie zamontowany nie nadawał się do remontu kapitalnego, trzeba było zakupić używany w lepszym stanie. Udało się kupić silnik 1,3 na podwójnym dolocie w bardzo dobrej kondycji. Kompletne oblachowanie pojechało do piaskowania i malowania proszkowego, silnik zaś został umyty i wymieniono mu wszystkie uszczelki. Osłony zostały polakierowane na czarny połysk. Kiedy wreszcie przyszedł dzień, w którym silnik został skompletowany i zamontowany – w 2006 roku – ku wielkiej radości Garbus na nowo ożył.

VW Garbus 1303

Do szczęścia Maciejowi brakowało jedynie odpowiedniej felgi. Zakupił przeznaczone do Garbusa, używane felgi Riviera w rozmiarze 5,5×15”. Wymagały renowacji, więc środki wymalowane zostały na czarno, a ramiona i ranty wypolerowano. Na felgi zamontowano nowe opony i tak skompletowane koła trafiły do auta.

VW Garbus 1303

W lipcu 2006 Maciej pojechał na pierwszy i zarazem największy zlot fanów VW Garbusa do podkrakowskiego Kryspinowa. Tam oprócz dobrej zabawy udało się zakupić nowe kolumny McPhersona wraz z hamulcami tarczowymi – przyjemne z pożytecznym. Po powrocie ze zlotu, hamulce zostały rozkręcone a tarcze i zaciski polakierowane na czerwono.

VW Garbus 1303

Od tego czasu Maciej i jego Garbus zwiedzili kilkanaście garbusowych imprez w całej Polsce. Ostatnią modyfikacją była zmiana czerwono-czarnej kierownicy na długo poszukiwaną drewnianą firmy Nardi-Torino.  Obecnie kompletowane są nowe części na przyszły sezon. W planach jest wymiana tapicerki na skórę z alcantarą, foteli na odpowiedniki z Porsche 924 zaś felgi obecne felgi zastąpią ATS Cookie Cutter z Porsche. Szykuje się też swap silnika na 1,6.

VW Garbus 1303

To się nazywa miłość do VW!

Piotr Dankiewicz

Fot.  Mikołaj Urbański

VW Garbus 1303

VW 1303 1973 r.

SILNIK/NAPĘD: 1,3 AB 44 KM na podwójnym dolocie, wymalowane oblachowanie na czarny połysk, cewka R20, zoom tuba

NADWOZIE: czerwony lakier z 25% domieszką perły

KOŁA/OPONY: felgi Riviera 5,5’x15

WNĘTRZE: tapicerka z czerwono-czarnego weluru, deska rozdzielcza i rączki obszyte czarną skórą, podobnie daszki przeciwsłoneczne, lusterko biała skóra, kierownica drewniana Nardi-Torino, chromowany lewarek + czerwona kula bilardowa, polerowane kostki na ryglach drzwi

PODZIĘKOWANIA: dla taty za pomoc w odbudowie Garbusa

(VW TRENDS 1/2012)

VW Garbus 1303
Zamów prenumeratę

Podobne

Powrócą wolnossące silniki R6 BMW!

To wspaniała wiadomość dla fanów BMW! Bawarska marka zapowiedziała powrót wolnossących jednostek R6, doładowanych silnikami elektrycznymi. Wszystko po to, aby spełnić normy spalin. Najmocniejszy motor ma mieć nawet 320 KM!  Widać, że BMW skrupulatnie realizuje zapowiedziany plan, jak najwolniejszego odejścia od silników spalinowych. Bawarska marka zaskoczyła wiadomością, że wolnossące silniki R6 zostaną przywrócone. Aby spełnić…

BMW E46 325ti vs. BMW F40 128ti 9

BMW E46 325ti vs. BMW F40 128ti – tajemniczy skrót

Turismo Internazionale – w skrócie ti. Takie oznaczenia nosiły kultowe BMW 1800 oraz 2000. Napis „ti” pojawiał się także na mniej kultowych, ale nie mniej popularnych BMW Compact. Jednak wraz z zakończeniem produkcji generacji E46 Niemcy zapomnieli o wersjach turismo internazionale. Teraz, po kilkunastu latach przerwy, oznaczenie ti powraca w nowej, usportowionej wersji serii 1.…