Obserwując to, co dzieje się na aukcjach internetowych i zlotach, można postawić śmiałą tezę, że klasyczna motoryzacja wraca do łask. Coraz więcej zmotoryzowanych pragnie być posiadaczem auta, które niegdyś było w sferze marzeń każdej polskiej rodziny. Coraz więcej osób pragnie w piątek po pracy wziąć klucze, dowód rejestracyjny i otworzyć garaż. Wsiąść, odpalić, posłuchać muzyki silnika. Poczuć klimat tamtych lat. I to właściwie tłumaczy, dlaczego ludzie kochają starą motoryzację.
Adam, właściciel prezentowanego Garbusa, znalazł naszego bohatera na aukcji internetowej. Był 24 grudnia 2011 roku. Samochód został wystawiony na sprzedaż przez firmę BBT4VW w Belgii. I zaczęło się… Jeszcze tego samego dnia zadzwonił do siedziby firmy i dopytał o kilka szczegółów. Poprosił też o większą porcję zdjęć.
Zaraz po świętach udał się z nimi do znajomego, który naprawia stare VW i Porsche. Panowie wspólnie stwierdzili, że Garbus wart jest swojej ceny. Adam wykonał kolejny telefon. Zarezerwował auto. Volkswagen Garbus typ 113 De Luxe z 1961 roku przyjechał do Polski na lawecie. Auto pomógł przywieźć kolega Adama.
By Antoni (tak nazywa go Adam) mógł błyszczeć na częstochowskich drogach, trzeba było go uruchomić. W Belgii przestał w szopie piętnaście lat. Gdy samochód był już sprawny, właściciel zajął się wnętrzem. Wymienił: podsufitkę, poszycia i wnętrza foteli oraz dywany. Wszystko zostało zachowane w oryginalnych kolorach i wzorach.
Nieco później na pokład trafiło radio – Blaupunkt Frankfurt z lat 60. Gra do dziś, cieszy charakterystycznym brzmieniem i wyglądem! Całości dopełniają wskaźnik paliwa firmy VOD oraz bambusowa półka. Z tyłu natomiast pojawiła się metalowa żaluzja.
Pomysł na auto od początku był jeden – utrzymać Antoniego w oryginalnym stanie. Dlatego Adam na zewnątrz dodał jedynie szare matowe pasy, które biegną przez całą długość auta. Z przodu pojawiła się charakterystyczna owiewka. Mijających ludzi bardzo interesuje ten gadżet. Antoni wozi też na dachu klimatyczny nierdzewny bagażnik.
Adam, odkąd został jego właścicielem Garbusa, odwiedza wiele zlotów i zabytkowych rajdów. Na stale wpisał do kalendarza obecność na corocznym krakowskim zlocie Garbojamy. W zeszłym sezonie Antoni zdobył nagrodę za najładniejsze wnętrze na 450 zgromadzonych aut!
Nie ma chyba właściciela, który osiągnąwszy zamierzony poziom, nie zastanawia się nad tym, co dalej z jego autem. Adam ma swojego Garbusa ponad pięć lat. I nie zamierza się z nim rozstawać. W planach jest zdobycie oryginalnego klasycznego klimatyzatora o nazwie Thermador.
Antoni na żółtych tablicach rejestracyjnych mimo 55. lat jest aktywnym uczestnikiem dróg. Zachwyca tych, którzy kierują na niego spojrzenie. Nam też się podoba i chylimy czoło przed Panem Antonim!
Mateusz Majta
Fot. autor
Volkswagen Garbus typ 113, De Luxe Sedan 1961 r. |
SILNIK/NAPĘD: |
Silnik fabryczny: czterosuwowy, benzynowy, gaźnikowy, chłodzony powietrzem, z zaworami w głowicach, umieszczony za tylną osią leżąco, przeciwbieżnie (bokser), z zapłonem iskrowym; 1192 ccm, 34 KM, stopień sprężania – 7:1, , średnica cylindra x skok tłoka – 77 x 64 mm, pompa paliwowa przeponowa, mechaniczna, rozruch – elektryczny |
ZAWIESZENIE/HAMULCE: |
Zawieszenie przednie: koła zamocowane na wahaczach poprzecznych, resorowanych za pomocą drążków skrętnych i amortyzatorów teleskopowych obustronnego działania; wyposażone również w poprzeczny stabilizator
Zawieszenie tylne – niezależne, resorowanie na poprzecznych okrągłych drążkach skrętnych i amortyzatorach teleskopowych Układ hamulcowy: hamulce bębnowe na wszystkie koła, uruchamiane mechanicznie, jednoobwodowy układ hamulcowy Wyposażenie fabryczne: koło zapasowe z podnośnikiem |
KOŁA/OPONY: |
Felgi: seryjne 15-calowe
Opony: Vredestein Sprint Classic 155 R15 |
WNĘTRZE: |
Wnętrze: tapicerka w oryginalnym kolorze i wzorze oraz welurowa podsufitka
Oświetlenie: biegun ujemny na masie, akumulator 6V 66 Ah, prądnica 10 do 12 amperów, regulator napięcia Wyposażenie fabryczne: lewe i środkowe lusterko wsteczne, przesłonki przeciwsłoneczne, ogrzewanie |
AUDIO: |
Audio: Blaupunkt Frankfurt 6 V |
INNE: |
Osiągi: V maks. 100 km/h |
STYL: |
Samochód w oryginalnym stylu z dodanymi smaczkami, jak np.: nierdzewny bagażnik, metalowa żaluzja czy też oryginalne radio |
WŁAŚCICIEL: |
Właściciel: Adam Bojanek
|
(VW TRENDS 2/2016)