Pokażemy dziś projekt, który udowodni, że można uzyskać bardzo ciekawe efekty przy względnie niewielkim nakładzie finansowym oraz stosunkowo niedużej liczbie modyfikacji. Auto wciąż jest bardzo zbliżone do seryjnego, a wygląda, brzmi i jeździ bardziej agresywnie. O czym należy pamiętać, gdy szykujemy się do modyfikowania auta? Oto tuning VW Scirocco 2.0 TSI.
Przy zakupie wybierz mądrze
Dlaczego Scirocco to mądry wybór? Linia tego 4-osobowego hatchbacka-coupé nadal może się bardzo podobać. Nietuzinkowe Scirocco zostało zbudowane na platformie PQ35 i dzieli rozwiązania techniczne z siedemnastoma innymi modelami koncernu VAG. Efekt? To oryginalnie i świeżo wyglądające coupé z technologiami oraz rozwiązaniami, które mechanicy mają świetnie opanowane. Liczba dostępnych części i możliwości są ogromne.
Po pierwsze, ten VW ma pod maską 211-konny silnik 2.0 turbo. Spora pojemność i doładowanie czynią z tej jednostki znakomitą bazę do dalszych modyfikacji. W Polsce są warsztaty, które specjalizują się właśnie w tych silnikach. Po drugie, ten egzemplarz opuścił fabrykę ze skórzaną tapicerką i sportowymi fotelami – te elementy świetnie się prezentują i nie ma sensu ich wymieniać. Piszemy o tym, bo wiele osób dodaje elementy wyposażenia. Dlatego poszukaj auta, które fabrycznie ma pożądane opcje. To ma fabryczny szklany dach, który wygląda rewelacyjnie. Uzyskanie takiego efektu we własnym zakresie kosztowałoby majątek i byłoby bardzo trudne do wykonania.
Tuning VW Scirocco 2.0 TSI – zrób serwis po zakupie
Zanim zaczniesz personalizację wozu, zacznij od serwisu eksploatacyjnego. Na przykład wymień olej i pasek klinowy – pozwoli to uniknąć potencjalnych drogich awarii. Scirocco ma silnik i zawieszenie znane z wielu modeli jeszcze niedawno dostępnych w ofercie, dlatego znalezienie optymalnych elementów wysokiej jakości nie powinno stanowić problemu. Pamiętaj, że już pierwszy serwis może być początkiem modyfikacji. W tym samochodzie seryjne hamulce zostały doposażone w tarcze i klocki ATE na obu osiach.
Porównanie VW Golf R VI vs. Golf R VII vs. Golf R VIII – OstRe są!
Tuning VW Scirocco 2.0 TSI – zejdź niżej i zainwestuj w felgi
Tego chyba nikomu tłumaczyć nie trzeba. Tuning, o ile nie dotyczy off-roadu, w 99 procentach wiąże się z obniżeniem auta. Na początek wybierz zawieszenie gwintowane – będzie sztywniej i niżej. Droższe modele pozwalają regulować wysokość oraz twardość. Tutaj mamy zestaw AP bez regulacji twardości za około 2 tys. zł. Nasze Scirocco ponownie ujawnia zaletę bycia jednym z wielu aut VW. Można łatwo kupić i zamontować zawieszenie np. od Golfa VI.
To kolejna obowiązkowa pozycja. Żadnego projektu nie można znać za rozpoczęty, jeżeli nie zmienisz kół. Wybór oryginalnych felg oraz replik pożądanych wzorów do aut VAG jest bardzo bogaty. W tym aucie mamy felgi imitujące model Vossen CV3. Dzięki użyciu replik koszty są niewielkie, a efekt robi wrażenie. My zalecamy wykorzystanie felg sprawdzonych producentów. Nie oznacza to, że muszą być od razu bardzo drogie, jak klasyczne BBS RS lub amerykańskie HRE. Jest wiele zamienników, które się sprawdzają, np. Japan Racing. Aby zdobyć uznanie konserwatywnych fanów marki, konieczny będzie zestaw rzadkich oryginalnych felg.
Tuning VW Scirocco 2.0 TSI – myśl kompleksowo
Turbodoładowane silniki łatwo wzmocnić za pomocą samego oprogramowania. Przyrosty rzędu 20 proc. są osiągalne. Ten wynik można polepszyć, jeżeli od razu pomyślisz o modyfikacjach mechaniki. W tym aucie zmiany ograniczyły się do nowego wydechu. Został zaprojektowany do tego silnika i jednocześnie do nowego pakietu stylistycznego R – w tym samym czasie auto zostało wyposażone we wspomniany zestaw zderzaków i dokładek. Efekt? Dwa zderzaki, jeden wydech i jedno strojenie zupełnie zmieniły wygląd, dźwięk i moc samochodu.
Tuning VW Scirocco 2.0 TSI – detale są ważne
Nigdy nie zapominajmy o detalach. Wiele można zrobić samemu. Zwróćcie uwagę na czarne logo VW na masce i w tylnej klapie. Można je np. okleić lub pomalować. Mnóstwo zamienników jest też w Internecie. Zwróćcie uwagę na logo R w dekielkach felg. Mała rzecz, a cieszy.
Auta tunerów są prawie zawsze bardzo zadbane. Jeżeli koszty nie grają roli, zdecyduj się na kompleksowy detailing i powłokę ceramiczną. Wybierz dobry moment. Być może jakiś element wymaga lakierowania (np. przy montażu dużych felg trzeba poszerzyć nadkola) – wtedy poczekaj. Możesz pójść inną drogą, samemu kupić kosmetyki i wykonać proste zabiegi. Namawiamy do kontaktu ze sklepem z produktami do detailingu – jest wiele rzeczy, które można bezpiecznie zrobić samemu, a tam otrzymamy odpowiednie informacje. Nie polecamy za to polerowania lakieru, jeżeli nie masz pewności co do swojej wiedzy i umiejętności. Uszkodzenie powłoki może być kosztowne w naprawie. To samo dotyczy innych nieodwracalnych procesów.
Auta szukaj z głową
Nasza krótka lista to jedynie próbka nieograniczonych możliwości. W Internecie znajdziesz mnóstwo inspiracji i poznasz ciekawych ludzi. Social media są pełne społeczności skupionych wokół danej marki, stylu modyfikacji, czasem nawet jednego rodzaju silnika. Na Facebooku istnieje na przykład grupa związana z modelem Scirocco, która ma ponad 2,5 tys. członków. Są też grupy entuzjastów marki VW, stylu Stance. Polecamy też TRENDS w wersji drukowanej i online.
Dzięki dostępowi do Internetu i licznej społeczności online stosunkowo łatwo dziś kupić używane części. Czasem nowy element jest niedostępny. Poświęć chwilę na przeszukanie Internetu, być może uda ci się ograniczyć koszy – to Scirocco ma np. certyfikowane zamienniki reflektorów z palety marki Valeo. Oryginalne od Scirocco R są dużo droższe. Pamiętaj jednak, żeby nie kupować z drugiej ręki części wpływających na bezpieczeństwo i legalność, jeżeli nie masz pewności co do ich stanu technicznego. VW Scirocco ma własną grupę-giełdę części na FB.
Scirocco Michała jest świetnym przykładem sprytnie i mądrze przeprowadzonego tuningu. To coupé wygląda teraz świetnie, ma mocny silnik oraz pięknie brzmi. Wszystko udało się uzyskać bez rozkręcania auta na drobne części i inwestowania dziesiątek tysięcy złotych. To Scirocco nadaje się do codziennej jazdy i można je serwisować w prawie każdym warsztacie.
Krzysztof Kaźmierczak
Fot. autor
VW Scirocco 2.0 TSI – dane techniczne
VW Scirocco 2.0, 2010 r. |
SILNIK/ NAPĘD |
Fabryczny o symbolu TSI (CCZB) i pojemności skokowej 2.0, 276 KM przy obr./min i 412 Nm; wkładka filtra powietrza K&N, zrobiony na zamówienie 3-calowy downpipe , reszta wydechu 2,75 cala, w tym dwa tłumiki i przepustnica na pilota
|
ZAWIESZENIE/ HAMULCE |
Gwintowane zawieszenie AP; hamulce: z przodu tarcze nacinane ATE 312 mm, z tyłu tarcze 255 mm ATE, klocki hamulcowe ATE |
KOŁA/ OPONY |
Felgi na wzór 19-calowych Vossenów, kolor grafitowy, szerokość 8,5 cala z przodu i 10 cali z tyłu; opony z przodu 225/35/R19 GoodYear Eagle F1, z tyłu 235/35/R19 GoodYear Eagle F1 |
NADWOZIE |
Body kit Scirocco R, ksenonowe reflektory Valeo i LED-y w zderzaku do jazdy dziennej; białe podświetlenie lusterek bocznych, podświetlane listwy progowe |
WNĘTRZE |
Dodatkowe zegary w radiu (wskaźnik doładowania, temperatura oleju), wykorzystanie mocy w danym momencie – OBD |
STYL |
Stance |
WŁAŚCICIEL |
Michał Goździk |