VW Arteon Shooting Brake vs. Passat Variant W8 - kupuj ich więcej! - Trends Magazines

VW Arteon Shooting Brake vs. Passat Variant W8 – kupuj ich więcej!

VW Arteon Shooting Brake vs. Passat Variant W8

Obydwa to niebieskie kombi, mają ponad 270 KM i napęd na cztery koła. Co prawda dzieli je cała epoka, ale mają wspólny mianownik. Niestety, zarówno Passat W8 Variant, jak i Arteon Shooting Brake to auta, które schodzą już ze sceny motoryzacyjnej.

Kilkanaście lat temu, kiedy myślałeś o mocnym i przestronnym Volkswagenie w nadwoziu kombi, natychmiast myślałeś: Passat. Kiedy szedłeś do salonu i pytałeś o najmocniejszą odmianę Passata Varianta, odpowiedź była jasna: W8. Dziś to auto jest niepoprawne politycznie – ma wielki silnik i pożera spore ilości paliwa. Jednak w 2002 roku, gdy debiutował Passat W8, nie było jeszcze tak mocnych ekologicznych nacisków.

W Polsce ten model był i nadal jest białym krukiem. Planowo każdy dealer miał otrzymać po jednej sztuce tego auta, ale okazało się, że zapotrzebowanie jest większe. Liczba sprzedanych Passatów W8 nie jest dokładnie znana, mówi się, że wyprodukowano ok. 11.000 egzemplarzy, 4931 sprzedano na rynku amerykańskim.

Sleeper idealny

Ośmiocylindrowego Passata można dziś uznać za prawdziwego sleepera. Jedynym elementem wyróżniającym go od zwykłego „tedeika” jest poczwórna końcówka układu wydechowego i 17-calowe felgi.

Tak jest w serii, egzemplarz, który oglądacie, trochę bardziej zdradza swój mocny charakter. Auto uzbrojono w 19-calowe felgi OZ Racing z oponami o niskim profilu, a koła skrywają układ hamulcowy z Porsche Cayenne z jaskrawożółtymi zaciskami. Ponadto Passat W8 został wyposażony w zawieszenie typu air ride.

VW Passat W8 – wszystko co chcesz o nim wiedzieć

Silnik W8 to prawdziwa perełka inżynierii motoryzacyjnej. Jednostki napędowe noszą symbole BDN (w USA BDP). Motor o pojemności 4.0 osiąga moc 275 KM przy 6000 obr./ min. Maksymalny moment obrotowy 370 Nm uzyskiwany jest od 2750 obr./ min. Osiągi nawet dziś robią duże wrażenie – 6,5 s do 100 km/ h w wersji z manualną skrzynią biegów i prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 250 km/h pozwala uciec nawet przed mocnym BMW serii 5!

Silnik waży zaledwie 190 kg i w momencie debiutu był jednym z najlżejszych 8-cylindrowców na rynku. Motor W8 stanowi połączenie dwóch ustawionych pod kątem 15 stopni silników VR4 z ułożonymi naprzemiennie parami cylindrów, rozchylonymi pod kątem 72 stopni. Dla oszczędności masy VR4 mają po jednej głowicy.

Silnik W12 – Inżynieryjny cud Ferdynanda Piëcha

Mocne niebieskie kombi dziś

W 2021 roku oferta Volkswagena się zmieniła, bowiem pojawił się w niej Arteon Shooting Brake. Ten model wielokrotnie gościł w VW TRENDS, ale nigdy nie mamy dość. To auto jest fantastyczne! Nie dość, że świetnie wygląda, jest bardzo przestronne, to na dodatek doskonale jeździ i jest niezwykle komfortowe. Nasz egzemplarz był wyposażony w silną benzynową jednostkę 2.0 TSI o mocy 280 KM. Potężniejsza jest tylko wersja R.

Testowana przez nas odmiana Arteona ma kilka twarzy. W trybie Comfort lub Normal to zwykły samochód do jazdy codziennej. Jest banalny w obsłudze, sam zaparkuje, a na autostradzie dzięki aktywnemu tempomatowi pozwoli ci się zrelaksować i nie przejmować autami jadącymi przed tobą. Doskonale sprawdzi się jako samochód rodzinny – odwieziesz nim dzieci do szkoły czy wybierzesz się na zakupy do supermarketu.

TEST VW Arteon Shooting Brake eHybrid – czy potrzebujemy jeszcze diesli?

VW Arteon Shooting Brake vs. Passat Variant W8 – silniki

Pod maską Arteona pracuje dokładnie połowa silnika z Passata W8, bowiem ta jednostka ma 2 litry pojemności i cztery cylindry. Przy tym moc jest nieznacznie większa niż u kilkanaście lat starszego kuzyna – 280 KM i 400 Nm. Dzięki szybkiej skrzyni DSG auto przyspiesza do setki w 5,6 s, a maksymalnie pojedzie 250 km/h. W Arteonie widać, jaki postęp dokonał się w motoryzacji na przestrzeni dwóch dekad.

Pomimo dużej wydajności jednostki napędowej Volkswagen ma apetyt na paliwo. Owszem, w trasie przy prędkości 80 km/h Arteon spala niespełna 6 litrów, przy 120 km/h to wciąż zaledwie 6,6 litra, natomiast jeżeli wjedziemy do miasta, wynik rośnie do 11,5–12 litrów. I tak średnio spalanie wynosi ok. 10 litrów. W porównaniu do Passata to jednak niewiele, jeśli ktoś szuka oszczędnego kombi, powinien wybrać diesla lub hybrydę.

VW Arteon Shooting Brake vs. Passat Variant W8 – co mają wspólnego?

Passat W8 Variant i Arteon Shooting Brake to rodzinne sleepery. Są wygodne, przestronne, ciche (na biegu jałowym prawie bezgłośne) i praktyczne. Jednak gdy zechcesz poszaleć, wystarczy wcisnąć gaz, a obydwa wyrywają do przodu jak harty spuszczone ze smyczy. Niejeden kierowca BMW czy Mercedesa otworzy usta ze zdziwienia, gdy na trasie lub spod świateł odjedzie mu Volkswagen kombi.

Osobiście bardzo lubię samochody w takim nadwoziu. Każda przestrzeń jest w nich bardzo dobrze wykorzystana, a przy tym nadwozie nie jest przesadnie duże – w przeciwieństwie do modnych SUV-ów. Niestety, rodzinne kombi powoli odchodzi do lamusa, klienci chętniej wybierają auta z podwyższonym nadwoziem. Dlatego tylko od nich zależy, jak długo producenci będą je jeszcze mieli w ofercie. My bardzo chcielibyśmy, aby modele pokroju Passata Varianta czy Arteona Shooting Brake były w sprzedaży jak najdłużej!

Tekst: Konrad Maruszczak
Fot. Daniel Krzewiński

VW Arteon Shooting Brake vs. Passat Variant W8 – dane techniczne

  VW Arteon Shooting Brake VW Passat Variant W8
Silnik 2.0 R4 4.0 W8
Maks. moc 206 kW/ 280 KM 275 KM przy 6000 obr./ min
Maks. moment obrotowy 400 Nm przy 2000 –
4900 obr./ min
370 Nm od 2750 obr./ min
Skrzynia biegów 7-biegowa automatyczna DSG 5-biegowa automatyczna
Tiptronic
Napęd 4MOTION 4MOTION
Długość
szerokość
wysokość
4867 mm
1871 mm
1459 mm
4682 mm
1740 mm
1459 mm
Rozstaw osi 2836 mm 2703 mm
Prześwit 119 mm 124 mm
Pojemność bagażnika 590–1632 l 450–1500 l
Pojemność zbiornika paliwa 66 l 62 l
Masa własna 1749 kg 1730 kg
0–100 km/h 5,6 s 8,1 s (automat)
V maks. 250 km/h 250 km/h
Średnie zużycie paliwa
(katalogowe / test)
8,3 l/ 100 km 12,9 l/ 100 km

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Toyota Supra vs BMW M140i – dwa identyczne silniki, jeden zwycięzca

Na wstępie należy zaznaczyć, że obydwa auta nie są seryjne, ale pomimo modyfikacji uzyskują tą samą moc - 460 KM. Pod maską Supry i BMW pracuje ten sam 3-litrowy motor R6. Jak się okazuje, zwycięzca tego pojedynku jest tylko jeden. Nie jest tajemnicą, że Toyota Supra korzysta z technologii BMW i tak naprawdę to model…