Volkswagen, którego wyprodukowano tylko 2 egzemplarze! - Trends Magazines

Volkswagen, którego wyprodukowano tylko 2 egzemplarze!

Jeden z najpiękniejszych projektów stworzonych w oparciu o poczciwego Garbusa należy do grupy najmniej znanych. A szkoda. Volkswagen Ghia Aigle Coupéto samochód, który zasługuje na bliższe poznanie.

Garbus był wymarzonym punktem wyjścia dla manufaktury zajmującej się karosowaniem. Miał karoserię opartą o ramę, zwarte zawieszenie przednie i równie kompaktowy napęd. Wszystko to ułatwiało stworzenie wymyślnie stylizowanego nadwozia z nisko poprowadzoną linią maski czy przedziału silnikowego. Tą drogą poszło Ghia-Aigle Suisse S.A. Zlokalizowana w szwajcarskiej miejscowości Aigle firma od 1953 roku jest w pełni niezależnym odłamem renomowanej włoskiej pracowni Carrozzeria Ghia.

Lekką linię, łączącą nuty amerykańskiego i włoskiego wzornictwa, nakreślił Giovanni Michelotti, szef designu w Ghia-Aigle. Manufaktura umiejętnie pograła także kolorami. Wpadający w miętowy odcień błękit nadwozia doskonale komponuje się z białymi pasami na oponach, chromowanymi akcentami czy złotymi logotypami manufaktury na przednich błotnikach. Znakiem rozpoznawczym  Ghia-Aigle jest sylwetka lecącego orła. I nie jest to dzieło przypadku. Aigleto po francusku orzeł.

Nie wszystko wyszło idealnie. Typowy dla aut sprzed lat wysoki prześwit oraz mocno podcięty tył nadwozia odsłaniają pokaźną puszkę tłumika z dwiema sterczącymi rurami. To kompromisowe rozwiązane. By móc stworzyć modny, skrzydlaty tył, trzeba było pociągnąć w górę linię nadwozia. Zakrycie dolnych partii nadwozia blachą sprawiłoby, że samochód zacząłby wyglądać przyciężko.

Deska rozdzielcza wywodziła się ze znanej z Garbusa. Obszycie jej górnej części skórą, dodanie chromowanej listwy oraz rozbudowanie panelu wskaźników o obrotomierz i prędkościomierz wyskalowany aż do 200 km/h sprawiło, że całość nabrała innego, znacznie bardziej poważnego wyrazu.

Dopełnieniem całości były błękitne wykładziny oraz lamówki foteli i boczków drzwiowych obszytych skórą Connoly. Dźwignia zmiany biegów, jak przystało na stylowy samochód, została wykonana z drewna. Co prawda Ghia-Aigle dążyła do stworzenia stylowej i luksusowej mutacji Garbusa, ale nie zlekceważyła funkcjonalnej strony projektu. Tylna kanapa umożliwiała podwiezienie w awaryjnej sytuacji pasażerów, którzy mieli do dyspozycji uchylne okienka.

Czy wspomniany prędkościomierz ze skalą kończącą się na 200 km/h był przerostem formy nad treścią? W podstawowej wersji auta z pewnością. Trzydziestokonny bokser o pojemności 1192 ccm umożliwiał rozpędzenie się do 120 km/h. Panaceum na niedobory mocy zaprezentowano podczas salonu samochodowego w Genewie w 1957 roku. Za dopłatą Ghia Aigle Coupémogła zostać wyposażona w prosty kompresor firmy MAG, który zwiększał maksymalną moc do 50 KM. Do okiełznania tak mocnego auta zaprzęgnięto hamulce z Porsche 356.

Mimo doskonałej prezencji, pierwszoligowego wykończenia wnętrza i niezłego pomysłu na zwiększenie możliwości silnika Volkswagen Ghia Aigle Coupé został wyprodukowany w liczbie zaledwie dwóch egzemplarzy. Jeden z nich jest ozdobą Stiftung AutoMuseum Volkswagen.

Kto przed laty zainwestowałby w auto 15 tys. franków, zarobiłby krocie. Jego obecna wartość przekracza 150 tysięcy euro. I jest raczej kwotą czysto matematyczną, bo muzeum z pewnością nie odsprzeda perfekcyjnie odrestaurowanego egzemplarza.

Łukasz Szewczyk

Fot. autor

 

 

Podobne

Używany Volkswagen Bora. Oszczędny, niedrogi i praktyczny sedan

Bora została zbudowana na bazie Golfa IV, ale mierzyła wyżej. Znajdowało to odzwierciedlenie w bogatszym wyposażeniu i wyższych cenach nowych samochodów. Na rynku wtórnym dysproporcje stały się symboliczne. Czy warto kupić używaną Borę? W 1979 roku zadebiutował Volkswagen Jetta – sedan wywodzący się z Golfa pierwszej generacji. Pięć lat później do walki o klientów ruszyła…

Indywidualista Passat B1 typ33 Variant LS

Passat to samochód, którego przedstawiać nie trzeba. Model B5 jakiś czas temu zrewolucjonizował rynek do tego stopnia, że jego obecność na naszych drogach stała się czymś powszechnym. Wspomniana generacja znalazła również zwolenników wśród miłośników tuningu, do modyfikacji chętnie wykorzystujących dużych obręczy i pneumatycznego zawieszenia. Na temat Passata można mieć różne zdanie, ale auto Przemka na…